Příspěvek až 200 000 Kč na nákup auta. Řidiči ho můžou uplatnit 12 měsíců zpětně i 3 měsíce dopředu. Jak o peníze zažádat?

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Davida Kubrta
                   

Jakkoli se nám (speciálně pod vlivem sociálních sítí) může zdát, že kolem nás jsou jen samé šťastné, úspěšné, krásně vypadající a v nejnovějších modelech Mercedesu jezdící bytosti, opak bývá pravdou. Kolem nás je mnoho jedinců s více či méně závažnými duševními poruchami, které se jen mnozí snaží skrýt před okolním „úspěšným světem“. A já je v podstatě chápu. Ten komerční, jen na úspěch zaměřený a řečí peněz hovořící svět bývá nelítostný. Pojďte se podívat se mnou, jaká pomoc se takovým osobám nabízí od státu.

Autismus jako dopravu komplikující faktor

Jednou z častých duševních poruch přitom bývá autismus. Ten zahrnuje poměrně široké spektrum variant, které se projevují různě. Pro některé je každodenní život bez problémů, pro jiné to ale znamená překonávat obrovské výzvy, které zůstávají většinou skryté. Jednou z těchto výzev může být cestování. Hromadná doprava, s jejími stresujícími faktory, může být pro lidi s autismem doslova noční můrou. Někteří se kvůli tomu dostávají do situace, kdy se u nich objevují výrazné stresy, které vedou k agresivnímu chování.

Novelizované znění bodu 5. Přílohy zákona č. 329/2011 Sb.:

5. Zdravotní postižení odůvodňující přiznání příspěvku na zvláštní pomůcku na pořízení motorového vozidla nebo speciálního zádržního systému, za které se považují: 

  • a) zdravotní postižení uvedená v bodě 1 písm. a), b), d) až i), l) a m), 
  • b) těžká nebo hluboká mentální retardace a stavy na rozhraní těžké mentální retardace, 
  • c) autistické poruchy s těžkým funkčním postižením, s opakovanými závažnými a objektivně prokázanými projevy autoagrese nebo heteroagrese přetrvávajícími i přes zavedenou léčbu.“ 

Což je myslím přesně ten okamžik, kdy může (a dle mého soudu by i měl) pomoci stát. Od 1. ledna 2022 se tak pro tyto spoluobčany změnily podmínky pro získání příspěvku na automobil. Nijak zásadní, ale mohou ve finále velmi usnadnit život. Pokud se totiž někdo s autismem nedokáže sám přepravit hromadnou dopravou a agresivní chování mu brání ve fungování, může si zažádat o příspěvek na auto. A ačkoliv české zákony neumožňují, aby autisté měli řidičský průkaz, minimálně jejich opatrovníci to určitě ocení.

Kdo má nárok na dotaci

Dříve byl příspěvek určen pouze lidem s autismem a zároveň s vážným intelektuálním postižením. Což se ale změnilo. Pokud máte autismus, ale váš intelekt je v normálu, máte šanci na příspěvek. A to i v případě, že vám hromadná doprava způsobuje takový stres, že se uchylujete k agresivnímu chování. I pokud jste zmocněnec takové osoby (opatrovník, zákonný zástupce) a máte problémy se společným cestováním kvůli agresivnímu chování (autoagrese nebo heteroagrese), můžete o příspěvek požádat.

Co všechno musíte doložit

Především musíte mít potvrzenou diagnózu autismu a musíte prokázat, že jde o těžké funkční postižení. To znamená, že vaše problémy s chováním jsou opakované a závažné. Dále budete muset dokázat, že vaše chování přetrvává i po zavedené léčbě (tedy například vyšetřením u psychiatra). Příspěvek můžete získat na nový nebo ojetý automobil. Maximální výše příspěvku je 200 000 Kč, a to jak pro dospělé, tak pro děti. U dětí je důležité, že žádost o příspěvek může být podána až od jejich 3. roku života.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pokud chcete žádost podat, máte několik možností. Buď si můžete žádost vyřídit elektronicky z pohodlí domova, nebo ji podat osobně na úřadu práce. Pokud chcete příspěvek použít před nákupem auta, doporučuje se žádost vyřídit co nejdříve. Žádost můžete podat až 12 měsíců od zakoupení auta, ale pokud to chcete stihnout před nákupem, máte na to určitý časový rámec.

Stát rozdává dotaci 200 000 Kč majitelům nových i ojetých aut. Stačí podat přihlášku na ministerstvo a peníze jsou na účtě

Pokud žádáte zpětně, musíte auto koupit do 3 měsíců od obdržení příspěvku. A nezapomeňte – jakmile peníze dostanete, musíte doložit velký technický průkaz, kupní smlouvu a fakturu nebo výpis z účtu. Po obdržení příspěvku máte 3 měsíce na nákup auta, ale pokud auto kupujete až po obdržení příspěvku, musí být všechny dokumenty, jako je kupní smlouva a technický průkaz, doloženy. Pro děti platí, že dítě je uvedeno jako majitel vozidla v kupní smlouvě a ve velkém technickém průkazu, rodič je pak uveden jako provozovatel.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Pokud chcete získat příspěvek na auto, můžete si pořídit nový i ojetý vůz, přičemž maximální výše příspěvku činí 200 000 Kč. Pokud cena auta přesahuje tuto částku, musíte zbytek doplatit. Nákup auta na úvěr nebo leasing bohužel není možný, protože úřad práce vyžaduje, aby auto bylo váš majetek, tedy až po zaplacení poslední splátky.

Výše dotace je odvislá od příjmů

Výše příspěvku závisí na věku a příjmu žadatele. Pro děti do 18 let je to maximálně 200 000 Kč, bez ohledu na příjem. U dospělých se výše příspěvku pohybuje mezi 100 000 a 200 000 Kč, přičemž příjem žadatele (nebo jeho rodiny) hraje roli. Pokud žijete sami a váš příjem nepřesahuje 77 760 Kč, máte nárok na plnou částku 200 000 Kč. Což nejsou úplně zanedbatelné peníze, to ostatně ani v jedné z kategorií. A mohou velmi citelně usnadnit život a osobní mobilitu, která v kombinaci s některými duševními chorobami nebývá zrovna jednoduchá.

příjem podle násobků životního minima= příspěvek
nepřekročí 16násobek200 000 Kč
nad 16násobek, ale nepřekročí 17násobek180 000 Kč
nad 17násobek, ale nepřekročí 18násobek160 000 Kč
nad 18násobek, ale nepřekročí 19násobek140 000 Kč
nad 19násobek, ale nepřekročí 20násobek120 000 Kč
nad 20násobek100 000 Kč
Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky
Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články