Čínské MPV dorazilo do ČR. Proč dávat přednost Škodovce, když za dumpingovou cenu získáte luxus Rolls-Royce?

Jedno z nejzajímavějších (a dostupných) aut na českém trhu je čínský Dongfeng U-Tour. A v mnoha směrech celkem jasně překonává i zavedený etalon – domácí Octavii.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
Dalších 16 fotografií
Dalších 16 fotografií
                   

Je to jen několik týdnů, co jsem měl tu možnost (již podruhé) si na několik dní vyzkoušet jeden z trháků nabídky čínského Dongfengu u nás – MPV s poněkud podivně znějícím názvem U-Tour. Nechci soudit čínské „kreativce“ v automobilkách, byť už jsem od nich viděl výrazně horší názvy aut. Oni to tak s těmi jmény aut zřejmě neprožívají. Co ale musím vyzdvihnout, je to, jak je U-Tour v mnoha směrech geniálně vymyšlený. A za skvělé peníze. Pojďme se na něj podívat společně.

Nejlepší auta jsou ta, jež nabídnou (citelně) více, než stojí

Nevím, jak to máte vy, ale mně osobně byla vždy velmi sympatická auta, která na první (druhý, třetí i další) pohled nabízela víc, než co stojí. A teď mám na mysli pochopitelně to, co stojí jako nová. Pět let jetá Audi A8 za třetinovou cenu bude zřejmě také nabízet víc, než co stojí, ale jen do prvního velkého servisu. To pochopitelně není případ extra výhodné nabídky. Výrazně zajímavější je, pokud i nové auto stojí méně, než by jeden čekal. A nabízí přitom více.

Toto je 5 nejhorších ojetin, které vám vyluxují peněženku. České bazary jsou jich plné. Tipnete si, o jakých autech píšu?

A to je myslím přesně případ U-Touru. Už jen třeba tím, že je klasickým představitelem dnes již téměř vymřelé kategorie MPV, čili „Multi Purpose Vehicle“. Jinými slovy, víceúčelovými automobily. Což také jejich představitelé opravdu splňovali, ať již šlo o „zakladatele rodu“ Chrysler Voyager, Renault Espace nebo populární francouzskou dvojici Peugeot 806 (807) a Citroen C8 (a odvozených Fiatů Ulysse a Lancie Phedra). Ti všichni uměli posloužit opravdu mnoha způsoby.

Návrat MPV ve velkém stylu: Švédské Volvo nabídlo „pojízdný obývák z Číny“, super komfort a nečekaně vstřícnou cenu

iZdroj fotografie: Vauxford / Creative Commons / CC-BY-SA

Na rozdíl od kategorie vozů SUV, kde jejich označení „Sport Utility Vehicle“ naopak dokonale klame, neb užitková moc nejsou a sportovní už vůbec ne. Ale jsou zkrátka populární a nic s tím asi neuděláme. Že nikdy nepochopím, jak mohla „esúvéčka“ uspět třeba právě proti MPV, je druhá věc, ale ne všechno je asi k chápání. Pravdou zůstává, že vyklizení pozic ze strany tradičních výrobců skýtá prostor pro nové modely od nových výrobců. A U-tour od Dongfengu je jedním z nich.

5 nejvýraznějších momentů MPV U-Tour, jak je vidí Michal Sztolár

Pokud bych měl vystihnout pět opravdu zajímavých a výjimečných věcí, které mne na tom autě zaujaly, vypadal by jejich seznam asi takto:

5 TOP momentů U-Tour

  1. Prostornost jinak celkem kompaktní karoserie: rozvor 2 900 mm (!!!) při délce/šířce/výšce: 4 850 / 1 900 / 1 715 mm.
  2. Na svoji cenovku (839 000 korun) až nepochopitelně luxusní interiér, provedením konkurující vozům o dvě třídy výše.
  3. Možnost plně lůžkové úpravy interiéru.
  4. Jediná pohonná jednotka (1,5 Turbo / 130 kW / 285 Nm) + jediná převodovka (7stupňová „dvojspojka“)  snižují výrobní/prodejní cenu.
  5. Uspořádání interiéru 2+2+3 je praktičtější než 2+3+2, čtyřčlenné rodiny jsou v Čechách výrazně více zastoupené než pětičlenné, ve finále se pak obejdou bez zadní lavice = královský prostor pro zavazadla.

Komfortní interiér jako poznávací znamení U-Touru

Přičemž z výše uvedené pětice bych ještě jednou a znovu „vypíchnul“ mimořádně komfortní, v bílé „veganské“ kůži provedený interiér. Že jsou přední sedadla plně elektricky stavitelná a mají masážní/vyhřívací/ventilační možnosti, bych za ty peníze vcelku očekával. Jenže to stejné platí u zadních sedadel! Ta se navíc dají (opět elektricky) odtáhnout od sebe a utvořit opravdu komfortní místo pro přesun 4 pasažérů. Tak trochu V-Klasse od Mercedesu za cenu Octavie.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Co se jízdního projevu týče, beru to tak, jak to je: poměrně masivní hmota téměř pětimetrového MPV se čtyřválcovou „jedna pětkou“ vpředu, pohonem předních kol a sedmistupňovou dvojspojkou nebude nikdy etalonem pro řidičské zážitky. Zkrátka nebude. Tohle auto je určeno pro komfortní přesun rodiny z bodu A do bodu B, což přesně plní. Pokud se chcete vyřádit v neděli ráno na prázdných okreskách, nebude to popravdě optimální volba.

Jízdní vlastnosti jako u většího MPV – na okruh se s ním nevydávejte

U-tour se přitom (nad moje očekávání a obavy) v zatáčkách příliš nenaklání, s výmoly českého autodromu si poradí vcelku statečně, jediné, co opravdu nemusí, jsou příčné nerovnosti – daň za poměrně jednoduchou zadní nápravu. Nemusím zastírat, že U-Tour mne z celé nabídky Dongfengu (jakkoli je poměrně bohatá a postavená poměrně racionálně, speciálně na české možnosti) zaujal možná nejvíce. Jasně, Voyah Free by se mi líbil také, ale ten stojí poněkud jiné peníze.

Česká i světová premiéra nových vozů z Číny: 800 kW bohužel zmizelo v kouři i s houslistkou

Jediný motor v nabídce, cena srovnatelná s Octavií

A jediný motor? 1,5litr je ekvivalent „škodovácké“ 1,5 TSI. Ani udávaná spotřeba 6,8 litrů není nic, co by se Škodě jakkoli vzdalovalo. Co se naopak velmi vzdaluje, je rozvor 2 900 mm (Octavia: 2 686 mm) a s ním související vnitřní prostor, a pochopitelně také dvě místa navíc. Přitom za kompletně vybavené U-Tour (připlácí se jenom za metalízu) chce dovozce 839 000 korun. Tedy velmi podobnou cenu, jakou bude stát trochu lépe vybavená Octavia 1,5 TSI Combi. Jenže, milí přátelé, to jsou dvě úplně jiná auta.

A opravdu si nedovedu představit, v jaké situaci bych Octavii dal přednost. Možná jsem ale jenom zahleděný do MPV. A třeba to vy vidíte jinak. A mne by váš názor, ať již souhlasný, či nesouhlasný, opravdu velmi zajímal. Napište nám jej do diskuse, děkujeme!

Galerie

Dalších 16 fotografií
Dalších 16 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články