Vláda přiděluje dotace až 300 000 Kč na pořízení elektromobilu

Situaci na trhu s elektromobily sleduji poměrně pečlivě již nějaký ten rok, a nemohl mi tak uniknout trend, kterým si v poslední době prošly de facto všechny evropské země.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

A to včetně elektromobilitě zřejmě nejvíce nakloněnému Norsku. Tedy postupné snižování objemu dotací a narovnávání trhu tak, aby se odstranily nerovné podmínky a elektromobily byly nuceny o své zákazníky bojovat bez subvencí státu. Česká vláda přesto jedná zcela opačně. Proč? Pojďme se na to podívat společně.

Na elektromobilu není nic špatného. Pokud si jej koupíte za svoje

Úvodem bych rád předeslal jednu zásadní skutečnost. Nemám apriori nic proti elektromobilitě jako takové, jakkoli momentálně (zejména na konto zmíněného „stopnutí“ dotací) není zrovna příliš v kursu (velmi mírně řečeno) a výrobci se musí opravdu snažit, aby se majitelé dobrovolně vzdali svých vozů se spalovacími motory. Dá se to vcelku pochopit, neb nynější technická úroveň (zejména co do poměru délky nabíjení/ojezdu) není zkrátka pro mnohé ještě stále pádným argumentem pro výměnu.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

A do příchodu nové generace, slibující razantní nárůst dojezdu a zkrácení doby nabíjení, zřejmě ani nebude. Navíc s ohledem na cenu, která je téměř vždy vyšší, než je u adekvátního, respektive po stránce dojezdu a tankování vždy citelně lepšího modelu se spalovacím motorem. To však není nic, čím bych momentálně „objevil Ameriku“. Velmi dobře si to uvědomují jak samotní výrobci (a namnoze opravdu dělají, co mohou), stejně jako si to dobře uvědomují politici.

Dotace jako spásný lék na všechny problémy. Opravdu?

A co udělá politik, pokud potřebuje uvést v platnost nějakou systémovou změnu, která se však sama od sebe neprovede, tady především z ekonomických důvodů? No to je přece jednoduché, „zařídí“ pro ni dotace. Přičemž uvozovky u slova „zařídí“ jsem napsal pochopitelně záměrně s lehkou ironií sobě vlastní. Většina politiků totiž cokoli s penězi především „zařizuje“, peníze jsou pro ně jen čísla v tabulkách a nemají v podstatě žádnou hodnotu, nejsou jejich a opravdu je nemusí vydělávat. Myslím tedy ty dotační peníze.

iZdroj fotografie: ŘSD

Kdo je naopak musí vydělávat, jsme v podstatě my všichni ostatní. A je vcelku jedno, z jaké kapitoly jakého ministerstva či jaké grantové agentury EU ty peníze „připlují“. Samy od sebe se nikde nezjeví, to peníze jaksi neumí. Přichází z daní a z rozpočtů, tedy od lidí, kteří je vydělali a jejichž vlastní, osobní a rodinné rozpočty jsou pak o tuto částku menší. Na tom by nebylo nic až tak špatného, takto zkrátka funguje stát a demokracie, od dávných věků.

Skládáme se všichni do společné kasy, jednou si z ní vybere „dotaci“ v podobě drahé léčby jeden, podruhé někdo jiný. Jednou přijdou peníze malým fotbalistům na vesnici a koupí si za ně branky a lepší sprchu, jednou se podpoří turistické značení v CHKO. Potud je všechno v pořádku. Jenže. Nedává mi popravdě moc smysl, proč bychom měli dotacemi protežovat (lepší slovo mne nenapadá) skupinu zájemců o „novou digitální hračku“, kterou přece nezbytně nutně nepotřebují – mohou si koupit cokoli jiného.

