Dvojité pneumatiky byly slibný český vynález, na který se zapomnělo

                   

Historie automobilů je plná slepých uliček, kdy se zdánlivě geniální nápad ukázal jako marný. Můžete však najít případy, kdy je myšlenka slibná a dokonce byla zahájena výroba, ale dnes o nich nikdo neví. Přesně to se stalo s kuriózní technologií duálních pneumatik – zdálo se, že byl realizován slibný projekt, který se však dalšího vývoje nedočkal a nyní zůstal zcela zapomenut. Příběh je o to zajímavější, že za ním stojí pražský rodák Jaroslav “Jerry” Juhan.

Dnes, když uvažujeme o dvojitých pneumatikách, představujeme si velká nákladní vozidla, která mají na nápravách osm a více pneumatik, ne čtyři. Před čtyřmi desetiletími se však podnikavý závodník rozhodl vyzkoušet tuto technologii pro osobní automobily. Byl to podnikatel a světoběžník Jerry Juhan, který se narodil v Praze a jeho české jméno zní Jaroslav Juhan.

Kromě toho, že hrál v letech 1939 až 1943 závodně lední hokej za LTC Praha a jeho vnučkou je známá herečka Anna Polívková. Do historie se ale zapsal především jako automobilový závodník – poté, co v roce 1951 emigroval do Guatemaly, kde se začal věnovat závodění a také prodeji vozů Porsche. V roce se postavil na start závodu napříč JIžní Amerikou Carrera Panamericana a téhož roku byl součástí továrního týmu Porsche v nejslavnějším závodě, 24 hodin Le Mans, kde německá automobilka tehdy skončila šestá. Zajímavostí je, že jeho závodní Porsche skončilo v roce 1958 v kalifornském autosalonu jiného českého emigranta (a závodníka) Vaška Poláka.

To už ale Jerry Juhan žil ve Švýcarsku, kde pokračoval ve svých aktivitách na automobilovém trhu: uzavřel dealerské smlouvy se společnostmi Aston Martin a Lotus a měl také společný byznys s Colinem Chapmanem, který Lotus založil a řídil.

iJaroslav „Jerry“ Juhan a Colin Chapman | Zdroj fotografie: Adobe Stock

Právě ve Švýcarsku došlo k incidentu, který ho podnítil k výrobě dvojitých pneumatik pro osobní automobily. Stalo se to zhruba takto: v roce 1978 Juhan řídil z Lausanne do Ženevy své auto Lotus Esprit Turbo. Silně pršelo a dokonce i bývalý profesionální závodník těžko udržoval auto na mokré silnici.

V lijáku ho ale krátce po sobě snadno předjely dva Citroeny 2CV, a to i přes slabší technické vlastnosti – všechno zařídily jejich úzké pneumatiky. A právě to Jerryho Juhana přivedlo k nápadu nasadit na automobily stejné úzké pneumatiky, ale několik vedle sebe, aby odolaly zatížení.

iJaroslav „Jerry“ Juhan | Zdroj fotografie: Adobe Stock

Po prvním úspěšném testu s jízdou na dvojitých pneumatikách začal Johan experimentovat s různými kombinacemi jejich počtu: například na svůj vlastní Lotus Esprit Turbo se mu podařilo nasadit čtyři pneumatiky na každé zadní kolo zadní a tři na přední.

Dvojité pneumatiky měly oproti běžným pneumatikám řadu výhod: nejdůležitější je samozřejmě aquaplaning. Testy navíc ukázaly, že auta na těchto pneumatikách reagovala mnohem klidněji na uvolnění plynu v zatáčce. Je nemožné si nevšimnout zlepšeného výkonu z hlediska nosnosti.

i

Historie automobilů je plná slepých uliček, kdy se zdánlivě geniální nápad ukázal jako marný. Můžete však najít případy, kdy je myšlenka slibná a dokonce byla zahájena výroba, ale dnes o nich nikdo neví. Přesně to se stalo s kuriózní technologií duálních pneumatik – zdálo se, že byl realizován slibný projekt, který se však dalšího vývoje nedočkal a nyní zůstal zcela zapomenut. Příběh je o to zajímavější, že za ním stojí pražský rodák Jaroslav “Jerry” Juhan.

Dnes, když uvažujeme o dvojitých pneumatikách, představujeme si velká nákladní vozidla, která mají na nápravách osm a více pneumatik, ne čtyři. Před čtyřmi desetiletími se však podnikavý závodník rozhodl vyzkoušet tuto technologii pro osobní automobily. Byl to podnikatel a světoběžník Jerry Juhan, který se narodil v Praze a jeho české jméno zní Jaroslav Juhan.

