Na dopravních značkách přibyly tajemné modré válce. Nečekaný účel nezná 99 % řidičů, doplatí na to

Dálnice mají speciální vybavení, o kterém skoro nikdo neví. Jde ale o velice účinné řešení, které brání každodenním nehodám.

i Zdroj fotografie: S vědomím ED
                   

Všímáte si dálničních tabulí? Já ano, ale přiznávám, že je to taková moje úchylka, řekl bych téměř autistická. Jsem posedlý tím, že sleduji cedule, zejména po cestách Evropou. A pokud vidím nějaké zajímavé jméno města, vzpomínám, jestli ho znám. A dávám si do souvislostí. Takže když jedu po Německu a vidím na tabuli Ramstein, začne mi okamžitě v uších znít „dú, dú hast miš“. Nedávno při přejezdu slovenských hranic to bylo zase „išiel Macek do Malacek“ a podobně. Jak říkám, asi to není normální.

Ukazatele na dálnicích na sobě mají víc než údaje v km

Vnímám ale i zajímavé značky a symboly na dálničních cedulích. Ty, jež u nás nejsou, a říkám si, co znamenají. Takhle je to i s tajemnými modrými válci. Ty nejsou u nás, je to nizozemská záležitost. Jde o modré válce, které jsou horizontálně umístěné nahoře na cedulích. Připevněné jsou na držácích, ve středové ose podélného rozměru se mohou otáčet. Víte, o co jde? Viděli jste to někdy? Jde o život, je to věc, která brání fatálním nehodám.

iZdroj fotografie: Arp / Creative Commons / CC-BY-SA

Ale ne, nejedná se o řidiče, a dokonce ani o lidi jako takové. Abychom si věc vysvětlili, musíme se přesunout do zoologie. Na nizozemské silnici A59 na Grevelingendam je plno myší, což přitahuje sovy pálené. Tyto sovy však často končí na kapotách projíždějících vozidel, což vede téměř pokaždé k jejich úmrtí. A nejde jen o to, že by docházelo ke srážkám těchto velkých ptáků s kapotami a předními mřížkami automobilů. O tom za pár chvil.

Brňák přišel na způsob, jak využívat dálnice zdarma bez placení dálničních známek. Otestovali jsme ho, funguje

Aby byla zajištěna ochrana jak sov, tak motoristů, byly na kilometrové sloupky podél silnice umístěny speciální válce. Tyto válce vypadají jako modré držáky kuchyňských rolí, ale mají důležitou funkci. Kilometrové cedule na travnatých okrajích komunikace jsou pro sovy pálené lákavým místem. Takovým, odkud mohou snadno lovit myši. To ale představuje riziko jak pro ptáky, tak pro řidiče. Podle Claudie Rodrigues, poradkyně pro přírodu v Rijkswaterstaat, jsou oběťmi provozu zejména mladé a nezkušené sovy pálené.

Jde o ochranu zvířat, jednoduchá věc funguje efektivně

Když se usadí na ceduli a pokusí se vzlétnout, turbulence z projíždějících aut je mohou vtáhnout na silnici. Tam pak může dojít ke střetu s autem přímo. Anebo se v tu chvíli sova vyhne kolizi s automobilem, ale i tak zůstane dezorientovaná na silnici. A srážka na sebe tak jako tak nenechá dlouho čekat. Válce brání sovám páleným a dalším dravcům v přistání na těchto sloupcích. Aby měly sovy bezpečné místo pro přistání a pozorování, byly nedaleko od silnice umístěny třímetrové hřady.

iZdroj fotografie: S vědomím ED

Ty poskytují sovám bezpečnou výchozí výšku a snižují riziko, že budou vtáhnuty do provozu. Toto opatření není zbytečné, protože v některých letech až čtyřicet procent okroužkovaných mláďat sov pálených umírá na silnicích. Válce a sloupky nejsou umístěny podél všech dálnic v Nizozemsku. Jsou instalovány pouze na místech, kde žije větší koncentrace sov pálených a kde dochází k častým nehodám. Rijkswaterstaat v tomto ohledu spolupracuje s regionálními odborníky na sovy, jako jsou pracovní skupiny pro ochranu sovy pálené.

Dálnice jsou nebezpečné nejenom pro řidiče a spolujezdce

Původně přišli s válci v Nizozemsku už v roce 2014. Tehdy je začali montovat podél dálnice A7, nedaleko města Beetsterzwaag. Na první pohled jde o v zásadě primitivní konstrukci, jenže má zajímavý účel. Metoda byla úspěšně testována ve Frísku a Severním Holandsku s výbornými výsledky. Sovy pálené, které přistanou na válci, si okamžitě uvědomí, že nemohou zůstat na místě, a hledají jiné místo.

Ochrana sov pálených pomocí těchto válců je příkladem, jak mohou jednoduchá opatření výrazně přispět k ochraně přírody. Válce nejenže chrání sovy před smrtí, ale také zvyšují bezpečnost silničního provozu. Já z toho mám vlastně docela radost. Není to nic velkého, žádná změna klimatu.

Ale na druhou stranu je to něco, co reálně funguje a pomáhá přírodě. Iniciativa ukazuje, že i malá změna může mít velký dopad na ochranu ohrožených druhů a zvýšení bezpečnosti na silnicích. Je to jednoduché a pomáhá to. Více než nějaké fanatické hádky zeleně zaslepených rádoby nadšenců.

Má smysl chránit přírodu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články