Už jen 3 roky a elektromobily budou ultralevnější než benzínová a naftová auta. Oficiální bod zlomu přišel

Tři roky a elektrická auta budou levnější než současná se spalovacími motory. Realita, nebo výkřik do tmy jednoho fanatického idealisty?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Jaký je největší problém elektrických aut? Vidím jich hned několik, tady je mám. Omezený dojezd na jedno nabití. Dlouhá doba nabíjení. Omezená síť nabíjecích stanic. V rovině veřejné mobility nemožnost nabíjet pro lidi žijící například na sídlišti v paneláku. Krom toho je tady jejich neekologická výroba. Při jízdě tyto stroje sice nevypouští žádné emise, ale při produkci je emisní zátěž životního prostředí značná. A pak je tady zdroj elektrické energie, který v našich podmínkách nemůže být pouze ze slunce a větru, moře nemáme.

Elektřina není zadarmo a její výroba není 100% bezemisní

Tím skutečně zásadním problémem a slabinou elektromobilů je jejich vysoká cena. Při srovnání se srovnatelnými auty se spalovacími motory jsou předražené. Teď jsou tady ale informace, že tohle by se mělo změnit. Zajímá mne jak. Výroba elektrických vozidel se prý do roku 2027 stane levnější než výroba automobilů se spalovacím motorem. A to díky pokročilým výrobním technologiím a snižujícím se nákladům na baterie.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Toto řekl Pedro Pacheco, viceprezident analytické společnosti Gartner. Tvrzení je v souladu s očekáváními, že legislativní tlak na automobilky a změna spotřebitelských preferencí, spolu s technologickým pokrokem, umožní dosáhnout ambiciózního cíle. Že se od roku 2035 budou v Evropě prodávat pouze automobily s nulovými emisemi CO2. Pro někoho je to ambiciózní cíl, já to vidím jako hloupost. Jsou tady podle mého názoru jiná řešení než elektromobily. Náklady na baterie podle Pacheca již klesají, ale celkové výrobní náklady se budou snižovat ještě rychleji.

Jiná technologie výroby má snížit cenu elektrických aut

Díky inovacím, při nichž se velké části automobilu odlévají jako jeden kus. Namísto použití desítek svarů a pojiv se například podvozkové části vyrábějí jako velké monolity hliníku. To prý může snížit výrobní náklady až o 40 procent. Pacheco z Gartneru uvedl, že samotný giga-casting, jak se technologie jmenuje, může snížit náklady na výrobu vozu „alespoň“ o 20 procent. Další úspory může podle analytika přinést využití baterie jako konstrukčního prvku.

Automobilka Audi odhalila šokující výzkum. V dohledné době se spalovací motory kompletně vyřadí z prodeje

Faktem prý je, že některé tradiční automobilky přestaly inovovat. Ujíždí jim vlak. Kdežto nové značky, moderní, věnují výzkumu maximum možné energie. Není tomu tak a za chvíli řeknu proč. Ale souhlasím s tím, že někteří výrobci jako kdyby zamrzli. V tomto ohledu je výjimkou Tesla. Tu Pacheco a další odborníci označují za lídra v oblasti inovací snižujících náklady na montáž. Právě Tesla je průkopníkem v giga-castingu. Poprvé ho použila při výrobě elektromobilu Model Y. „Tesla a další se podívali na výrobu radikálně novým způsobem,“ uvedl Pacheco.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Podle něj náklady na baterie klesají už léta, ale snížení nákladů na montáž je „překvapivým faktorem“, který přivede elektrická vozidla k paritě s tradičními vozy rychleji, než se očekávalo. „Dosahujeme tohoto bodu zlomu dříve, než se předpokládalo,“ řekl Pacheco. Specifické platformy pro elektrická vozidla poskytly výrobcům svobodu při navrhování montážních linek. Ty jsou přizpůsobeny specifickým vlastnostem elektromobilů, včetně menší hnací soustavy a ploché podlahy baterie. Je o elektrická auta zájem?

Elektrická auta oslovují jen velmi malou část veřejného trhu

Já ho nemám, nevím, jak vy. Asi také ne, protože zájem o nákup elektrických automobilů se na mnoha klíčových trzích zpomalil. Odborníci tvrdí, že pro automobilky bude nyní zásadní uvést na trh levnější modely. To už se děje, dokládá to agresivní cenová politika některých značek. Tradičně je to Tesla, dále Dacia, ale také Citroën a Renault. Tesla výrazně ovlivňuje trh snižováním cen Modelu 3 a Dacia překvapivým zlevněním Springu na některých trzích. Citroën se připravuje na uvedení modelu ë-C3 a Renault přichází s cenově dostupným elektromobilem Renault 5.

Jsme mimo to svědky nové éry automobilového průmyslu, v níž budou hrát významnější roli i exotické značky jako BYD a MG. K mé poznámce, že ne všechny tradiční automobilky neinovují. Tak třeba Toyota. Ta inovuje, vyrábí i elektromobily. Ale zároveň říká, že elektromobily nejsou cestou. Plus je tady spojenectví Toyoty, Mazdy a Subaru.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Toto trio říká, že pracuje společně na spalovacím motoru, jenž bude ekologičtější než elektromobil. K tomu je tady Porsche, které má hotové syntetické palivo. Syntetické palivo lze bez úprav použít do klasických spalovacích aut. To potvrzuje i koncern Stellantis. Takže není pravda, co tvrdí analytik, že by automobilky stagnovaly. Pokud elektromobily zlevní, je to jistě dobrá zpráva. Ale že to bude impulz, aby je lidi začali kupovat? Tomu nevěřím.

Koupíte si elektromobil?

Zdroj: Gartner
Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články