Při odbočování vlevo by se měl řidič podívat za sebe, jakkoli se domnívá, že za ním nic jet nemůže. Může a může si tím ušetřit nepříjemné chvíle podobné těm v našem videu.
Možná lepší než tisíc pouček o tom, jak nebezpečné je předjíždět na dvojité plné čáře, a o tom, jak se obecně nevyplácí porušovat pravidla silničního provozu, je jedno názorné video. Mimochodem, Číňané mají takové přísloví: „Jeden obraz vydá za tisíc slov”. A i když to s těmi Číňany a Čínou v oboru je momentálně takové všelijaké, něco na tom bude. A video? To je 25 (nebo 30) obrázků za vteřinu. Tím lépe. Pojďme se na jedno takové extra názorné podívat společně.
Dvojitá plná a kolona, ve které to někdo risknul
Je totiž natočené z palubní kamery, navíc velmi dobře nastavené a se širokým záběrem. Pomalá jízda v koloně za nákladním vozem, nic mimořádného. Denní chleba všech, co se pohybujeme po silnicích. A – abychom nezapomněli – dvojitá plná čára. Mimo jiné proto, že kousek dál vpředu je křižovatka. Čili celkem logicky bývá v těchto místech jakékoli předjíždění zakázáno a je nežádoucí. Ale ne vždy tomu tak je.
Nebudeme vás dlouho napínat: řidič Corsy to zkrátka nevydržel a zkusil to risknout. Popravdě, nebyl to úplně nejlepší nápad. Přestože evidentně započal předjíždění ještě v úseku, kde je čára přerušovaná. Kdyby si tedy aspoň počkal, až bude celá kolona za křižovatkou. A bude mít plus minus jistotu, že mu tam nikdo nevjede s levým blinkrem a snahou odbočit vlevo. Což se také nakonec přesně stalo. A my jsme tak pomalu v přímém přenosu svědky lehce apokalyptické scény:
Stačilo se podívat na vteřinu do zrcátka
Celá kolona totiž zpomalila s ohledem na to, že v ní jedoucí řidič za volantem Renaultu Espace se chystal (s řádně zapnutým ukazatelem změny směru jízdy) odbočit vlevo. A nepodíval se do zpětného zrcátka. Což je možná jádro pudla a kámen úrazu současně, jak by řekl můj kolega. Řidič evidentně předpokládal, že na dvojité plné nikdo předjíždět nebude. Chyba lávky. Neměl by, ale to neznamená, že nebude. Zákaz předjíždění tam totiž nebyl, v tom je ten zádrhel. Kdyby se na tu vteřinu do zrcátka podíval, nestalo by se pravděpodobně vůbec nic.
Přejetí plné čáry:
Za samotné přejetí plné čáry vám hrozí sankce do 2 000 Kč na místě a nemusíte se bát žádných bodů. Pokud však porušíte zákaz předjíždění v místech, kde je to značkou vysloveně zakázáno, hrozí vám nově pokuta od 4 500 do 5 000 korun na místě (ale již 7 000 – 25 000 ve správním řízení!) a navíc 6 trestných bodů k tomu.
Takto do něj narazil vlevo jedoucí a kolonu ‚ Opel Corsa. Jakkoli se jeho řidič snažil v poslední chvíli usilovným brzděním incident odvrátit, brzdnou dráhu zkrátka „vyresetovat” nelze. Jaká to musela být navíc energie, je patrné i z toho, jak se poměrně těžké francouzské MPV otočilo jedenkrát kolem své osy a skončilo na vedlejší silnici, Corsa pak otočená do protisměru skončil opřený o strom v příkopě. Neznáme detaily o zraněních, nicméně na první pohled nemusel celý karambol skončit až tak tragicky.
Malá Corsa roztočila „Rencka” jako káču
Jakkoli to musela být, speciálně pro řidiče v malém Opelu, nepředstavitelná „šlupka”. Celé situaci extrémně pomohl jeden fakt: Renault už byl totiž téměř pryč z křižovatky, německé mini jej nabralo vysloveně na roh. Což jej sice roztočilo kolem osy, ale rotace pohltila značnou část nárazu. Raději si nepředstavovat, co by se stalo, kdyby Corsa narazila „naplocho” do boku Renaultu a energii by pohlcovaly pouze plechy a deformační zóny a prvky. Jsem si téměř jist, že by se to (minimálně) bez vážných zranění neobešlo.
Závěr necháme na vašem posouzení: Kdo je tady vlastně viník? Řidič Renaultu, co se nepodíval za sebe, jakkoli si (díky dvojité plné čáře) myslel, že na ním nic jet nemůže? Nebo řidič Corsy, co se pustil do riskantního manévru na dvojité plné čáře? I když v daném úseku zákaz předjíždění není, pouze ona plná čára? Případně jsou na vině oba, každý svým dílem? Dejte nám váš názor vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!