Největší problém elektromobilů – krátký dojezd a dlouhé dobíjení řeší převratná technologie firmy Nio. Za tři minuty dobijete na sto procent a další stovky kilometrů.
To, že největším problémem elektromobilů je jejich dojezd a nutnost neustálého (a zdlouhavého) nabíjení, je všeobecně známo. Dokud se „nepřihodí“ nějaká velká bateriová revoluce, která definitivně vymaže tyto limity, bude situace v zásadě pořád stejná. Odpůrci nových technologií budou stále úspěšně argumentovat tím, že oni načerpají nádrž na tisíc km za pár minut, přičemž příznivci „elektra“ na to nebudou mít co říct. Nicméně zdá se, že změna možná není až tak daleko. Čtěte dále, tohle je revoluce.
Neurychlíme dobíjení? Tak to udělejme jinak
Samotný princip je v zásadě jednoduchý. Vychází z pragmatického zhodnocení situace: stávající technologie baterií je taková, jaká je. Má svoje pro a proti, a dokud nebude na světě něco opravdu zcela jiného, pracujme s tím, co máme. To není až tak zavrženíhodný postup. Jak tedy zkrátit dobu u nabíječky na nutné minimum? Jednoduše. Nic nedobíjejte, zkrátka vyměňte baterii za nabitou podobně, jako ji vyměňujete ve vašem fotoaparátu nebo nástěnných hodinách.
Inovativní technologie na severu Evropy
Samozřejmě, jsme v 21. století, nikdo tedy asi nebude čekat dělníka s „ještěrkou“ a lahvovou desítkou pod volantem. Čínský výrobce Nio, který s touto technologií přišel jako první, dotáhl systém výměny do podoby plně automatických stanic, kam stačí jen zajet, vypnout „zapalování“, odepsat manželce nebo partnerovi na zprávy a zkontrolovat výsledky ve fotbale – a je nabito. A i když přiložené video připomíná ze všeho nejvíc záběry z filmové trilogie Matrix, invence se čínskému výrobci rozhodně upřít nedá.
I přes veškerou sci-fi podobu je tento koncept zcela reálný a blíž, než si myslíme. První dobíjecí (respektive spíše „výměnné“) stanice montuje Nio v Norsku, zemi elektromobilitě obecně zaslíbené. A nemá s tím nejmenší problém. Technologie založená na dostatku náhradních baterií, které se průběžně dobíjejí a během několika minut mění ve voze, ostatně kdysi zajímala i Elona Muska. Nakonec tento koncept zavrhnul údajně s tím, že kromě Číny se nerozšíří. Stalo se, což je pro Evropany jedině dobře. Navíc Norsko je pro Teslu jeden z klíčových trhů. Nezmění nakonec Elon názor?