Chcete, aby zněl váš elektromobil jako Porsche? Cena 11 270 Kč za cosi, co vzdáleně připomíná motor, je vysoká, navíc jen pro vybrané řidiče

Od podstaty nesmyslný automobil, který je pak uměle dotvářen tak, aby vypadal jako obyčejné auto. Třeba podivným zvukem „motoru“ z reproduktoru.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Je to asi stejné, jako když jde člověk do veganské restaurace a tam nabízejí sójovou hmotu á la svíčková na smetaně nebo seitan-knedlo-zelo. Je to snaha nutit lidem jídlo bez masa, ale neschopnost toto jídlo prodat tak, jak je ve skutečnosti zamýšlené. Nic proti veganství, ale pokud chci jíst zeleninu, dám si ji, protože ji chci jíst, a ne že bych si chtěl suplovat maso. Třeba jen názvem. A u elektromobilů to je podobné. Pokud mají elektrický pohon, tak proč jim dodávat nějaký umělý zvuk?

Základní zvukový projev elektromotoru je bzučení

Ano, je tady jedna praktická věc, a to je fakt, že elektromobil nemusí být slyšet, což je bezpečnostní riziko. Ale nabízet rádoby „spalovací“ zvuk? Porsche dalo nedávno vědět světu o tom, co všechno nabízí nový Macan EV. Včetně podrobností o základním modelu, které nebyly obsaženy v dřívějších zprávách. O jedné věci se ale Porsche zapomnělo tak trochu zmínit, a tou je právě zvuk. Falešný zvuk si nezasloužil ve sdělení Porsche ani zmínku, ale můžeme ho jasně slyšet na videích, která automobilka zveřejnila.

iZdroj fotografie: Porsche

A nejenom to, jak je „skvělým“ zvykem u Porsche, téměř cokoli si můžete draze zaplatit. Tedy i pofiderní zvukovou kulisu, v přepočtu vyjde na 11 270 Kč. V konfigurátoru Macanu je uvedena položka jako „Porsche Electric Sport Sound“ pro základní Macan 4 Electric a Macan Turbo Electric v USA, ale standardní pro UK Turbo. Vycházíme z mezinárodních informací ze zdrojů z Velké Británie.

10 nejoblíbenějších motorů všech dob. Jejich výborná pověst, zvuk a spolehlivost z nich udělaly legendy

Na webu značky se dá dočíst, že „Porsche Electric Sport Sound vylepšuje vlastní zvuk vozidla, takže zní ještě emotivněji, a to jak vně, tak uvnitř vozidla. Tuto funkci lze aktivovat nebo deaktivovat prostřednictvím Porsche Communication Management.“ O emoce Macan přišel už ve chvíli, kdy zpod kapoty vyndali spalovací agregát a dali tam elektromotor, zvuk z reproduktorů to nezachrání.

Auto bez spalovacího motoru s falešným hlasem, to je něco

Stejný systém je majitelům Porsche Taycan k dispozici již více než čtyři roky. V roce 2019 Porsche řeklo o Electric Sport Sound, že „rušivé zvuky z architektury pohonu jsou záměrně minimalizovány a harmonické, emotivní zvuky odpovídající tomu, co auto dělá, jsou zesíleny“. To jsou ale marketingové plky, co? Aneb jak obhájit to, že se ustoupilo nesmyslným tlakům, zabil se spalovací motor a použilo něco, co zavrhl sám Ferdinand Porsche už u svého zcela prvního vozu na přelomu devatenáctého a dvacátého století.

U modelů Taycan i Macan mohou řidiči aktivovat a deaktivovat zvukové efekty prostřednictvím systému Porsche Communication Management (PCM). Popřípadě je tady „rychlá volba“ pomocí konfigurovatelného tlačítka na volantu se znakem ve tvaru kosočtverce. Ovšem znovu je tady téma bezpečnosti, akustický systém varování vozidel, který vydává zvuk varující chodce, nelze vypnout. To je zákonný požadavek v řadě zemí, i když předpisy se liší, pokud jde o rychlosti, u nichž musí zůstat aktivován, než se sám vypne.

Elektrický Macan sice vypadá podobně jako ten se spalovacím motorem, ale ve skutečnosti je jiný. Verze EV je delší, vyšší a širší a jezdí na úplně jiné platformě. Ta byla navržena speciálně pro elektromobily koncernu VW. Pohon všech kol je standardní, základní Macan 4 Electric poskytuje výkon 300 kW a točivý moment 648 Nm. Z nuly na stovku to zvládne za 4,9 sekundy, Turbo se pyšní (byť žádné turbo nemá) výkonem 470 kW a krouťákem 1 128 Nm.

Brutální parametry, to ano. Ale zvuk je spíše k smíchu. Nicméně pokud chcete elektromobil, můžete si do něj zvukovou estrádu připlatit. Platí samozřejmě pouze pro zákazníky značky Porsche. Ostatní mají smůlu, tohle do svého starého Leafu prostě nedostanete.

Chcete elektromobil s umělým zvukem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články