Evropské státy ukončují éru elektromobilů. Říkají ne, otáčí kormidlo, dál už to nejde

Dotovat elektromobilitu ze státních peněz je pro mnohé vlády lákavé, neb to mohou prezentovat coby „ekologický počin“. Problém nastane, když tyto (nesmyslné) dotace skončí.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Asi se shodneme na tom, že elektromobilita je v Evropě bezesporu momentálně jedním z nejžhavějších témat. Němcům skončily dotace, prodeje se propadly kamsi pod statistickou chybu, Volkswagen zjišťuje, že svoje ID.3/4/5/6/7/8/9/0 bez dotací prodá opravdu velmi těžce, a tak jimi plní „parkoviště“ u Essenu (psali jsme o tom mj. tady) a chystá se mohutné propouštění a zavírání továren. Což mimo jiné postihne i mnohé české firmy. A jak to vypadá jinde? To je ještě zajímavější. Pojďme se na to podívat společně.

Ani superbohaté Norsko nemá na to, aby podporovalo nákup Tesly za 2 miliony

Je zkrátka patrné, že minimálně ve střední a západní Evropě se přechod na elektromobily zatím příliš nevydařil. Drahé a proti běžným vozům se spalovacími motory nic výrazně navíc nepřinášející elektromobily celkem pochopitelně „netáhnou“, slibovaná (a životně důležitá) infrastruktura je stále jen ve fázích slibů. Dvě hlavní podmínky: cenovou zajímavost a dostatek nabíječek se oproti tomu pokusili vyřešit v Norsku, které se od roku 2022 stalo jakýmsi „elektroparadisem“.

Kolik nabíječek nahradí jednu obyčejnou benzinku? Experti to spočítali, číslo je skandální

iZdroj fotografie: Audi

A pozor, jde o pouhé dva roky zpátky, to je vcelku marginální časový údaj. V onom roce 2022 tvořily 80 % nových vozidel v Norsku elektromobily. Pro srovnání: v Německu je to nyní kolem 12 % a v Čechách ještě méně než polovinu z toho, necelých 5 %. Nyní zájem o tento typ pohonu výrazně opadl. Důvod je jednoduchý – ceny a daně. Nákup elektromobilu znamená zásah do rodinného rozpočtu i pro bohaté Nory. Speciálně když vláda vrátila sazbu DPH 25 % pro všechna vozidla nad 500 000 norských korun (zhruba jeden milion korun českých).

Výpadky daní budou stále citelnější

Do konce roku 2022 přitom byly i tyto drahé elektromobily od DPH osvobozeny. Což se ale od roku 2023 změnilo. „Čisté elektromobily dostávají podporu na spodní hranici (cenového rozpětí), ale čím dražší elektromobil si koupíte, tím více DPH musíte zaplatit,“ vysvětlil opatření ministr financí Trygve Slagsvold Vedum. „Dnes si můžete koupit elektromobily s dlouhým dojezdem ve všech cenových relacích. Domníváme se proto, že je správné, aby ti, kdo se rozhodnou koupit si nejdražší auta, také platili určitou DPH komunitě.“

Expert potvrdil: Nulové emise elektromobilů jsou lží. Ve střední Evropě jsou EV horší než benzín nebo nafta

Dává to pochopitelně smysl. Zbavovat státní kasu příjmů jen proto, že si někdo dopřeje Mercedes EQ za dva miliony nebo Teslu Model S Plaid za tři miliony, je nesmysl. Mimochodem, pokud zaplatí 25 % z dvou milionů u té Tesly (počítá se z ceny NAD jeden milion), je to půl milionu korun v přepočtu. Vzdáte se takového „balíku“ jako strážce státní kasy? Byli byste blázni, a hlavně byste šli proti svým vlastním občanům, kteří by tak ekonomicky zajištěným jedincům dotovali nákupy prémiového zboží. Komunismus? Jen trochu.

A navíc – pokud všichni takto hromadně přecházejí na na elektromobily, začnou velmi záhy chybět peníze ze spotřební daně za naftu a benzín. V zdaleka ne tak „elektromobilizovaném“ Spojeném království mají elektromobily nezanedbatelný podíl 15,4 % na trhu. „Musíme zmodernizovat silniční zdanění tak, aby odráželo auta, která jsou v našich ulicích dnes i v budoucnu. Jinak riskujeme, že vyvineme ještě větší tlak na veřejné finance a naše přeplněné silnice,“ řekl Jonny Marshall, hlavní ekonom z Resolution Foundation.

Jakákoli státní podpora elektromobilů je chybným krokem

Závěr je tedy vcelku jasný: jakmile do podpory elektromobilů vstoupí ve velké míře stát, dopadne to vždy špatně. Ať již podporou přímou (dotacemi), nebo nepřímou (úlevami na daních). V obou případech se původní „dobrý nápad“ vrátí každé vládě jako bumerang. Budiž to malým varováním i pro případnou českou vládu, kdyby se (nedej Bože) chtěla pustit do masivního dotování elektromobilů.

1 nabití elektromobilů zdraží až 10x. Spočítali jsme, kolik nově zaplatíte. Z těch cen se nám protočily panenky

Odstrašující příklady Německa, Norska nebo v podstatě jakékoli evropské země by jí měly být dostatečným varováním. Jak to mimochodem vidíte vy? Mělo by se přechodu k elektromobilitě v ČR pomoci státními dotacemi a subvencemi? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!

Diskuze Vstoupit do diskuze
74 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články