Čínská novinka s přeplňovanými čtyřválci a cenovkou na úrovni Škody Fabie má solidně našlápnuto k prodejním úspěchům. Kromě nízké ceny nabízí i 12 let záruky.
Po všech těch elegantních, moderních a dokonalých SUV a crossoverech, majících jednu malou „vadu“ (že netankují benzín, nýbrž ampéry) tady máme opět zástupce „klasiky“. A tedy automobil, se kterým se nemusíte bát na delší cestu, nemusíte hledat (a hlídat) nabíječky a v zimě přemýšlet, jestli bude mít baterie ráno dostatečnou teplotu. Tedy něco jako moderní klasika, konstrukce a všechny komponenty zcela v duchu novinek z roku 2022, ale tahle novinka natankuje na další stovky kilometrů za tři minuty. A to se počítá.
Prémiová kvalita v kompaktní karoserii
Jejím výrobcem je Chery, jedna z největších a„služebně nejstarších“ čínských automobilek. A popravdě, když se podíváte zejména na interiér, jdou asi všechny obavy „z ošizené konstrukce“ stranou. Ne, tohle není startup někde v pronajaté hale za městem. Tímhle interiérem by se bez problémů uměl pochlubit jakýkoli evropský výrobce, a nikdo by nemohl říci ani popel. A co je na tom nejlepší: na rozdíl od evropských „prémiových“ výrobců zachovává ovládání klimatizace na samostatných ovladačích, nikoli nepohodlně v menu dotykového displeje. Co vy na to, třeba u VW?
Podobně neošizený je podvozek, vycházející z platformy Chery Tiggo 7. Zachovaný zůstal pouze rozvor (solidních 2670 mm, pro ilustraci Škoda Karoq: 2624 mm), všechno ostatní rozměry byly upraveny na míru nové karoserii. U ní je navíc 54% vyrobeno z oceli galvanizované zinko-chromovou vrstvou. Což výrobci umožňuje na karoserii poskytnout 12 let záruky proti prorezavění. U čínských automobilů ne zcela obvyklý jev, nejen z toho je patrné, že Chery nechce při jeho představení v Evropě ponechat nic náhodě.
Dva motory a osm válců dohromady stačí
Stejně tak se předpokládá dosažení 5 hvězd v crash testu Euro NCAP, k čemuž krom armády elektronických systémů a asistentů pomůže i vysokopevnostní ocel, z níž jsou klíčové bezpečnostní prvky celé karoserie. Pod kapotou je na výběr ze dvou pohonných jednotek. Základní čtyřválec 1,5 Turbo s výkonem 156 koní a jeho silnější sourozenec 1,6 Turbo s velmi pěknými 195 koňskými silami. Troufnu si však vyslovit opatrnou predikci, že i základní motor bude většině zájemců bohatě postačovat.
Oba motory pohání přední kola a ve spojení s šestistupňovým japonským automatem Aisin je silnější verze „na stovce“ za 8,8 sekundy, slabší pak za 9,7. Pokud jste dočetli až sem, čekáte pravděpodobně už jen na tu jednu, klíčovou informaci. Tady je: provedení se slabším motorem je v Číně k mání v přepočtu za zhruba 386 tisíc korun, v Čechách se dá očekávat cenovka kolem půl milionu za základní verzi. To nezní špatně. Za auto, které není ošizené v podstatě vůbec v ničem.
Kdy EU pochopí, že na nerovném boji s Čínou má svůj podíl?
Přesněji řečeno: které naopak vypadá výrazně lépe, než by člověk od kompaktního (4 533 mm na délku, 1 848 mm na šířku a 1 699 mm na výšku) čekal. Když se podíváte na video a funkčnost v interiéru, nedá se proti cenovce namítnout vůbec nic. Naopak. Zůstává tedy jenom jedna otázka. Jak je možné, že Evropská unie dostala (nejen) svými absurdními emisními zákazy a příkazy evropský automotive tam, kde momentálně je? V pozici, že nic podobného za podobnou cenu není schopen vyrobit, a nechá se tak „válcovat“ vozy z Číny? Jako zákazníci bychom však nad autem, jako je toto a s touto cenovkou neváhali. Jak to vidíte vy?