Naplánovaný přechod k elektromobilitě se v Evropě bude zřejmě potýkat s překážkou ohledně dostatku surovin. Revoluční převrat chystají naši severní sousedé, bude ale stačit?
Psali jsme na AutoŽivě.cz již nejednou, že Evropa a evropský automotive jsou možná v největším ohrožení za celou dobu svoji existence. Kombinace několika faktorů (nedostatek surovin a čipů, válka na Ukrajině, pokles prodejů v Číně a někdy zmatená nařízení samotné Evropské unie) vedou v důsledku k tomu, že manažeři automobilek musí „hasit“ požáry na mnoha frontách současně. A co je ještě horší, téměř denně. A na některá ohniska požáru nebudou mít nikdy dost vody. Pojďme se na jeden takový požár podívat společně.
Jak se ubránit invazi Číny do Evropy?
Úvodní otázka by mohla znít: Jak se ubránit invazi čínských výrobců, kteří se na Evropu valí s mnohdy atraktivními vozy za ještě častěji dumpingové ceny? Odpověď je jasná: Octavia TDI nás nezachrání. Jakkoli jinak patří Škodě respekt za to, jak široké portfolio je stále schopná si udržet. Nicméně, pokud se máme bránit invazi Číňanů s elektromobily, nebudeme mít v podstatě jinou cestu, než použít ty stejné zbraně. A tedy atraktivní elektromobily za dostupné ceny, k nim pak odpovídající infrastrukturu.
Což se snadno napíše, ale pochopitelně hůře udělá. Jednou z největších překážek je, a zřejmě ještě nějaký čas bude nedostatek surovin. Konkrétně jednoho z těch nejcennějších kovů, nutných k výrobě baterií – lithia. Ano, toho lithia, jehož největší naleziště v Evropě je u nás pod Cínovcem. A jehož vytěžení by z České republiky udělalo jeden z nejbohatších států v Evropě. Zní to možná příliš pěkně na to, aby to byla pravda, pravdou totiž zůstává, že i když k tomu třeba jednou dojde, nebude to zřejmě za rok.
Čína se na elektromobilitu připravuje systematicky a roky dopředu
A evropští výrobci počítají ne roky, ale spíše dny a týdny. Problém je v tom, že Čína si zásoby lithia a vůbec celý výrobní proces baterií zajistila již velmi dlouho dopředu a nyní z něj pochopitelně mohutně těží. Obrazně i doslova. A ty elektromobily, které mají zahlit Evropu jsou již vyrobené, odzkoušené, certifikované. Nebo se právě vyrábí. Na rozdíl od těch evropských, kterých je jednak pár, a ty další chystané jsou stále ve fázi projektu v CAD systému automobilky.
Jak z toho ven? Jeden zajímavý projekt chystají v sousedním Polsku. V novém závodě Elemental, který staví krakovská pobočka Atlas Ward Polska, se budou získávat průmyslové a drahé kovy z baterií používaných mj. v elektromobilech, noteboocích a mobilních telefonech. Výroba bude probíhat ve dvou technologických linkách, vyvinutých mimo jiné ve spolupráci s vědci z Wrocław University of Technology, Slezské technické univerzity a Łukasiewicz Research Network – Institute of Non-Ferrous Metals.
Poláci se stanou „lithiovým gigantem“ pro celou Evropu
Polsko tak nejen že bude mít největší továrnu na výrobu lithiových baterií v Evropě, a stane se tak gigantem v tomto oboru, ale ještě chystá recyklační závod s unikátní technologií. Lithium, kobalt, platina, palladium a rhodium získané v Zawiercie budou moci být znovu použity při výrobě cenných kovů. Po spuštění závod nabídne 200 nových pracovních míst a umožní rozvoj průmyslového centra v Zawiercie, které vyrábí strategické kovy pro nové technologie.
Sedm budov zabere 23 500 m². Areál se skládá z haly recyklace baterií LIB, pyrometalurgie a rafinace, stejně skladu baterií s dílnou. Doplněno o čistírnu odpadních vod, administrativní budovy a budovy concierge. Všechny jsou postaveny současně. V sousedství budov vyroste také fotovoltaická farma, která bude komplex zásobovat energií, vysvětluje Michał Szcześniak, ředitel implementace v krakovské pobočce Atlas Ward Polska. Dokončení prací je plánováno na čtvrté čtvrtletí roku 2023. Tedy v zásadě nyní, během několika měsíců.
Tak vida. Neujel nám náhodou tak trochu vlak? Na sever od našich hranic vzniká technologický gigant, a vypadá to, že Poláci to vzali tentokrát „opravdu od podlahy.“ Jak to vidíte vy, dokáže si Evropa zajistit dost lithia, aby mohla vyrábět dostatek elektromobilů?