Je to podvod? Elektromobil má pod kapotou ve skutečnosti spalovací motor, řada kupujících o tom nemá ani páru

Kompaktní elektromobil od BMW způsobil svého času revoluci, speciálně ve verzi se spalovacím motorem. Paradoxně právě ta ale umí dnes přidělat majitelům vrásky.

i Zdroj fotografie: Northvolt
                   

Pro mnoho motoristů je jedním z největších „strašáků“ pro byť jen teoretickou možnost koupě elektromobilu hrozba extrémně vysokých nákladů spojených s budoucím servisem. A to i přesto, že dnešní baterie, které tvoří zdaleka největší případnou servisní položku, se již dávno zbavily dětských nemocí a i po letech vykazují nadstandardně velkou kapacitu. Přesto. U starších vozů je dobré opravdu důkladně vše zkontrolovat. I když mají s bateriemi i benzínový motor. Že je to nesmysl? Pojďme se na to podívat společně.

Kompaktní elektromobil způsobil šok už při svém uvedení

Ač se to nezdá, elektromobily jsou tu s námi již drahnou řádku let. Pokud tedy pomineme ty opravdu pionýrské modely, jejichž „bateriový blok“ tvořila sestava kabely propojených 12V olověných akumulátorů a dojezd stěží překročil 50 kilometrů, pak ty opravdu první prakticky využitelné kusy za chvíli oslaví dvacetiletí. Priusu od Toyoty bylo kupříkladu již 25 let, jakkoli to je hybrid, nikoli elektromobil. V roce 2013 se však představil vůz, nad nímž konkurence zalapala po dechu. A který minimálně o 10 let předběhnul dobu.

iZdroj fotografie: Cenza

Pochopitelně, bavíme se o BMW i3. Ve zcela (na tu dobu, a platí to v podstatě i dnes) originální karoserii, využívající karbonový monokok, s přemírou ekologických řešení v interiéru a motorem umístěným vzadu a pohonem zadních kol představoval cosi jako zjevení. Přiznám se, že jsem tehdy neodolal a domluvil si s jedním dealerem schůzku a předvedení toho auta. Na pocit ze zašlápnutí pedálu „plynu“ do podlahy nezapomenu dodnes. To auto vyrazilo vpřed až komickým způsobem, zejména s ohledem na jeho rozměry.

První verze s opravdu chabým dojezdem, postupné zlepšování

Původní 60Ah baterie, zajišťující i na tehdejší dobu jen opravdu velmi slabý dojezd kolem 140 kilometrů, byla v roce 2018 nahrazena baterií s kapacitou 94 Ah a v hned v roce 2019 ještě baterií o kapacitě 120 Ah, která již byla schopna zajistit celkem akceptovatelný dojezd přes 260 kilometrů. Stále to není hodnota, z níž by dnešní moderní elektromobily měly mít noční můry a špatné spaní, ale jde zkrátka o daň za to, že první verze (a prostorové možnosti karoserie) jsou již poměrně dávného data.

Policie prodává zabavené BMW za super cenu. Zdarma dostanete imunitu proti pokutám

Při změně na 94 Ah verzi BMW a Samsung SDI optimalizovaly vnitřní balíčky článků s větším množstvím elektrolytu a přizpůsobily strukturu jednotlivých bloků, to vedlo k vyšší hustotě energie lithium-iontových článků, což zvýšilo kapacitu baterie a celkovou energii baterie. Vylepšená baterie má také vylepšený elektro management, s novým softwarovým řešením pro systém chlazení baterie a elektromotoru. Baterie 94 Ah byla vhodná pro plně elektrický i3 i i3 s prodlužovačem dojezdu. 

U elektromobilu paradoxně selhává spalovací motor

A onen prodlužovač dojezdu, anglicky tedy „Range EXtender“ (neboli ve značení BMW i3 REX) je jedním z prvních zdrojů problémů po letech provozu. Jakkoli by to mohlo být pro mnoho zájemců lákavé (ostatně s podobným řešením přišel nedávno Nissan u svého nového Quashqaie), mít v autě „nekonečný zdroj dobíjení“ (respektive limitovaný pouze množstvím benzínu v nádrži), jde právě o malý, dvouválcový motor. Když jsme udělali malý redakční průzkum, ukázalo se, že spousta lidí o tom ani neví. Myslí si, že i3 je pouze jako „čisté“ elektro.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Fiat představil „BMW X4 pro chudé“, sportovní SUV je levné a vypadá skvěle. Proč si ho může dovolit skoro každý?

Původem ze skútru C 650 našel nakonec využití i v hi-tec elektromobilu, a jakkoli je tento dvouválcový spalovací motor (mimochodem ověnčený několika oceněními) o objemu 647 cm3 povedenou konstrukční jednotkou, v i3 REX nepracuje v příliš optimálním režimu, což se žel podepisuje na jeho životnosti. Pokud byste se přece jen zhlédli v benzínu a elektru současně, opravdu důkladně doporučujeme kontrolu benzínového motoru. V elektromobilu. Já vím, je to komické, ale je to zkrátka tak.

Při nákupu jen s diagnostikou nebo doloženým servisem

A další jsou pak už klasické trable s bateriemi. Speciálně u prvních, 60Ah verzí, na které stále můžete „natrefit“. Baterie pro i3 je složena z osmi modulových článků a neselže okamžitě, ale „odchází“ postupně, což umožňuje vyměnit ne celou baterii, ale pouze vyčerpaný modul. Jeho cena je únosná (v přepočtu kolem 70 000 korun), jenže: je to jen jeden z osmi, a navíc BMW to takto odděleně měnit nechce. A cena za celou baterii převýší často pořizovací cenu auta.

Jinými slovy: i3 je opravdu mimořádné auto a sám bych o něm přemýšlel, pokud bych chtěl elektromobil. Jen je potřeba nakupovat opravdu pečlivě, s diagnostikou a dokonale si vůz „proklepnout“. Případně mít čerstvý protokol o stavu baterie. A „Komisaři REXovi“ bychom se možná vyhnuli. Jakkoli je to prima řešení a přestanete jednou provždy řešit dojezd.

Co říkáte na „elektromobil se spalovákem“?

Zdroj: BMW
Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články