Kromě toho, že hrál v letech 1939 až 1943 závodně lední hokej za LTC Praha a jeho vnučkou je známá herečka Anna Polívková. Do historie se ale zapsal především jako automobilový závodník – poté, co v roce 1951 emigroval do Guatemaly, kde se začal věnovat závodění a také prodeji vozů Porsche. V roce se postavil na start závodu napříč JIžní Amerikou Carrera Panamericana a téhož roku byl součástí továrního týmu Porsche v nejslavnějším závodě, 24 hodin Le Mans, kde německá automobilka tehdy skončila šestá. Zajímavostí je, že jeho závodní Porsche skončilo v roce 1958 v kalifornském autosalonu jiného českého emigranta (a závodníka) Vaška Poláka.

To už ale Jerry Juhan žil ve Švýcarsku, kde pokračoval ve svých aktivitách na automobilovém trhu: uzavřel dealerské smlouvy se společnostmi Aston Martin a Lotus a měl také společný byznys s Colinem Chapmanem, který Lotus založil a řídil.

Jaroslav „Jerry“ Juhan a Colin Chapman | Zdroj fotografie: Adobe Stock

Právě ve Švýcarsku došlo k incidentu, který ho podnítil k výrobě dvojitých pneumatik pro osobní automobily. Stalo se to zhruba takto: v roce 1978 Juhan řídil z Lausanne do Ženevy své auto Lotus Esprit Turbo. Silně pršelo a dokonce i bývalý profesionální závodník těžko udržoval auto na mokré silnici.

V lijáku ho ale krátce po sobě snadno předjely dva Citroeny 2CV, a to i přes slabší technické vlastnosti – všechno zařídily jejich úzké pneumatiky. A právě to Jerryho Juhana přivedlo k nápadu nasadit na automobily stejné úzké pneumatiky, ale několik vedle sebe, aby odolaly zatížení.

Jaroslav „Jerry“ Juhan | Zdroj fotografie: Adobe Stock

Po prvním úspěšném testu s jízdou na dvojitých pneumatikách začal Johan experimentovat s různými kombinacemi jejich počtu: například na svůj vlastní Lotus Esprit Turbo se mu podařilo nasadit čtyři pneumatiky na každé zadní kolo zadní a tři na přední.

Dvojité pneumatiky měly oproti běžným pneumatikám řadu výhod: nejdůležitější je samozřejmě aquaplaning. Testy navíc ukázaly, že auta na těchto pneumatikách reagovala mnohem klidněji na uvolnění plynu v zatáčce. Je nemožné si nevšimnout zlepšeného výkonu z hlediska nosnosti.

Duální pneumatiky | Zdroj fotografie: Adobe Stock

Juhan začal svůj projekt propagovat a zaregistroval si společnost JJD – Jerry Juhan Developments a také jednal s velkými výrobci pneumatik. Bohužel se mu však nepodařilo zahájit masovou výrobu ve velkém – spolupráce s Goodyear byla omezena na vydání jedné průmyslové šarže a poté byla ukončena a spolupráce s Michelinem nevyšla, protože se potenciální partneři – Juhan a Michelin pohádali hned na první předváděcí schůzce.

Koncept dvojitých pneumatik pro osobní automobily byl sie zapomenut, ale stále dřímal v šuplíku. Koncem osmdesátých let inženýr společnosti Goodyear Sam Lenders na základě Juhanova konceptu vyvinul pneumatiku do deště se širokou a hlubokou odvodňovací drážkou ve středu běhounu. Tato úprava pneumatiky se nazývala Goodyear Aquatred a byla v příštím desetiletí velmi žádaná.

Jaroslav „Jerry“ Juhan| Zdroj fotografie: Adobe Stock

Jaroslav Juhan se po pádu komunistického režimu angažoval v organizaci veteránských závodů v České republice, a pomohl přivést do Česka některé prestižní podniky, na jejichž financování se sám podílel. Zemřel v Ženevě 28. září 2011 ve věku 89 let.

Duální pneumatiky | Zdroj fotografie: Adobe Stock

Juhan začal svůj projekt propagovat a zaregistroval si společnost JJD – Jerry Juhan Developments a také jednal s velkými výrobci pneumatik. Bohužel se mu však nepodařilo zahájit masovou výrobu ve velkém – spolupráce s Goodyear byla omezena na vydání jedné průmyslové šarže a poté byla ukončena a spolupráce s Michelinem nevyšla, protože se potenciální partneři – Juhan a Michelin pohádali hned na první předváděcí schůzce.

Koncept dvojitých pneumatik pro osobní automobily byl sie zapomenut, ale stále dřímal v šuplíku. Koncem osmdesátých let inženýr společnosti Goodyear Sam Lenders na základě Juhanova konceptu vyvinul pneumatiku do deště se širokou a hlubokou odvodňovací drážkou ve středu běhounu. Tato úprava pneumatiky se nazývala Goodyear Aquatred a byla v příštím desetiletí velmi žádaná.

iJaroslav „Jerry“ Juhan| Zdroj fotografie: Adobe Stock

Jaroslav Juhan se po pádu komunistického režimu angažoval v organizaci veteránských závodů v České republice, a pomohl přivést do Česka některé prestižní podniky, na jejichž financování se sám podílel. Zemřel v Ženevě 28. září 2011 ve věku 89 let.

Diskuze Vstoupit do diskuze
78 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články