Dokonce i výrobci navrhují, abyste tento integrovaný systém v automobilech raději vypnuli

Cílem funkce start-stop je šetřit palivo kdykoliv to je možné. Proti němu se však stále častěji staví odborníci i samotní výrobci vozidel.

i Zdroj fotografie: Unsplash
                   

Názory na tento systém se různí. Zatímco někteří ho uznávají, jiní jím přímo opovrhují a někomu je zkrátka ukradený, protože by stejně vypínal motor při každém stání na červenou. Jenže když se proti této myšlence postaví i jeden z nejvýznamnějších výrobců náhradních dílů na světě, je na zvážení, zda-li je užitek start-stop vyšší než škody. I když dojde k úspoře malého množství paliva, stoupá neúměrně opotřebení motoru.

iZdroj fotografie: Unsplash.com
Integrovaný systém auto-stop

Motor je zatěžován až 10krát více

Na problematiku nedávno upozornila firma Federal-Mogul, která patří k největším výrobcům náhradních dílů (a před pár lety se připojila ke koncernu Tenneco). Tvrzení lze tedy považovat za důvodná, nejde jen o názor dalšího samozvaného odborníka. Podle jejích inženýrů dojde za „život auta“ bez start-stop k nastartování motoru asi 50 000krát, zatímco s tímto systémem stoupá počet zhruba desetinásobně.

iZdroj fotografie:

Názory na tento systém se různí. Zatímco někteří ho uznávají, jiní jím přímo opovrhují a někomu je zkrátka ukradený, protože by stejně vypínal motor při každém stání na červenou. Jenže když se proti této myšlence postaví i jeden z nejvýznamnějších výrobců náhradních dílů na světě, je na zvážení, zda-li je užitek start-stop vyšší než škody. I když dojde k úspoře malého množství paliva, stoupá neúměrně opotřebení motoru.

Integrovaný systém auto-stop

Motor je zatěžován až 10krát více

Na problematiku nedávno upozornila firma Federal-Mogul, která patří k největším výrobcům náhradních dílů (a před pár lety se připojila ke koncernu Tenneco). Tvrzení lze tedy považovat za důvodná, nejde jen o názor dalšího samozvaného odborníka. Podle jejích inženýrů dojde za „život auta“ bez start-stop k nastartování motoru asi 50 000krát, zatímco s tímto systémem stoupá počet zhruba desetinásobně.

Důvodem opotřebení je i špatné mazání

A k ještě častějšímu startování dochází v hybridech. K největším problémům prý dochází ve vozech se slabou baterií, neboť dojde k jejímu rychlému vybití, zatímco nabíjení je pomalé. To může zapříčinit nedostatečnou startovací sílu a tedy i větší opotřebení jednotlivých komponentů. Výrobci to sice řeší vývojem stále odolnější materiálů, přesto však dochází k vyššímu mechanickému tření.

Důvodem opotřebení je i špatné mazání

V momentě, kdy dojde k vypnutí motoru, začne olej stékat ze stěn agregátu dolů a promazávání nebude dostatečné. Při jednom zastavení to lze přejít, ale ve městě, kde někdy trvá stání na semaforu déle než přejezd mezi dvěma křižovatkami, není dobré problém přehlížet. Klikový i vačkový hřídel, ložiska i ojnice se nadměrně třou, a po nastartování motoru zase chvíli trvá, než dojde ke 100% promazávání.

Motor je zatěžován až 10krát více

Mechanici z Federal-Mogul ukázali i poškozené klikového hřídele, což je sice extrémní případ, ale stále k tomu dojít může. A problémem nejsou ani startéry, ty jsou na větší zátěž uzpůsobeny. Dále dodávají, že problémy nejsou se systémem start-stop nějak zásadní, ale v dlouhodobém měřítku se jedná o tichého zabijáka. Proti zbytečnému opotřebení agregátu má pomoci nový materiál „irox“ vyvinutý za účelem minimalizování tření.

Důvodem opotřebení je i špatné mazání

A k ještě častějšímu startování dochází v hybridech. K největším problémům prý dochází ve vozech se slabou baterií, neboť dojde k jejímu rychlému vybití, zatímco nabíjení je pomalé. To může zapříčinit nedostatečnou startovací sílu a tedy i větší opotřebení jednotlivých komponentů. Výrobci to sice řeší vývojem stále odolnější materiálů, přesto však dochází k vyššímu mechanickému tření.

Důvodem opotřebení je i špatné mazání

V momentě, kdy dojde k vypnutí motoru, začne olej stékat ze stěn agregátu dolů a promazávání nebude dostatečné. Při jednom zastavení to lze přejít, ale ve městě, kde někdy trvá stání na semaforu déle než přejezd mezi dvěma křižovatkami, není dobré problém přehlížet. Klikový i vačkový hřídel, ložiska i ojnice se nadměrně třou, a po nastartování motoru zase chvíli trvá, než dojde ke 100% promazávání.

iZdroj fotografie: Unsplash.com
Motor je zatěžován až 10krát více

Mechanici z Federal-Mogul ukázali i poškozené klikového hřídele, což je sice extrémní případ, ale stále k tomu dojít může. A problémem nejsou ani startéry, ty jsou na větší zátěž uzpůsobeny. Dále dodávají, že problémy nejsou se systémem start-stop nějak zásadní, ale v dlouhodobém měřítku se jedná o tichého zabijáka. Proti zbytečnému opotřebení agregátu má pomoci nový materiál „irox“ vyvinutý za účelem minimalizování tření.

Diskuze Vstoupit do diskuze
64 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články