Elektromobily jsou časovaná bomba: Nastalo totální inferno, změní se úplně vše. Pravda vyšla na povrch

Rizika plynoucí z možnosti exploze baterií elektromobilů s následným extrémně těžkým uhašením byla známa. Muselo opravdu dojít k fatální havárii, aby se věci konečně pohnuly?

i Zdroj fotografie: Pobřežní stráž Nizozemí / Kustwacht Nederland
                   

Jen několik dní stará událost v celé nahotě přiblížila problém, o kterém zastánci elektromobility taktně mlčí, příliš si jej nepřipouští nebo dělají, že v podstatě neexistuje. Jenže on existuje. A dal by se popsat několika slovy: elektromobil možná umí šetřit fosilní paliva, ale pokud se vznítí jeho baterie, je velmi obtížné jej uhasit. A když se to celé stane na lodi, kde je naskládáno bratru 3 800 automobilů, je na ekologickou katastrofu zaděláno. O peníze už v tom okamžiku totiž vůbec nejde. Pojďme se na to podívat společně.

Skoro se nechce věřit, že to celé způsobila jedna jediná baterie

O peníze už nejde, pochopitelně. Pokud jste měli elektromobil, kterým jste ušetřili pár desítek tisíc za naftu a benzín, a ten následně zapálí 3 782 dalších aut a nákladní loď k tomu, je výsledná bilance „úspor“ asi tak jedna k bilionu. Do mínusu. Něco dalších čísel: 3 783 automobilů a strojů na palubě, z nichž 498 bylo elektromobilů (původně se udávalo jen 25). Jeden jediný z nich celou apokalypsu vyvolal, když se u něj vznítila baterie a posádce (23 mužů, jeden při výbuchu přišel o život) se nedařilo ji uhasit.

To, že se celá loď vznítila od jediného elektromobilu, jemuž explodovala baterie, je mimochodem doložené nouzovou komunikací posádky s nizozemskou pobřežní stráží, kdy vyděšení námořníci hlásili, že „silně hoří jedno auto a nejsme schopni ho uhasit“.

Hybridní prototyp auta financovaný z fondů EU explodoval v Itálii a zabil 2 výzkumníky. Snad shořel bezemisně

A ani jej uhasit nemohli, s tímhle mají co dělat týmy hasičů se speciální technikou a elektromobilem na volném prostranství, ne někde v pátém podpalubí. Další čísla: loď Fremantle Highway, plující pod panamskou vlajkou, je (vlastně byla) dlouhá 200 metrů a stará 10 let, jde tedy (v měřítkách lodní přepravy) v zásadě o nové plavidlo. „Hořící pomník elektromobility“ se momentálně nachází v nizozemském přístavu Eemshaven, kam jej z jejího dosavadního stanoviště severně od ostrovů Ameland a Schiermonnikoog odtáhly dva remorkéry.

Li-Ion baterie jako tikající bomba

Jak uvádí web Automotive News, tato událost zřejmě zásadním způsobem poznamená všechny další budoucí transporty elektromobilů. Kterých se rok od roku vyrábí víc a víc, nároky na jejich lodní transport budou tedy stoupat. Pokud byste byli v roli pojišťovny, pojistíte něco takového, co může kompletně shořet jen na základě exploze jedné baterie v jednom jediném voze? Byli byste blázni. Anebo pojistíte, ale za takovou cenu, abyste v každém okamžiku měli de facto hodnotu nákladu a lodi někde uloženou „bokem“.

Pět japonských automobilek se spojilo, aby zachránily spalovací motory. Dnešní baterie jsou nesmysl, tvrdí. A chystají změnu

A takovou pojistku samozřejmě nikdo při smyslech neuzavře, to by transport elektromobilů vyšel opravdu pekelně draho. Malý exkurz do historie: Pamatujete na kauzu korejského Samsungu a jednoho z jeho modelů Galaxy Note? A samovznětlivých baterií? Aerolinky následně nepouštěly pasažéry s tímto telefonem na palubu a byly v tom poměrně hodně nekompromisní. Stejná technologie. Li-Ion. Jen v menším měřítku, i když ani hořící smartphone v kabelce mít nechcete, to mi opravdu věřte. A ani SmartWings to nechtějí.

Řečí čísel: pojišťovny v tom mají jasno

Zajímavá analogie? Nechme promluvit pojišťovny: podle zprávy pojišťovny Allianz Global Corporate & Specialty bylo během roku 2022 hlášeno 209 požárů lodí, což je nejvyšší počet za deset let a o 17 procent více než v roce 2021. Z tohoto celkového počtu se 13 vyskytlo na automobilových nosičích, ale nebylo k dispozici, kolik z nich se týká elektrických vozidel. Evropská agentura pro námořní bezpečnost však v březnové zprávě uvedla, že hlavní typy nákladu identifikované jako zodpovědné za „velký podíl nehod způsobených požárem nákladu zahrnovaly… lithium-iontové baterie“.

iZdroj fotografie: Pobřežní stráž Nizozemí/ Kustwacht Nederland

A jsme doma. Jinými slovy, k požáru se schylovalo delší dobu, bylo jen otázkou času, kdy nastane něco opravdu „pekelných rozměrů“, co přepíše dějiny. Na co se zaměří TV štáby a co bude v prime timu všech TV stanic v Evropě. A nejen v Evropě. A to se právě stalo. Mimochodem, lehce filozoficky zabarvená otázka: Musíme opravdu vždy čekat na nějaký kolosální průšvih, abychom se poučili? Vypadá to tak. No, tak to jsme se opravdu dočkali. Závěry? Dva klíčové.

Přeprava elektromobilů se změní, o tom není sporu

Za prvé, pokud elektromobily dokáží způsobit takovéto peklo, je to s jejich s oblibou omílanou ekologičností opět o něco složitější. Nechci znát celkový dopad hořících vozů na ovzduší ani složení nepochybně extrémně toxických plynů, jež toto hoření provázely. Nicméně soudím, že výfuky moderních dieselů a benzínových motorů budou proti tomu něco jako parfém od Diora. Příjemný, v malém množství nenápadný a neškodný. 500 hořících elektromobilů musí způsobit extrémní zátěž.

A za druhé, možná nás čekají lodě se speciálními prostory pro elektromobily (např. s výsuvným mechanismem do moře), možná se jich bude přepravovat méně, a možná dokonce žádné ojeté. Pouze nové, u který bude zřejmě riziko vznícení menší. To ukáže budoucnost. Jisté je jedno: žádný normálně uvažující rejdař nechce ani vzdáleně zažít to, co se stalo na Fremantle Highway. Tipuji, že přepravce elektromobilů čekají těžké časy při vyjednávání o ceně a pojistce. Chcete „ekologické vozy“? Máte je mít. Ale řádně si připlatíte. Jinými slovy, vše bude jinak.

Jak to vidíte vy, sednete ještě na trajekt, kde v podpalubí budou elektromobily? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Jeli byste na trajektu, v jehož podpalubí by parkovaly stovky elektromobilů?

Zdroj: SkyNews
Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články