Kdo si pořídil elektromobil, udělal životní chybu. EU změnila plány o 180°. Co vše je postihne? Majitelé budou platit jako mourovatí

Politici nám nejprve vnutili myšlenku, že jsou elektromobily ekologické a levné. A teď za ně jejich majitelé budou pořádně platit.

i Zdroj fotografie: Martin Kusyn pro AutoŽivě.cz
                   

Vlastnit elektromobil mohlo ještě před pár lety vypadat jako velmi dobrá investice. Jako krok správným směrem. Jak to myslím? Po stránce ekologické, v tom smyslu, že elektrická auta jsou spásou planety a neškodí životnímu prostředí. A po stránce ekonomické. Čína nabízela levná elektrická auta, na elektromobily se vztahovaly různé pobídky, slevy, akce a finanční úlevy. Uběhl nějaký čas a všechno je jinak.

Mít elektromobil není ani ekologické, ani finančně výhodné

Začnu tím, co je stále pro majitele elektrických aut příjemné. Elektromobily patří mezi vozidla registrovaná v České republice osvobozená automaticky od placení dálničního poplatku. Ten letos stojí na rok 2 300 Kč, od nového roku to bude dokonce 2 440 Kč. A stále bude zdražovat, podle inflace. Jakkoli byly za ekologické považovány i hybridy, tam padla kosa na kámen. U aut s kombinovaným pohonem spalovacího motoru a elektromotoru už je to jinak.

iZdroj fotografie: Ford

Majitel musí platit. Ještě v loňském roce spadaly tyto vozy do stejné kategorie jako elektromobily a dálniční známku neplatily. Od 1. 3. 2024 kupon už mít musí. Vozy s emisemi CO2 do 50 g/km nově za dálnice platit musí. Dobrá, cena jejich známek je čtvrtinová oproti standardnímu ceníku a nižší ceny platí také auta na CNG a biometan. Ale i tak. Elektromobily to bude čekat také, uvidíte, dejte na mě. A proč? Protože tady stát přichází o peníze.

3 důvody, proč jsou elektromobily jeden velký podvod a zaniknou dřív, než se masově rozšíří

Jak se zvyšoval počet těchto aut, klesalo množství řidičů, kteří za ně museli platit. Takže to se změnilo. Zatím u hybridů, ale věřte tomu, že pokud někdy dojde k totální elektrifikaci, budou platit i elektromobily. A víc, protože jich bude méně než spalovacích aut a stát bude chtít své peníze. Teď ale stále platí, že poplatku za dálnice jsou zbavena vozidla výlučně na elektrickou energii nebo vodík. U povinného ručení a havarijního pojištění to bude stejně. Elektromobily jsou možná stále v mnoha ohledech zvýhodňovány. Není to jen dálniční známka.

Dálniční známka je zatím zadarmo, ale to nebude napořád

Některé pojišťovny mají povinné ručení u elektrických vozů často až o polovinu levnější než u vozů se spalovacími motory. Myslím, že to je snaha motivovat řidiče ke koupi elektromobilu, ale také určitá nezkušenost pojišťoven při řešení pojistných událostí s těmito auty. Cena povinného ručení se u elektrovozu odvíjí od jeho výkonu. Jak jinak, elektromobil nemá auto „s objemem“. Havarijní pojištění na elektromobil, to už je ale jiná kategorie.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Tady se nejspíš bude dříve či později zdražovat. Stačí si uvědomit, kolik stojí baterie. Ceny jsou mnohdy do stovek tisíc korun. A tohle pojišťovny nebudou chtít platit. Teď to tak nemusí vypadat, elektrických aut je u nás málo. Ale jak se zvedne jejich počet, naroste i počet nehod a pojistných událostí. A pojišťovny zdraží. Teď jsou elektromobily na silnicích stále vzácné, a to pojišťovnám zatím neumožňuje určovat cenu pojištění na základě rozsáhlejších dat.

