Historie automobilů je plná slepých uliček, kdy se zdánlivě geniální nápad ukázal jako marný. Můžete však najít případy, kdy je myšlenka slibná a dokonce byla zahájena výroba, ale dnes o nich nikdo neví. Přesně to se stalo s kuriózní technologií duálních pneumatik – zdálo se, že byl realizován slibný projekt, který se však dalšího vývoje nedočkal a nyní zůstal zcela zapomenut. Příběh je o to zajímavější, že za ním stojí pražský rodák Jaroslav “Jerry” Juhan.
Dnes, když uvažujeme o dvojitých pneumatikách, představujeme si velká nákladní vozidla, která mají na nápravách osm a více pneumatik, ne čtyři. Před čtyřmi desetiletími se však podnikavý závodník rozhodl vyzkoušet tuto technologii pro osobní automobily. Byl to podnikatel a světoběžník Jerry Juhan, který se narodil v Praze a jeho české jméno zní Jaroslav Juhan.
Kromě toho, že hrál v letech 1939 až 1943 závodně lední hokej za LTC Praha a jeho vnučkou je známá herečka Anna Polívková. Do historie se ale zapsal především jako automobilový závodník – poté, co v roce 1951 emigroval do Guatemaly, kde se začal věnovat závodění a také prodeji vozů Porsche. V roce se postavil na start závodu napříč JIžní Amerikou Carrera Panamericana a téhož roku byl součástí továrního týmu Porsche v nejslavnějším závodě, 24 hodin Le Mans, kde německá automobilka tehdy skončila šestá. Zajímavostí je, že jeho závodní Porsche skončilo v roce 1958 v kalifornském autosalonu jiného českého emigranta (a závodníka) Vaška Poláka.
To už ale Jerry Juhan žil ve Švýcarsku, kde pokračoval ve svých aktivitách na automobilovém trhu: uzavřel dealerské smlouvy se společnostmi Aston Martin a Lotus a měl také společný byznys s Colinem Chapmanem, který Lotus založil a řídil.
Právě ve Švýcarsku došlo k incidentu, který ho podnítil k výrobě dvojitých pneumatik pro osobní automobily. Stalo se to zhruba takto: v roce 1978 Juhan řídil z Lausanne do Ženevy své auto Lotus Esprit Turbo. Silně pršelo a dokonce i bývalý profesionální závodník těžko udržoval auto na mokré silnici.
V lijáku ho ale krátce po sobě snadno předjely dva Citroeny 2CV, a to i přes slabší technické vlastnosti – všechno zařídily jejich úzké pneumatiky. A právě to Jerryho Juhana přivedlo k nápadu nasadit na automobily stejné úzké pneumatiky, ale několik vedle sebe, aby odolaly zatížení.
Po prvním úspěšném testu s jízdou na dvojitých pneumatikách začal Johan experimentovat s různými kombinacemi jejich počtu: například na svůj vlastní Lotus Esprit Turbo se mu podařilo nasadit čtyři pneumatiky na každé zadní kolo zadní a tři na přední.
Dvojité pneumatiky měly oproti běžným pneumatikám řadu výhod: nejdůležitější je samozřejmě aquaplaning. Testy navíc ukázaly, že auta na těchto pneumatikách reagovala mnohem klidněji na uvolnění plynu v zatáčce. Je nemožné si nevšimnout zlepšeného výkonu z hlediska nosnosti.
Juhan začal svůj projekt propagovat a zaregistroval si společnost JJD – Jerry Juhan Developments a také jednal s velkými výrobci pneumatik. Bohužel se mu však nepodařilo zahájit masovou výrobu ve velkém – spolupráce s Goodyear byla omezena na vydání jedné průmyslové šarže a poté byla ukončena a spolupráce s Michelinem nevyšla, protože se potenciální partneři – Juhan a Michelin pohádali hned na první předváděcí schůzce.
Koncept dvojitých pneumatik pro osobní automobily byl sie zapomenut, ale stále dřímal v šuplíku. Koncem osmdesátých let inženýr společnosti Goodyear Sam Lenders na základě Juhanova konceptu vyvinul pneumatiku do deště se širokou a hlubokou odvodňovací drážkou ve středu běhounu. Tato úprava pneumatiky se nazývala Goodyear Aquatred a byla v příštím desetiletí velmi žádaná.
Jaroslav Juhan se po pádu komunistického režimu angažoval v organizaci veteránských závodů v České republice, a pomohl přivést do Česka některé prestižní podniky, na jejichž financování se sám podílel. Zemřel v Ženevě 28. září 2011 ve věku 89 let.