Elektromobily čeká revoluce: Nová baterie vydrží 50 let nebo 1 milion km. Nehoří a odolá jakékoli nehodě a poškození

Nový vynález se zdá být na první pohled doslova revolucí, která vyřeší všechny potíže. EU ale bude mít zásadní problém, kde vznikla.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Co je problém baterií v elektromobilech? Dojezd, tedy kapacita. A pak také rozměry, které jsou obvykle velké, navíc baterie mají značnou hmotnost. Takovou, že auto ve výsledku převyšuje průměr osobních vozů a je těžké jak dodávka. A pak také náchylnost k mechanickému poškození a teplotní destrukci. Jsou známé případy, kdy se baterie poškodila, přehřála a nejeden elektromobil shořel. A co hůř, protože baterie hoří i pod vodou, požár nešel uhasit.

Baterie, která jen tak nezačne hořet a nepoškodí se nárazem

Teď je tady ale taková změna, že se dá mluvit o revoluci. Tedy pokud bude všechno tak, jak čínská značka tvrdí. Ano, tohle zařízení vyrobili daleko v Asii Číňané. Nová generace baterií je výsledkem dlouholetého vývoje a testování, k vynálezu se hlásí Geely Auto Group. Tvrdí tím, že je lídrem v oblasti vývoje bezpečných a výkonných baterií. Zlepšené technologické prvky zvyšují bezpečnost a výkonnost baterií, ale také přispívají k jejich delší životnosti. To má bezpochyby pozitivní vliv na životní prostředí díky snížení potřeby časté výroby nových článků.

iZdroj fotografie: HZS Praha

Baterie kompatibilní s různými konstrukčními návrhy elektromobilů, to jim dává výhodu v adaptabilitě na různé typy vozidel. Díky těmto inovacím se očekává, že nová technologie baterií od Geely bude mít zásadní vliv na automobilový průmysl a posune elektromobily na novou úroveň. Vývoj takových baterií není důležitý pouze pro efektivnější fungování vozidel, ale také pro snižování ekologické zátěže spojené s jejich provozem.

3 automobilky se spojily, aby vytvořily novou generaci spalovacích motorů. Bude čistší než elektromobily, EU mlčí a valí oči

Baterie s dlouhou životností a rychlým nabíjením se tak možná stanou klíčovým faktorem pro masivní rozšíření elektromobilů na trhu. No, za mne, uvidíme. Mluví se i o zajištění udržitelnosti v dlouhodobém horizontu. A o co tedy jde? Nečekám, že se hned dozvíme veškeré podrobnosti, věc do určité míry podléhá utajení. Inovace je prý navržena s cílem dosáhnout maximální bezpečnosti, delší životnosti, rychlého nabíjení a lepší energetické účinnosti. Nová lithium-železo-fosfátová technologie má být novým standardem pro elektrické baterie.

Baterii osmkrát propíchli a stříleli na ni z pušky, zda vydrží

Díky své kompaktní velikosti, vyšší hustotě energie a flexibilitě při různých konstrukčních provedeních. Kromě toho byly tyto baterie testovány v extrémních podmínkách. Tím byly potvrzeny jejich bezpečnostní výhody a spolehlivost. Jedním z hlavních prvků, které tyto nové baterie odlišují, je jejich pokročilá bezpečnostní technologie. Geely zvládlo vysokou tepelnou stabilitu a odolnost membrán s vysoce stabilními separátory. To umožňuje vyšší hustotu energie a lepší bezpečnost při provozu.

iZdroj fotografie: Geely Auto

Jednou z revolučních technologií je Self-Fusing technologie, jež je aplikována na elektrody baterií. Tato technologie automaticky vytvoří izolační vrstvu v případě zkratu nebo mechanického poškození. To brání nebezpečným situacím, jako je únik tepla nebo vznícení. Tento bezpečnostní prvek zajišťuje, že při extrémních nárazech či poškození se baterie samovolně nevyzkratuje, to výrazně zvyšuje bezpečnost uživatelů elektromobilů. Nové baterie byly testovány při extrémních podmínkách. Byly třeba propichovány najednou osmi bodci. To simuluje velmi vysoký náraz a poškození.

Nová technologie se zdá být téměř zázračná, nechybí jí nic

Testy potvrdily, že baterie vydrží extrémní zatížení bez jakéhokoliv poškození či rizika požáru. Testy zahrnovaly i simulaci průniku střely z pěchotní pušky ráže 5,8 mm, při kterém nedošlo k žádnému tepelnému úniku. Toto překonává dosavadní průmyslové standardy a ukazuje, že Geely vydává velké úsilí na bezpečnost a odolnost nových technologií baterií. Což je v pořádku. Nikdo nechce, aby v autě po běžném nárazu při lehké autonehodě uhořel. Dalším klíčovým prvkem nové technologie je její životnost.

iZdroj fotografie: Geely Auto

Snížená chemická reakce uvnitř baterií, dosažená díky pokročilým elektrodám, určuje, že baterie vydrží až 3 500 nabíjecích cyklů. To odpovídá více než jednomu milionu kilometrů jízdy s minimální ztrátou kapacity. Při běžném provozu rodiny, která najede kolem 20 000 kilometrů ročně, by tato baterie mohla fungovat bez problémů až 50 let. Tento faktor výrazně zvyšuje zbytkovou hodnotu elektromobilů. A zároveň snižuje uhlíkovou stopu, protože prodloužená životnost baterií znamená menší potřebu výměn a výroby nových baterií.

Dostane se baterie do EU? Pokud ano, tak za hodně peněz

Nová technologie Short Blade umožňuje nabít baterii z 10 % na 80 % kapacity během pouhých 17 minut. To je o 9 minut méně než u běžných baterií s komponenty čepelemi. Tohoto je dosaženo díky použití uhlíkových nanotrubiček, které vytvářejí efektivní cestu pro přenos iontů lithia mezi elektrodami. Navíc je tato baterie schopna poskytovat stabilní výkon i v extrémně chladných podmínkách. Při teplotách -30 °C si baterie udržela 90,54 % své kapacity. Jde o podstatně lepší výsledek než u běžných baterií s dlouhými čepelemi, které při stejné teplotě udržely pouze 78,96 % kapacity.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Baterie disponuje i trojvrstvou sendvičovou ochrannou desku na spodní části baterie. Tento design zajišťuje, že baterie zůstává chráněna i při nárazech a jiných mechanických poškozeních. Dalším bezpečnostním prvkem je schopnost baterie odolat ponoření do mořské vody, extrémně chladným teplotám, bočním kolizím a přetížení až 26 tun. Jistě, já elektromobily nemiluju, ale líbí se mi inovace. A snaha věci zlepšovat. A tenhle počin je přesně takový. Možná i proto EU a USA dávají na čínská auta extrémně vysoké clo. Bojí se konkurence.

Koupíte si elektromobil?

Zdroj: Geely
Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články