Původní čistě elektromobilní vize koncernu VW berou tváří tvář prodejní realitě rychle za své. Dokonce i technologický lídr Audi se vrací k osvědčenému spalovacímu motoru.
Chtěl jsem původně dohledat článek, ve němž jsme před necelými dvěma roky citovali šéfy Audi, kteří poměrně sebevědomě prohlašovali, že budoucnost Audi je pouze elektrická a že od roku 2026, nejpozději 2030 nemáme čekat nic jiného než elektromobily. Aha. Píšeme první týdny roku 2024 a médii prošla zpráva, jak z pěti chystaných nových modelů Audi budou tři se spalovacím motorem. Ale ale. Copak se to stalo? Že by pootočení kormidlem kousek zpátky? Pojďme se na německé (ne)elektrické prémiovky podívat společně.
EU snad nikdy více neukázala, jak je místy vzdálená realitě
Popravdě, jakkoli jsem si neodpustil trochu té jízlivosti a sarkasmu v úvodu, nepřekvapuje mne to. Ani trochu. Celý uspěchaný přechod na elektromobilitu, podnícený zákazem spalovacích motorů v roce 2035 ze strany Evropské unie (a umocněný drakonickou normou EURO 7) ,ve mne od samého počátku vzbuzoval obavy, jak se podaří celý automotive budovaný výrazně více než 100 let tak rychle překlopit na zcela jiné technologie, zcela jiné pohony, a především zcela jiné zdroje energie.
S výjimkou několika válečných let, kdy byly automobily poháněny třeba i bioplynem vzniklým spalováním dřeva (neb veškerý benzín a nafta putovaly na frontu, což je něco, s čím zkrátka nic neuděláte), byly pohonem vždy benzín nebo nafta, motory podle patentů Karla Benze nebo Rudolfa Diesela. S různými variantami, kdy třeba v Latinské Americe s oblibou používají ethanol z cukrové třtiny a pohání auta touto směsí, my v Evropě (i jinde) zase zkoušíme plynové variace, ať už LPG, nebo CNG.
Všechno, co jsme dokázali za 150 let, šmahem zahodíme
Vždy se však jedná převážně o ropné, tekuté či plynné produkty. A motory je spalují ve válcích, poháněny jsou písty a kliková hřídel, která posuvný pohyb převádí na otáčivý – a zbytek znáte. To všechno výrobci precizovali více než sto let (respektive téměř 150 let). A náhle to mají, za zhruba deset let, celé přepracovat, a ještě k tomu pomáhat budovat síť nabíječek? Kdybyste něco podobného řekli někomu v roce 2004, zůstane na vás zřejmě civět s otevřenou pusou. O deset let později‚ v roce 2014, možná také. Uběhlo dalších deset let a je to tady.
Nahradit funkční technologie zdánlivě ekologickou náhražkou?
A nechci prosím, abyste mne brali za vykopávku, fosílii a příznivce starých technologií. To vpravdě nikoli. Je to přesně naopak, užívám si nových technologií, speciálně v grafice, ve fotce a ve videu a jsem tuze rád, že jsem se toho mohl dožít. Jen rozumím tomu, že nahradit LP desku CD diskem a poté ještě mp3 je jaksi přirozený běh věcí. Nahradit vyladěné a v posledních verzích i navýsost ekologické motory houfně elektromobily, se všemi negativy, o kterých se moc nemluví, není dle mého soudu úplně nejlepší nápad.
Elektromobil v zemi spalující uhlí není moc ekologický
A že se těch negativ pár najde. Od ne-ekologické těžby surovin do baterií až po ne-ekologický provoz v zemích, kde energie není získávána většinově z obnovitelných zdrojů. Jako že i takových zemí se dost najde, hnedle několik našich sousedů je spíše „uhelných“ než cokoli jiného. A my? Více než polovina energetického mixu České republiky je získávána z uhlí. Tak k čemu u nás budou elektromobily? To je můžeme rovnou přejmenovat na paromobily, případně sentinely, ty jezdily na uhlí.
A je nějaká změna na obzoru? Vždyť my ještě ani nevíme, kdo bude u nás stavět další bloky jaderných elektráren, natož abychom nějaké měli. Autor těchto řádků bude dávno řešit seniorské problémy, než bude v Čechách stát další blok jaderných reaktorů. Pokud se toho vůbec ve zdraví fyzickém i duševním dožije. Při rychlosti, s jakou se u nás cokoli (ne)staví, je vidina na zlepšení energetického mixu ČR podobná sci-fi sáze o hvězdných válkách. A Polsko nebo Německo? Velmi podobná situace. Jen s tím rozdílem, že Poláci opravdu staví. A staví rychle.
Konec dotací ukázal, jak to celé ve skutečnosti je
Navíc se téměř okamžitě s ukončením dotací na nákup elektromobilů zkraje prosince minulého roku ukázalo, jak to s jejich prodejností na dotacemi a pobídkami nepokřiveném trhu ve skutečnosti je. Bídně. Prodeje se propadly často o vyšší desítky procent a do té doby jdoucí odbyty přestaly náhle ze dne na den jít. V tom světle není nic překvapivého, že koncern Volkswagen (a jeho technologická „výkladní skříň“ Audi speciálně) mění svůj ambiciózní plán na elektrifikaci svých vozů.
„Nejprve jsme si ověřili, jaké pořadí a počet premiér výrobně i prodejně zvládneme. Nakonec jsme se rozhodli to trochu upravit, abychom nezahltili tým a dealery,“ řekl generální ředitel Audi Gernot Dollner v rozhovoru v německém Ingolstadtu, citovaném agenturou Bloomberg .
To je pravda hodně diplomatické vyjádření šéfa Audi. Již nyní je známo, že jako první bude debutovat Audi Q6 e-tron , které poprvé dostane novou platformu PPE koncernu Volkswagen. Očekává se, že se tak stane ve druhém čtvrtletí tohoto roku. V roce 2024 ale půjde do výroby ještě jeden elektrický model. Očekáváme elektrickou variantu ke klasické A6. Kromě toho výrobce uvede na trh dva spalovací modely. Podle nové typologie pojmenování mezi nimi může být například A5 (namísto A4).
Audi pomalu, ale jistě ubírá z ambiciózních plánů
Třetí vůz se objeví v roce 2025 s tradičním motorem. A to je vše. Jenže Audi původně oznámilo až 20 nových modelů do roku 2026 – a polovinu z nich elektrických. Slova generálního ředitele značky se tak zdají být velmi diplomatickou reakcí na to, co všichni sledujeme – nepříliš velký zájem o elektromobily. Audi proto pozastavuje ambiciózní zavádění elektrických modelů, aby nezatěžovalo továrny a prodejce. Prodejní výsledky značky nejsou valné. V takové situaci se plán 20 modelů do roku 2026 nejeví jako reálný.
Může nás těšit, že se v blízké budoucnosti zřejmě dočkáme „ostrých“ verzí RS5, RS6 a RS7, stejně jako civilních provedení nové Q5 a již zmíněné A5 (stejně jako nové A8 – Audi Grand Sphere), nicméně se nelze zbavit pocitu, že Audi tak trochu přiznává nedotaženost celého konceptu přechodu na elektromobilitu. A bere tak trochu za zpátečku, místo aby dávala o rychlost navíc vpřed. Jak to vidíte vy? Není tohle potvrzením unáhlenosti přechodu na EV?