Podporujme opravdu důležité věci. Ne nákup Tesly nebo VW ID.3

Anebo ano, pokud usoudí, že ji opravdu potřebují, v tom případě ale na ni zkrátka musí mít peníze. Bez peněz do hospody… Vždyť to znáte. Dovedu pochopit (a jsem za to naopak velmi rád) „dotování“ drahé léčby nemocného člověka v zahraničí, v tom případě klidně jakýmikoli částkami. Tohle si zkrátka nevyberete, jednou to postihne mne, jednou vás, jednou někoho jiného. A pak nemáte na výběr, není zkrátka jiná možnost, tohle si sami nezaplatíte. V tom okamžiku by se za vás měl postavit stát, od toho ty státy (a tady konkrétně zdravotní pojištění) máme.

iZdroj fotografie: Volkswagen / koláž Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Ale pokud si chci koupit elektroautíčko, pak mi stát nemá co pomáhat. Buďto na něj mám, nebo na něj nemám. A aby to stát schovával pod ekologická hesla a proklamace – ne, díky, nechci. Přijde mi to jako znevážení, jako výsměch těm, co opravdu nemají, co si nemohou koupit ani malou Fabii, protože z ní Škoda mezitím udělala v podstatě docela drahé auto. A někdo má brát podporu 200 tisíc na auto do 1,5 milionu celkové ceny? Ale no tak. To je opravdu nesmysl, to se na mne nezlobte.

Celá Evropa dotace na elektromobily razantně snižuje. Češi nejsou v Evropě?

Přišli na to postupně ve všech státech Evropy, i v tom bohatém Norsku, kde mají hotovost zřejmě uschovanou v hangárech pro Jumbo-Jety, protože do banky by se jim nevešla. Tak i v takovém Norsku velmi citelně zatáhli za brzdu, vrátili zpátky do hry daňové zatížení a velmi znatelně ubrali na dotacích (píšeme to mj. tady). Mají se občané (jakkoli bohatého) státu dívat na to, jak si soused koupí Mercedes EQE za 2,5 milionu, když mu na něj v podstatě přispěli i oni? To by nebavilo nikoho, to mi věřte.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Ministerstvo průmyslu a obchodu – Záruka Elektromobility

Národní rozvojová banka (NRB) přijímá od 18. března 2024 žádosti v programu Záruka Elektromobilita, který připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu a který bude financován ze zdrojů Národního plánu obnovy. Program nabízí poskytnutí bezplatné záruky k úvěru na nákup elektromobilů, vozidel na vodíkový pohon a dobíjecích stanic. Po doložení vlastnictví vozidla mohou firmy a podnikatelé získat také finanční příspěvek ve výši až 300 tisíc korun na vozidlo a až 150 tisíc korun na dobíjecí stanici.

Podpora vozidel a dobíjecích stanic přehledně:

Kategorie vozuVýše zaručovaného úvěruFinanční příspěvek
M1*od 300 tis. Kč až 1,5 mil. Kčmax. 200 tis. Kč/vozidlo
N1od 300 tis. Kč až 2 mil. Kčmax. 250 tis. Kč/vozidlo
N2 (do 4,25 t a FCEV)od 300 tis. Kč až 2,5 mil. Kč max. 300 tis Kč/vozidlo
*Maximální cena vozidla kategorie M1 je 1,5 mil. Kč
Typ dobíjecí staniceVýše zaručovaného úvěruFinanční příspěvek
ACmax. 100 tis. Kčmax. 50 tis. Kč/dobíjecí stanice
DC do 40 kWmax. 250 tis. Kčmax. 100 tis. Kč/dobíjecí stanice
DC nad 40 kWmax. 400 tis. Kčmax. 150 tis. Kč/dobíjecí stanice

Tím spíš jsem s podivem, když náš na jaře vyhlášený program podpory ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu (viz infobox a tabulka) nadále pokračuje. Opravdu jsme tak bohatá země, abychom mohli dotovat nákup osobních automobilů a nabíječek pro určitou skupinu zájemců, kteří evidentně statisíce mají, ale rádi si vezmou ještě 200 000 Kč od státu? Co si o tom myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články