Opakování neustálých lží souvisejících s údajnou ekologií elektromobilů nás donutilo k pomyslnému nalití si čistého vína. A zjištění, kolik omylů je nám dnes a denně předkládáno.
Chápu, že pro nadšené příznivce elektromobility stejně jako pro zelené aktivisty hledící k zákazu spalovacích motorů v Evropě jako k momentu, který vyřeší problémy Země a přilehlých galaxií může znít nadpis našeho článku poněkud nepříjemně. Pro zastánce „Tesla-náboženství“ pak možná i rouhačsky. Elon přece říkal, že to bude jinak. A Elon má přece vždycky pravdu. Samozřejmě, hlavně když jde o jeho peníze. Víte co? Pojďme si konečně nalít čistého vína.
Důvod č.1: Výroba elektromobilů je na emise CO2 o 70% náročnější než výroba konvenčního vozu
Jak píše německý Focus, výroba elektromobilu je průměrně o 70% náročnější na emise CO2 týče, než u vozu se spalovacím motorem. To stejné ostatně mezi odborníky zaznívá již delší dobu. Těžba vzácných kovů nutných k výrobě baterií (i motorů) je přitom jenom jedním ze střípků celkové neekologičnosti. Ještě zajímavější je však výpočet toho, kdy se tato ekologická disproporce srovná. I v Norsku (které se svým energetickým mixem výhradně obnovitelným zdrojům velmi blíží) zabere srovnání emisí CO2 48 tisíc kilometrů. To je docela dost.
Důvod č.2: Reálné emise CO2 v zemích s „fosilním“ energetickým mixem
A to ještě není to nejhorší. Jak dále uvádí ve své tiskové zprávě Motor Press Stuttgart, časopis Auto Motor und Sport porovnal 24. června 2021 skutečný energetický mix tří zemí (Francie, Německo a Polsko) a vypočítal, kolik CO2 vypustí standardní VW ID.3 na kilometr. Zjištěná data jsou alarmující a rozhodně nepotvrzují neustále prezentovanou mantru příznivců elektromobility, jak je provoz elektromobilu ekologicky výhodný. Jak kde, je potřeba vždy dodávat. V Čechách kupříkladu rozhodně nikoli.
Když to není ekologické a ani ekonomické, tak proč to proboha děláme?
Ve Francii s výraznou převahou energie získané z jádra jezdí WV ID.3 s emisemi 11,5 g CO2/km a je tedy klimaticky téměř neutrální. V Německu s vysokým podílem elektřiny z plynu a uhlí už ale stejné ID.3 vypouští masivních 91,2 gramů CO2 na kilometr a bilance emisí se tak spalovacím motorům přibližně vyrovná (jinými slovy: elektromobily nejsou o nic čistší, než klasická auta). V Polsku je pak z klimatických důvod výhodnější jezdit auty se spalovacím motorem. Protože podíl uhlí použitého k výrobě elektřiny je tam tak vysoký, že ID.3 vypouští 167,7 gramů CO 2 na kilometr. Ekologie? Nenechte se vysmát.
V České republice je aktuální energetický mix takový, že zhruba 54% energie je získáváno z fosilních zdrojů, z čehož zhruba pětinu tvoří zemní plyn, zbytek připadá na uhlí. Je zřejmé, že se budeme blížit spíše Polsku, než Francii. V tom kontextu nejsou ale veškeré snahy o elektrifikaci automobilů a provozu na silnicích ničím jiným, než pokrytectvím a lhaním si do vlastní kapsy. Když to není ekologické a ani ekonomické, tak proč to proboha děláme?
Důvod č.3: Nákup elektromobilů s dotacemi deformuje trh
Shodněme se předem na jedné věci: dotace jsou peníze nás všech. Není to žádný imaginární „dárek“ od někoho bohatého. Nikdo takový neexistuje. Jsou to peníze z unijních/národních rozpočtů, které se v „bruselské“ excelové tabulce přesunou z jedné kapitoly do druhé. V té první ale budou tím pádem chybět. A zaplatíme je do posledního centu my všichni v našich vybraných daních. A začneme tak dotovat všechno, na čem se EU domluví, že dotovat bude.
A ať už si o této politice EU myslím cokoli, dokážu pochopit například dotace do zemědělství. Rozumím tomu, že ne všechno může být zcela ziskové a pokud chceme jablka nebo hovězí za dostupnou cenu, je třeba zemědělcům pomoci. A jsem ochoten se na svých daních nebo odvodech na tom podílet. Za ta jablka. Ale podílet se na tom, aby si někdo v Evropě mohl koupit elektromobil, jeho výrobce měl větší zisk a já jsem měl (za svoje vlastní peníze!!!) zákaz spalovacího motoru ve svém autě?! Absurdní, neskutečně a neuvěřitelně. To je až výsměch, sarkastický k tomu.
Závěr: mnoho otázek, méně odpovědí
Klimatický summit COP 26, který se konal loni ve skotském Glasgow dal jasně najevo, že žádná revoluce se zatím nekoná. A pokud ano, tak nebude do roku 2030. V té době navíc ještě nikdo netušil o válce na Ukrajině a vydírání cenami a dostupností plynu ze strany Ruska. Tak proč se ale proboha nemění situace ohledně zákazu prodeje aut se spalovacími motory, když se mezitím změnila veškerá pravidla hry? Obávám se, že podobných otázek začne přibývat. A jen doufám, že začnou přibývat i odpovědi a řešení. Jak to vnímáte vy? Napište nám svůj názor do diskuse, děkujeme!