Většina z nás zná čtyřdvéřový automobil Škoda 1000 a 1100 MB. Vznikla však i vzácná dvoudvéřová verze, která díky omezené produkci má dnes i milionovou hodnotu.
Kdo by neznal dnes už téměř legendární čtyřdveřové „embéčko“. Věděli jste ale, že automobilka Škoda vyráběla v omezeném režimu i dvoudveřové kupé s označením tudor? Do dnešních dní se jich v zachovalém, nebo renovovaném stavu dochovala jen hrstka, a proto, když se nějaký model na prodej objeví, je na co se koukat. Dnes se pak cena takového veterána může vyšplhat i k částce kolem dvou milionů korun.
Český veterán s puncem exkluzivity
Škoda MBX vycházela ze základních čtyřdveřových modelů 1000 MB a 1100 MB, kdy ono číslo označovalo obsah motoru. Automobil byl osazen samonosnou karoserií a poháněna byla zadní náprava. Motor byl také uložen vzadu. Poprvé se světu ukázala na autosalonu v Ženevě v roce 1966 a v produkci byla od roku 1967 do 1969. Necelé dva roky produkce tak modelu dodávají na exkluzivitě.
Ze začátku se vyráběl model 1000 MBX v produkci o 1 403 kusech. Následně zavítala do výroby silnější verze 1100 MBX, které se vyrobilo 1 114 kusů. Celkem tedy bylo vyrobeno pouze 2 517 kusů.
Zajímavosti o modelech MBX
Začněme nejprve cenou, která se vyšplhala na úctyhodných 50 600 Kčs. Mezi zajímavost z oblasti konstrukce modelu můžeme uvést sloupek mezi předním a zadním bočním okénkem, který zajížděl dolů zároveň s ním. To ovšem zapříčinilo žalostnou tuhost karoserie, která mohla mít za následek i to, že když do automobilu nasedl někdo těžší, tak za sebou nedokázal zabouchnou dveře. To protože se karoserie pod jeho vahou zkroutila.
Závěrem je nutno dodat, že omezená výroba o pouze 2 517 kusech má za následek neustále se zvyšující cenu modelu. Ta je podpořena i tím, že opravdu výstavních kusů se dochovalo pouze několik. Když už pak na nějaké pěkné MBX na prodej narazíte, nedivte se jeho cenovce, která může být mezi 1,5 – 2 miliony korun.