Široká nabídka SUV evropského výrobce sahá od základního modelu za méně než 450 tisíc korun až po ultimátní off-road za více než trojnásobek.
Popravdě nebývá úplně zvykem, abychom vám v roce 2025 představovali úplně novou značku z Evropy. Z jednoduchého důvodu: náš starý kontinent je kolébkou automobilismu na celé planetě, a tak jsou na něm poměry za těch více než 140 let již vcelku stabilizované. A jednotlivé značky ve svých zemích vzniku ustálené. Přesto se tu a tam najde výjimka potvrzující pravidlo. Přičemž v tomto případě by oním pravidlem mohlo být něco ve stylu „když to nejde zvenku, půjde to zevnitř“. Pojďme se na ty novoty každopádně podívat společně. Existuje totiž vysoká šance, že nová čínská automobilka, montovaná v Itálii, smete z Brna, kde otevřela první prodejnu, český trh jako lavina.
Čínské kořeny a italská automobilka s nemalými „porodními bolestmi“
A pokud někdo pojal podezření, že v onom „zvenku“ bude tak trochu „namočená“ Čína, může si napsat dnes do deníčku malé bingo. Jen s tím rozdílem, že zatímco o invazi čínských značek do Evropy mluvíme a píšeme poslední 2 až 3 roky, v případě DR Automobiles začala celá historie již v roce 2006, kdy si čínský kolos Chery zřídil „detašované pracoviště“ v Itálii pod značkou DR Motor Company. A jako první začal nové automobilce šéfovat Massimo di Risio.
Další roky však nebyly prosty komplikací, včetně insolvenčního řízení se společností DR Motor Company nebo sporu s belgickou závodní legendou Jackym Ickxem, který nakonec automobilku donutil počátkem roku přejmenovat jednu z jejich podznaček z ICKX na ICH-X. Vzhledem k tomu, že další podznačkou je EVO (pod touto značkou uvádí DR Automobiles některé modely na některé evropské trhy), bude možná zajímavé, jestli se ozve například Mitsubishi. Pokud má tedy na „Lancer EVO“ ochrannou známku.
A aby toho nebylo málo, v červnu 2024 bylo společnosti nařízeno italským úřadem pro hospodářskou soutěž zaplatit šest milionů eur za to, že její vozidla byla vyrobena v Itálii namísto v Číně. Společnost DR Automobiles nicméně oznámila, že se odvolá. Můžeme to brát jako boj Evropy proti čínským výrobcům? Pokud tomu tak je, pak se dovolím opatrně zeptat orgánů Evropské unie, proč tak zásadním způsobem komplikují život evropským automobilkám (stačí jen EURO7 a konec spalovacích motorů v roce 2035).
Široká nabídka SUV od DR Automobiles: od městského crossoveru po off-road
O výstavbě továrny konkurenční BYD u maďarského Szegedinu nemluvě. Nic z toho však potenciální zájemce o auta s dobrým poměrem výkon/cena možná zajímat nemusí. Na českých stránkách lze najít celkem širokou škálu nabízených modelů v různých cenových hladinách, od kompaktního SUV v podobě modelu EVO5 s kombinací benzinového čtyřválce 1.5 Turbo o výkonu 127 koní a manuální 6stupňovou převodovkou za rozumných 494 500 Kč až po nefalšovaný off-road z opačného cenového spektra.
ICH X K2: SUV se schopností vyjet Himaláje?
Neboli za cenu více než 3x větší (přesněji za 1 549 900 Kč s DPH) je v nabídce vrcholný model, pojmenovaný (zřejmě) podle legendárního himalájského vrcholu K2. Nevím, jestli by „ká-dvojku“ toto auto vyjelo, ale jen letmý pohled do fotogalerie (a na video) svědčí o tom, že jde o velmi solidně zpracovaný a vybavený offroad (světlá výška 220 mm), poháněný dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 162 koní / 380 Nm. Až na poněkud nevýraznou motorizaci (konkurence umí šestiválce) jde o zajímavou alternativu k nepoměrně dražší evropské produkci.
Mezi těmito dvěma póly je pak v nabídce českého dovozce dalších 6 modelů, do jednoho patřících do kategorie SUV. S čínskou technologií, ale vyráběných v Itálii. Pokud má někdo velkou averzi k vozům vyráběným a montovaným v Číně, třeba by ho evropský původ mohl přesvědčit. Jak se ukazuje na „pionýrech“ čínských automobilek u nás, MG a Dongfeng, asijská technologie nemusí znamenat o nic víc problémů než evropská.
Pokud bude navíc podpořena solidní servisní sítí, jako je tomu u obou zmíněných firem. Nechali byste se zlákat na „čínsko-italské SUV“? Napište mi svůj názor do diskuse, děkuji moc!