Řidiči musí znát všechny dopravní značky, ale tuto na 99,9 % nezná skoro nikdo. Určitě ne mimo hlavní město, a to je chyba.
Některé dopravní značky na silnici už člověk téměř nevidí. Třeba zákaz vjezdu potahových vozidel. Určitě ji máte před očima, tak jako já. Je to zákazová značka, tedy červený kruh s bílým vnitřkem. A na něm je černý symbol koně, jak táhne vozík. To, že značka není nikde téměř vidět, má svůj jasný důvod. Doba, kdy po silnicích jezdily hojně koňské povozy, je dávno pryč. Až na výjimky oblastí, kde jezdí kočáry v rámci turistických jízd, na koňský povoz člověk nenarazí.
Stopka, křižovatka, zákaz zastavení. Tohle je jiný typ značky
Existují ale dopravní značky, které jsou relativně moderní, ale které také nejsou nějak časté. Mezi ně patří dvojité bílé pruhy na černém podkladu. Zdánlivě smutná a zachmuřená značka nemá v reálu nějak depresivní základ. Ano, jde o označení tak vzácné, že ho u nás téměř nikdo nezná. To ale neznamená, že neexistuje. Častější je možná v zahraničí, právě tam ji viděl jeden náš čtenář, pan Kamil. A ptal se, co že to za značku Španělé vlastně mají.
A jestli ji lze najít i u nás. Nebudu se vytahovat, mám respekt ke každému čtenáři, ke každému dotazu. Ale pokud se nepletu, mluvil bych spíše od katalánské metropoli než o Španělsku. Tedy pokud mě neklame paměť nebo pan Kamil nebyl náhodou jinde než před lety já. Ale o to tady úplně nejde. Podstata je v něčem jiném. Nicméně značka, o které je řeč, je typická pro místa s velkým provozem. Je to součást značení, které se mění podle denní doby nebo zcela nezávisle a nepravidelně, podle aktuální potřeby.
Vždy musí být doplněné další signalizaci, zejména světelnou. Obvykle jde o kříž nebo písmeno červené barvy, které zakazuje vjezd v jednom směru. A šipkami s přikázaným směrem jízdy ve směru opačném. Čímž jsem de facto naznačil a prozradil, o čem tato značka je. Pokud vím, tak značka u nás je. Myslím, že ve Strahovském tunelu v Praze. Dopravní značení má katalogové označení V2c a jmenuje se „Dvojitá podélná čára přerušovaná“. Jejím hlavním smyslem je definovat jízdní pruh, který se může střídavě používat pro jízdu v obou směrech.
Tunelem tam a zase zpátky, pokaždé v jiném směru, o to jde
Řekl bych, že jde o komunikace, které je třeba opravovat v čase. Znám to ze zahraničí, kde například ráno, ve špičce, je potřeba zajistit více pruhu pro vjezd aut do centra. A naopak odpoledne a večer se tento trend otočí. A více pruhu je zase ven z městského centra. Tady v tom se mi líbí německý přístup. Odbočím, ale rád bych to zmínil. Tam funguje to, že když je zapotřebí, pomocí signalizace se z odstavného pruhu stane klasický jízdní pruh.
Takže pokud někde jsou čtyři pruhy, rázem pomocí světelné tabule je z toho pruhů pět. Za mne je skutečně dobře, pokud má silniční síť technologii, která může měnit a upravovat jízdní pruhy v rámci času. Představte si, jak by to fungovalo lépe a plynuleji, kdyby ráno do Prahy přijížděly po D1 auta ne ve dvou a pak třech pruzích, ale třeba ve čtyřech nebo pěti. A večer by to bylo naopak. Myslím, že by to dopravě jen a jen prospělo.
Dvojitá přerušovaná čára mění směr jednotlivých jízdních průhu
Zpátky ale ke značce s dvojitou přerušovanou čarou. Zpátky k tomu, kdy je na silnici přerušovaná, ale zdvojená. Jak jsem řekl, jde o místo na komunikaci, kde se mění směr jízdního pruhu. Tento pruh tedy může být jednou určen pro vozidla jedoucí jedním směrem, jindy zase pro vozidla jedoucí opačně. Když pruh není využíván střídavě, funguje značka stejně jako běžná podélná čára přerušovaná. Tedy odděluje jízdní pruhy a umožňuje přejíždění mezi nimi. Tato značka se používá tam, kde se počítá s různými mimořádnými událostmi, jako jsou bohužel nehody.
V takových případech je provoz v jízdních pruzích řízen světelnými signály. Například pokud dojde k nehodě a je nutné převedení provozu v obou směrech do jednoho tunelového tubusu, světelné signály mohou označit, který z jízdních pruhů je dočasně určen pro opačný směr jízdy. Pokud světelný signál nad jízdním pruhem zobrazuje červený křížek, znamená to zákaz vjezdu do tohoto pruhu a řidiči musí respektovat tento signál a zůstat ve svém pruhu.
V takové situaci je přejezd přes dvojitou podélnou čáru přerušovanou do pruhu se zakázaným vjezdem přísně zakázán. Pokud světelný signál nad jízdním pruhem zobrazuje zelenou šipku, je vjezd do tohoto pruhu povolen. Světelná šipka vlevo nebo vpravo pak signalizuje, že je nutné opustit jízdní pruh, nad kterým je tento signál umístěn. Jak je patrné z úvodu článku, tahle značka není českým unikátem. Znají ji v jiných zemích. Viděl jsem je v Barceloně, když jsem tam byl na testování nového modelu SEAT, kdysi dávno. Znám ji i z jiných evropských míst.