Nejobávanější konkurence Škody Octavia přijíždí: Za 500 tisíc nabízí svatý motor, neotřelý design a servis po celé ČR. Máme foto i video

Novinka na českém trhu dokáže zaujmout nejen karoserií, ale i dvěma převodovkami a silnější verzí přeplňovaného motoru. Oba navíc vynikají úsporným provozem.

i Zdroj fotografie: Dongfeng
i Zdroj fotografie: Dongfeng
i Zdroj fotografie: Dongfeng
i Zdroj fotografie: Dongfeng
i Zdroj fotografie: Dongfeng
i Zdroj fotografie: Dongfeng
i Zdroj fotografie: Dongfeng
i Zdroj fotografie: Dongfeng
i Zdroj fotografie: Dongfeng
i Zdroj fotografie: Dongfeng
i Zdroj fotografie: Dongfeng
i Zdroj fotografie: Dongfeng
i Zdroj fotografie: Dongfeng
Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií
                   

Pokud si, stejně jako já, pamatujete dobu, kdy čínská auta vypadala jako cosi mezi kopiemi evropských modelů a stavebnicí Merkur, pak vás dnešní realita musí fascinovat. Číňané udělali za posledních zhruba 5 let neuvěřitelný skok, při kterém nejen že dohnali svět, ale v mnoha směrech svoji konkurenci předstihli. I tu evropskou, co se automobily zabývá více než 100 let. A co je možná nejdůležitější, tyto vozy jsou již nyní běžně k dostání v Evropě. I u nás. Pojďme se na konkurenci Octavie podívat společně.

Česká republika není a nebude první volbou v Evropě

Nebudeme si přitom nalhávat, že jsme jako Česká republika pro tyto firmy kdovíjak zajímavým trhem. Nejsme. Jsme navíc celkem zásadním způsobem (ať již Škodou ve vlastnictví VW, nebo vzájemným obchodem) svázáni s Německem, vybudovat zde „od nuly” nové zastoupení čínské značky a začít prosperovat není nijak lehký úkol. Notabene s ohledem na možná již typickou českou nedůvěřivost k čemukoli čínskému (asijskému). Zkrátka konzervativní Evropané.

MG opět nezklamalo, jejich nové auto je naprostý hit a přepíše všechny rekordy v poměru cena/výkon

Pionýrem na českém trhu bylo již před pěti lety (původně britské, nyní čínské) MG, resp. koncern SAIC, pod který tato značka náleží. Dalším z těch, kdo se odhodlali usadit na českém trhu a fungovat tady je Dongfeng, což je druhá největší čínská automobilka s více než padesátiletou tradicí ve výrobě automobilů. Její nynější produkce zahrnuje de facto vše, co se pohybuje na kolech, od malých aut přes vojenské speciály až po těžké nákladní automobily. Nejde tedy o žádné „amatéry” v oboru.

Nabídka od „běžného” sedanu po ultimátní elektrický offroad

Dongfengu, respektive jeho oficiálnímu dovozci Plastonic s.r.o. se nakonec povedlo na český trh převést celkem zajímavý průřez nabídky této automobilky, počínaje klasickým sedanem s benzínovou „jednapětkou”, přes designově hodně povedené SUV T5 (psali jsme o něm nejednou) a luxusní divizi Dongfengu s názvem Voyah až po opravdu velkolepé terénní monstrum M-HERO, s kterým si můžete okamžitě začít „hrát na Hvězdné války”. Pochopitelně na Zemi. I když by možná jezdilo i na Měsíci, zas tak moc se od elektrického Perseverance, drandícího vesele po Marsu, neliší.

Výrazně civilnější kompaktní sedan SHINE pak přichází na český trh ve dvou verzích, a obě mají co nabídnout. Standardní 1,5litrový motor s výkonem 86 kW (115 koní) je ideální pro klidnější řidiče, kteří chtějí úsporné auto do města. Nicméně, pokud by to nestačilo, je tu přeplňovaná verze o výkonu 140 kW (190 koní) a solidním točivým momentem 300 Nm. Oproti 1,5 TSI 110 kW v Octavii jde o nemalý nárůst, stejně tak 300 Nm točivého momentu je na relativně kompaktní automobil zcela dostačujících.

MotorAtmosférický benzínový C15 DRPřeplňovaný benzínový C15 TDR
Zdvihový objem1,5 l1,5 l
Jmenovitý výkon motoru92 kW145 kW
Max. výkon motoru86 kW140 KW
Max. kroutící moment158 Nm300 Nm
Délka / šířka / výška4660/1812/1490 mm4660/1812/1490 mm
Rozvor kol2680 mm2680 mm
Pohotovostní hmotnost1203 kg1253 kg
Objem zavazadlového prostoru454 l454 l
Počet míst k sezení55
Pohonpřední nápravapřední náprava
Rozvor kol2715 mm2715 mm
Počet sedadel55
Převodovka5 MTAT 6 (DCT)
Zdroj: redakce AutoŽivě, technické materiály Dongfeng

Dvojspojková převodovka je u čínských vozů již vcelku standardem (zde šestistupňová a v kombinaci se silnějším motorem), manuál je pak k dispozici se slabší, nepřeplňovanou verzí. Většina majitelů však bude spokojena a automat by stejně byl jejich první volbou. Doba pokročila, a SHINE navíc není nic k vymetání prázdných okresek v neděli ráno. Jde o pohodlný a vcelku prostorný (rozvoru 2 680 mm) způsob, jak se dostat z bodu A do bodu B za přijatelné pořizovací i provozní náklady. A přesně tuto funkci plní dokonale.

Kultovní Ferrari se spojí s jinou značkou. Madonna mia, horší to být nemohlo

S ohledem na „digitální vyspělost” Číny by bylo s podivem, kdyby tato nebyla patrná v infosystémech a celkovém řešení přístrojové části automobilu. A jakkoli je Shine relativně dostupným modelem (slabší verze od 489 900, silnější od 599 900 korun), ani tady není interiér nic, za co by se bylo třeba stydět. Design palubní desky, velký digitální displej a (na svoji cenu) celkem dobré zpracování dělají z kabiny místo, kde se chcete zdržovat. A když k tomu přidáme pokročilé asistenční systémy včetně L2+ autopilota, dostáváme auto, které vám nabídne nejen komfort, ale i pocit bezpečí.

Přičtěte k tomu poměrně atraktivní vzhled, úsporné motory (i přeplňovaná verze s přehledem do 7,5 l/100 km) a je celkem patrné, že nejen pro Octavii představuje SHINE celkem reálnou konkurenci, schopnou odlákat ze showroomu Škody nemalé procento zákazníků. Navíc, jak je patrné ze stránek importéra, smluvní servisy již tvoří celkem rozsáhlou síť po celých Čechách. Čili, volba je jen a pouze na vás: Klasika od Škody, nebo novinka z Číny?

Galerie

Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií

Je designově hezčí Dongfeng nebo Škoda?

Zdroj: Dongfeng
Diskuze Vstoupit do diskuze
134 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články