Důležité: Vláda rozdá peníze lidem na nová auta, obrovský bonus 1,5 milionu Kč pro každého vybraného českého řidiče

Vláda bude rozdávat peníze na elektroauta, každý český podnikatel si na ně může sáhnout. Existuje ale riziko, že to zaplatíme my, běžní občané ČR.

i Zdroj fotografie: PxHere
                   

Lidé se radují. Doba přeje různým pobídkám a dotacím a ti, kdo v tom umějí chodit, mohou díky vládním příspěvkům hodně ušetřit. Anebo se napakovat, ale to už je za hranicí legálnosti, byť o podvodech s dotacemi velmi často slyšíme v mediích. V sousedním Polsku řeší, že ceny nových aut jsou vysoké. A že to platí i pro elektromobily, byť právě ty jsou veřejně propagované a mají být smyslem nové mobility.

Když to nevyjde s dotacemi, zaplatíme to z vlastních kapes

Tam funguje program, prostřednictvím kterého zájemce dostane bonus v přepočtu cca 200 tis. Kč na koupi elektromobilu s cenou do 625 000 Kč. Anebo bonus 450 000 Kč při koupi auta na vodíkový pohon do ceny 1 500 000 Kč. Média také zmiňují zajímavou situaci v USA, v Kalifornii. Tamní řidiči hlásí, že za Tesla Model 3 platí v přepočtu 270 000 Kč. Věc zní pochybně, že? Ukazuje se však, že při nákupu lze skutečně získat zásadní výhody.

iZdroj fotografie: S vědomím Yildiz Autos

Ovšem pokud je člověk místním obyvatelem. Konkrétní kupující referuje, že koupil auto a na to se vztahovala sleva 80 000 Kč. Příspěvek na auto pak byl 150 000 Kč. Krom toho má fungovat místní program s pobídkou ve výši 80 000 Kč a federální daňovou úlevou ve výši dalších 150 000 Kč. Jeden by řekl, že je Kalifornie v tomto ohledu jedinečný stát, ale u nás jsou možnosti také. Ministerstvo průmyslu a obchodu připravilo Výzvu na podporu elektromobility.

Toyota trvale mění autosvět: Vymyslela průlom v bateriích. Dojezd 1 000 km dobijete za pár minut, nafta skončí

Pro podnikatele má připraveno 1,95 miliardy korun. V rámci komponenty 2.4 Rozvoj čisté mobility si podnikatelé bez rozdílu velikosti budou moci zažádat o podporu ve formě záručního finančního nástroje kombinovaného s dotační složkou na nákup bezemisních vozidel a dobíjecích stanic. Jak tomu rozumět? Dá se říct, že situace v České republice je v tomto ohledu pozitivní.

Když to nezaplatí dotace EU, budou platit běžní občané ČR

Stát prostě plánuje rozdělit téměř dvě miliardy korun na podporu elektromobility. Tato podpora bude zahrnovat finanční příspěvky a bankovní záruky. Firmy budou moci zažádat o tuto podporu od ledna 2024 do září 2025. Má to ale háček. Aby mohlo Česko čerpat peníze z Nástroje pro oživení a odolnost EU na podporu elektromobility, je třeba, aby podnikatelé pořídili alespoň 4 555 elektromobilů.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jinak podle kritiků budou vše platit Češi ze svého. Jinak řečeno, iniciativa je financována nejprve ministerstvem průmyslu, až po splnění podmínek EU budou náklady proplaceny. Tedy pokud nebudou pobídky uhrazeny z EU, zaplatíme to my z našich veřejných peněz. Vzpomeňte si na to, pokud to nevyjde a soused s firmou odvedle bude jezdit v novém autě za „vaše“ peníze.

Mají vůbec být dotace na elektromobily?

Zdroj: MPO ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články