Elektrických aut je zatím málo, až se to změní, stoupnou daně

V Česku tvoří elektromobily pouze malý zlomek z celkového počtu registrovaných vozidel, což ztěžuje jejich segmentaci v rámci pojištění. Někteří odborníci tvrdí, že řidiči elektromobilů jezdí opatrněji, protože jsou si vědomi omezeného dojezdu. Toto chování za mne zatím nemá zásadní vliv na cenotvorbu povinného ručení, právě kvůli nedostatku statistických údajů. Havarijní pojištění, které je dobrovolné, je však u elektromobilů o mnoho dražší než u aut s konvenčními motory. Hlavním důvodem je vyšší cena vozidla.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Ta má přímý dopad na výši havarijního pojistného. V případě nehody jsou náklady na opravy elektromobilů výrazně vyšší, především kvůli zmíněným drahým bateriím a technologicky pokročilým systémům, které jsou součástí těchto vozidel. V mnoha případech může být poškozený elektromobil dokonce zcela nepojízdný a opravy bývají tak nákladné, že se auto ocitne v totální škodě. Tyto vyšší náklady se projevují i v ceně havarijního pojištění, jež může být až o 40 % vyšší než u srovnatelného vozu se spalovacím motorem.

Elektrický rozhodně neznamená ekologický, právě naopak

Přestože elektromobily mají nižší nároky na údržbu, jako je absence potřeby měnit olej či provozní kapaliny, je možné, že autoservisy budou muset výrazně zdražit své služby, aby nahradily ztráty z nižšího počtu servisních zakázek. To je další věc. Elektromobily byly dlouhou dobu považovány za klíčovou součást ekologické budoucnosti Evropy. Teď ale podle mého názoru mohou čelit velkým změnám. Evropská unie asi přehodnotí svůj dosavadní plán na přechod k plné elektromobilitě, zejména kvůli ekonomickým a technologickým problémům, které postupně vyplouvají na povrch. Zákaz spalovacích motorů, plánovaný na rok 2035, je stále na stole.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Ale tlak ze strany zemí jako Německo a Francie může vést ke zmírnění těchto cílů. Důvodem pro tento obrat je rostoucí povědomí o tom, že elektromobily nejsou tak šetrné k životnímu prostředí, jak se původně tvrdilo. Emise spojené s jejich výrobou, zejména s těžbou a zpracováním lithia, klíčové suroviny pro baterie, jsou stále více považovány za ekologický problém. Navíc evropské ekonomiky, již zatížené vysokými náklady na přechod k elektromobilitě, čelí riziku ztráty konkurenceschopnosti vůči zemím, jež nadále používají spalovací motory.

Brusel čelí složité situaci, kdy se musí rozhodnout, zda bude pokračovat v prosazování elektrifikace dopravy, nebo najde alternativní cestu, aniž by přiznal chybu v dosavadní politice. Ačkoliv elektromobily měly být klíčem k boji proti změně klimatu, jejich vyšší výrobní náklady, emisní stopa při těžbě surovin a omezená životnost baterií představují stále větší překážky. V tisku se objevují informace, že Evropská unie by mohla v budoucnu omezit používání lithia.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Lithium je nezbytné pro výrobu baterií. Tento krok by měl dalekosáhlé důsledky pro průmysl elektromobilů. Pokud by bylo lithium klasifikováno jako toxická látka, náklady na výrobu baterií by dramaticky vzrostly, což by zpomalilo, nebo dokonce zastavilo růst elektromobility. To by majitele elektrických aut jistě zasáhlo. A poslední věc, v úvodu jsem zmínil levné čínské elektromobily. Ano, to už neplatí. Ne poté, co EU uvalila na elektrická auta z Číny obrovská cla.

Proč může jít o životní chybu?

Kdo si tedy pořídil elektromobil s vidinou dlouhodobé úspory a ekologického řešení, může začít brzy litovat své nemalé životní chyby. Pro mnoho lidí je totiž pořízení auta velká a drahá věc. Nehledě na obrovské propady cen, které u některých majitelů mohou značně ovlivnit i rodinný rozpočet. Kdo si koupil novou Teslu před x lety, ztratil dnes takřka většinu její pořizovací hodnoty na amortizaci.

EU změnila své původní plány o 180 stupňů a stanovuje nové regulace, které zásadně hýbou trhem s elektromobily. Místo očekávaných výhod budou majitelé čelit novým poplatkům, daním a omezením. Navíc může dojít ke zvýšení nákladů na provoz, dobíjení a údržby jejich (se vší pokorou) „vysněných“ aut. Výsledkem je, že místo ušetření budou majitelé elektromobilů muset platit jako mourovatí. V praxi násobně více, než původně počítali.

Jsou elekromobily dobré?

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články