Automobilka Renault se přidala k dalším, které si do roku 2030 daly závazek 100 % elektromobility. „Chceme jít s dobou, ne proti ní,“ říká její generální ředitel.
To, že se automobilky vydávají cestou 21. století a vykračují vstříc elektromobilitě, už je delší dobu jasné. Renault se toho ale nebojí a do roku 2030 si dal závazek, že bude pro evropský trh poskytovat pouze plně elektrické vozy. „S tím, jak se trendy vyvíjejí, se budou muset všechny automobilky postupně přizpůsobit,“ vyjádřil se Luca de Meo, generální ředitel francouzského koncernu Renault. „My jsme se tomu rozhodli jít aktivně naproti,“ dodává.
Nevyhnutelná součást brzké budoucnosti
V mnoha zemích již v současné době dochází k omezování spalovacích motorů. Ty se vlivem nařízení budou stávat méně ekonomicky výhodné. Potvrzují to například data z Norska, kde 75–80 % všech nově zakoupených aut v roce 2021 bylo právě na elektrický pohon. Majitelé elektromobilů tam mají slevy na daních a nabíjení je po celé zemi zdarma. Řidič tak zaplatí pouze za parkování. Na stole je také navrhovaný celoevropský zákaz spalovacích motorů do roku 2035.
Přestože jsou elektromobily stále pro většinu obyvatel cenově nedostupné, s rozvíjející se výrobou budou automobilky přistupovat i na výrobu finančně dostupnějších aut na elektrický pohon. Kromě Renaultu si už závazek, že do roku 2030 bude 100 % vyprodukovaných automobilů v Evropě na elektrický pohon, daly také koncerny Opel, Ford nebo Peugeot. „Chceme, aby elektromobily byly v budoucnu dostupné pro každého, kdo dnes kvůli cenové dostupnosti volí spalovací motory,“ potvrzuje Meo.
Strategie s ostatními značkami koncernu Renault
Renault do roku 2022 vstoupil s plně elektrickým modelem Renault Megane E-Tech Electric. Ten kombinuje přední část inspirovanou vozy SUV s karoserií hatchbacku a cena začíná na 890 000 korun. Dalším plně elektrickým automobilem z dílen Renault je model Zoe, který má na plně nabitou baterii dojezd až 395 km a jeho cena začíná na 850 000 korun. Samotná automobilka ho označuje jako městský vůz, což potvrzuje také jeho velikost.
„Jsme si vědomi toho, že zákazníci, kteří si například kupují dostupnější vozidla naší značky Dacia, chtějí co nejlepší kvalitu za tu nejdostupnější cenu,“ komentuje Meo. „Věřím, že s vývojem technologií budou i náklady na výrobu elektromobilů klesat, a my tak v budoucnu budeme moci dopřát tichnou jízdu úplně všem,“ dodává. Do té doby ale bude Dacia poslední na seznamu čekajících na plnou elektrizaci. Ani Dacia se toho ale nebojí a na trhu už je první plně elektrický model.
Elektrická Dacia
„V současné době máme na trhu jeden plně elektrický model Dacia,“ vysvětluje Meo. „Nutno podotknout, že se jedná o nejlevnější elektromobil na evropském trhu,“ dodává. Jde o model Spring s baterií o kapacitě 27,5 kWh a dojezdu až 305 km. Cena začíná na necelých 450 000 korunách a oproti elektromobilům ostatních značek je skutečně dostupnější, protože nové elektromobily ve srovnatelné velikosti začínají na 700 000 korun.
Co říkáte na aktivní přístup k elektromobilitě vy?