Co dělat, když kvůli válce na Ukrajině není dostatek náhradních dílů? Kriminálníci je začnou krást přímo na ulici ze zaparkovaných vozů.
Válka na Ukrajině trvá víc než rok a Rusko doplácí na svou agresivitu. Sankce proti ruskému okupantovi jsou v procesu už řadu měsíců a dopadají na ruské obyvatelstvo velmi tvrdě. To, že v zemi skončil McDonald’s, se dá asi zvládnout, zejména pokud došlo de facto jen k přejmenování a zabrání původních restaurací. Hamburger se asi dá vyrobit relativně snadno a rychle i pod jinou značkou, než je ta se zlatými oblouky. Ale co náhradní díly do aut?
Když nejsou díly na skladech, dá se začít krást na ulici
Do země nejsou už řadu měsíců dováženy náhradní automobilové díly, a tak se i z jednoduchých oprav stává velmi komplikovaná záležitost. Co lze opravit, to automechanici opraví, zejména u starších aut. Ale moderní vozy se bez náhradních dílů neobejdou. A nejenom bez nich, problém je i v konektivitě. Jak Rusové situaci řeší? Typicky ruským přístupem – kradou náhradní díly ze zaparkovaných aut přímo na ulicích.
Mizí zpětná zrcátka, blatníky, nárazníky, světlomety. Ale stejně tak i části interiérů, povětšinou volanty, displeje, panely klimatizace či celé výplně dveří. Víc a víc dílů v autoservisech pochází z kriminální činnosti. Dá se čekat, že kradených součástek bude u mechaniků přibývat. Nejprve platilo, že náhradní díly zdražily, a to řádově o 30 %. Pak ceny začaly stoupat ještě víc, nakonec nešlo ani tak o cenu jako o skutečnost, že díly na skladech prostě došly. Je problém sehnat náhradní díly hlavně na vozy značek BMW, Mercedes, Nissan a Toyota.
Západní značky ukončily činnost, nejsou díly a software
U těch je problém největší, ale o nic jednodušší to nemají majitelé automobilů značek Jaguar, Lexus, Porsche. A samozřejmě luxusních automobilek, jako jsou Rolls-Royce nebo Bentley. Všechny značky, které opustily ruský trh, tak logicky vytvořily značnou poptávku po náhradních dílech. Krade se a rozebírá přímo na ulicích, kromě prémiových značek není těžké vidět rozebrané vozy značek Hyundai či Kia.
Ale i původem ruská auta, například Lada, nejsou mimo hledáček zlodějů. Chybí jak díly jako takové, tak přístup k informacím a značkovým systémům. Automobilové centrály přerušily přístup k aktualizacím, k diagnostickým programům, dílovým serverům. Pro moderní automobily, tedy jejich majitele, to je velký problém. Jak situaci řešit? Hovoří se údajně o tom, že by vládní garnitura chtěla nastartovat systém masové recyklace starých dílů.
Vláda má řešení, které nic neřeší. Rusové mají problém
To ale patrně krádeže autodílů nijak nesníží. Opravit a recyklovat starý díl je v pořádku, ale kde ten díl sehnat? Ulice je pro kriminální živly ideálním skladištěm. Platí, že v Rusku se vyplatí nebourat, jinak se i banální kolize s malou opravou může protáhnout na dlouhé měsíce. V dlouhodobém hledisku může doprava začít kolabovat, sankce, jak se zdá, skutečně fungují. Byť válka na Ukrajině stále nebere konce, Rusové odstřižení od západního světa víc a víc pociťují.