Novinka na českém trhu dokáže zaujmout nejen karoserií, ale i dvěma převodovkami a silnější verzí přeplňovaného motoru. Oba navíc vynikají úsporným provozem.
Pokud si, stejně jako já, pamatujete dobu, kdy čínská auta vypadala jako cosi mezi kopiemi evropských modelů a stavebnicí Merkur, pak vás dnešní realita musí fascinovat. Číňané udělali za posledních zhruba 5 let neuvěřitelný skok, při kterém nejen že dohnali svět, ale v mnoha směrech svoji konkurenci předstihli. I tu evropskou, co se automobily zabývá více než 100 let. A co je možná nejdůležitější, tyto vozy jsou již nyní běžně k dostání v Evropě. I u nás. Pojďme se na konkurenci Octavie podívat společně.
Česká republika není a nebude první volbou v Evropě
Nebudeme si přitom nalhávat, že jsme jako Česká republika pro tyto firmy kdovíjak zajímavým trhem. Nejsme. Jsme navíc celkem zásadním způsobem (ať již Škodou ve vlastnictví VW, nebo vzájemným obchodem) svázáni s Německem, vybudovat zde „od nuly” nové zastoupení čínské značky a začít prosperovat není nijak lehký úkol. Notabene s ohledem na možná již typickou českou nedůvěřivost k čemukoli čínskému (asijskému). Zkrátka konzervativní Evropané.
Pionýrem na českém trhu bylo již před pěti lety (původně britské, nyní čínské) MG, resp. koncern SAIC, pod který tato značka náleží. Dalším z těch, kdo se odhodlali usadit na českém trhu a fungovat tady je Dongfeng, což je druhá největší čínská automobilka s více než padesátiletou tradicí ve výrobě automobilů. Její nynější produkce zahrnuje de facto vše, co se pohybuje na kolech, od malých aut přes vojenské speciály až po těžké nákladní automobily. Nejde tedy o žádné „amatéry” v oboru.
Nabídka od „běžného” sedanu po ultimátní elektrický offroad
Dongfengu, respektive jeho oficiálnímu dovozci Plastonic s.r.o. se nakonec povedlo na český trh převést celkem zajímavý průřez nabídky této automobilky, počínaje klasickým sedanem s benzínovou „jednapětkou”, přes designově hodně povedené SUV T5 (psali jsme o něm nejednou) a luxusní divizi Dongfengu s názvem Voyah až po opravdu velkolepé terénní monstrum M-HERO, s kterým si můžete okamžitě začít „hrát na Hvězdné války”. Pochopitelně na Zemi. I když by možná jezdilo i na Měsíci, zas tak moc se od elektrického Perseverance, drandícího vesele po Marsu, neliší.
Výrazně civilnější kompaktní sedan SHINE pak přichází na český trh ve dvou verzích, a obě mají co nabídnout. Standardní 1,5litrový motor s výkonem 86 kW (115 koní) je ideální pro klidnější řidiče, kteří chtějí úsporné auto do města. Nicméně, pokud by to nestačilo, je tu přeplňovaná verze o výkonu 140 kW (190 koní) a solidním točivým momentem 300 Nm. Oproti 1,5 TSI 110 kW v Octavii jde o nemalý nárůst, stejně tak 300 Nm točivého momentu je na relativně kompaktní automobil zcela dostačujících.
Motor | Atmosférický benzínový C15 DR | Přeplňovaný benzínový C15 TDR |
Zdvihový objem | 1,5 l | 1,5 l |
Jmenovitý výkon motoru | 92 kW | 145 kW |
Max. výkon motoru | 86 kW | 140 KW |
Max. kroutící moment | 158 Nm | 300 Nm |
Délka / šířka / výška | 4660/1812/1490 mm | 4660/1812/1490 mm |
Rozvor kol | 2680 mm | 2680 mm |
Pohotovostní hmotnost | 1203 kg | 1253 kg |
Objem zavazadlového prostoru | 454 l | 454 l |
Počet míst k sezení | 5 | 5 |
Pohon | přední náprava | přední náprava |
Rozvor kol | 2715 mm | 2715 mm |
Počet sedadel | 5 | 5 |
Převodovka | 5 MT | AT 6 (DCT) |
Dvojspojková převodovka je u čínských vozů již vcelku standardem (zde šestistupňová a v kombinaci se silnějším motorem), manuál je pak k dispozici se slabší, nepřeplňovanou verzí. Většina majitelů však bude spokojena a automat by stejně byl jejich první volbou. Doba pokročila, a SHINE navíc není nic k vymetání prázdných okresek v neděli ráno. Jde o pohodlný a vcelku prostorný (rozvoru 2 680 mm) způsob, jak se dostat z bodu A do bodu B za přijatelné pořizovací i provozní náklady. A přesně tuto funkci plní dokonale.
S ohledem na „digitální vyspělost” Číny by bylo s podivem, kdyby tato nebyla patrná v infosystémech a celkovém řešení přístrojové části automobilu. A jakkoli je Shine relativně dostupným modelem (slabší verze od 489 900, silnější od 599 900 korun), ani tady není interiér nic, za co by se bylo třeba stydět. Design palubní desky, velký digitální displej a (na svoji cenu) celkem dobré zpracování dělají z kabiny místo, kde se chcete zdržovat. A když k tomu přidáme pokročilé asistenční systémy včetně L2+ autopilota, dostáváme auto, které vám nabídne nejen komfort, ale i pocit bezpečí.
Přičtěte k tomu poměrně atraktivní vzhled, úsporné motory (i přeplňovaná verze s přehledem do 7,5 l/100 km) a je celkem patrné, že nejen pro Octavii představuje SHINE celkem reálnou konkurenci, schopnou odlákat ze showroomu Škody nemalé procento zákazníků. Navíc, jak je patrné ze stránek importéra, smluvní servisy již tvoří celkem rozsáhlou síť po celých Čechách. Čili, volba je jen a pouze na vás: Klasika od Škody, nebo novinka z Číny?