Proč jsou v Praze vedle sebe dvě vyhrazené cesty pro cyklisty, nedává čtenáři logiku. Pro cyklisty platí pravidla a předpisy podle zákona.
Cyklisté jsou velmi často upřednostňovaní před řidiči ostatních vozidel. Nebo jinak, velmi často by si přáli, aby tomu tak bylo. Samozřejmě je logická obava o vlastní zdraví, člověk na kole není nijak chráněn a každý pád končí zraněním nebo minimálně odřeninou. Někdy je ale protekce cyklistů dotažena ad absurdum. Do redakce nám poslal 22. 4. 2023 dotaz a pár fotografií pan Petr Maňák z Prahy. Vyfotil situaci v Podolském nábřeží a ptal se, jak je to možné, že je na jednom místě pruh pro cyklisty na silnici a cyklostezka vedle.
Cyklisti všude, na silnici i vedle mezi chodci, ale proč?
Důležité je vědět, že i když cyklista není povinen mít řidičské oprávnění, je podle zákona řidič bezmotorového vozidla a účastník silničního provozu. Musí v potřebném rozsahu ovládat zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, a rozeznat základní cyklistickou infrastrukturu. Řidič také musí přizpůsobit své chování stavu komunikace, povětrnostním podmínkám, svým schopnostem a zdravotnímu stavu a technickým vlastnostem vozidla – což pro jízdu na kole víceméně znamená nepouštět se v provozu do situací, které nezvládne.
Ze zákona vyplývá také povinnost brát zvláštní ohledy na děti a osoby s omezenou schopností pohybu a orientace. „Nechápu,“ rozčiluje se čtenář, „že na silnici, kde byly dříve dva pruhy pro auta, je nyní jeden a jeden pruh pro cyklisty.“ A pokračuje v rozhořčení: „Jen dva metry vedle je souběžná stezka. Proč?“ Rozlišují se tři základní druhy cyklostezky. Stezka pro cyklisty je vyhrazena primárně cyklistům, mohou se zde ale také legálně pohybovat bruslaři, jezdci na osobních přepravnících a podobní uživatelé.
Cyklisti se chovají jako anarchisté, platí pro ně ale pravidla!
Použití stezky pro cyklisty je povinné ze zákona. Stezka pro chodce a cyklisty umožňuje společný provoz chodců a cyklistů. Je-li prostor pro cyklisty oddělen, musí chodci i cyklisté používat svou část stezky. Do druhé části mohou vstoupit jen při obcházení, objíždění nebo křížení a nesmí tím ohrozit ostatní. Na smíšené stezce se pohybují všichni společně, chodec nesmí ohrozit projíždějící cyklisty a naopak. Povinnost použít stezku pro chodce a cyklisty je dána vyhláškou a kolem její aplikace se vedou spory, povinnost je vymáhána region od regionu odlišně.
Chodník s povolenou jízdou cyklistů je označen jako stezka pro chodce s dodatkovou tabulkou kola. Cyklisté smí jezdit jen do 20 km/h a musí v případě potřeby zastavit. Chodci ale musí umožnit cyklistům průjezd. Stejná pravidla jako pro legalizovaný chodník platí při jízdě na kole také pro pěší zónu s povolenou jízdou cyklistů a obytnou zónu. K tomu, co je v Praze v Podolí, se dá říct asi jen tolik, že pokud je na silnici pruh pro cyklisty, je zbytečné, aby cyklisti jezdili i vedle mezi chodci a bruslaři. Cyklisté mají blíže k motorkám a autům než k chodcům, logické by bylo, aby se drželi na silnici.