Když se pro elektromobilitu rozhodne bohaté Norsko, dá se to ještě pochopit. Ale když to samé udělá nečekaně další země, je konec spalovacích motorů možná opravdu blízko.
Nacházíme se momentálně v poněkud zvláštní době. Na jedné straně jsme neustále masírováni výrobci, jak patří elektřině budoucnost a jak jenom elektromobily spasí tento svět, udělají jej lepším a nás posunou do motoristické nirvány, o níž tedy zatím pravda nemáme tušení, jak vlastně vypadá. Nebo jak by tedy alespoň mohla vypadat. A pak je druhá strana, která se snaží do „roku posledního soudu 2035“ vytěžit co nejvíc. A pak je tady třetí strana. Kupodivu ne v Evropě, ale v Africe. Pojďme se na to elektrické taškaření podívat společně.
Složitou situaci mají především automobilky
A nejvíc jsou z celého tohoto „přelomového období“ zmateni pochopitelně výrobci, ponejvíce tedy ti evropští. Evropská unie jim háže „klacky po nohy“, jak jen může, zpřísňuje emisní limity ad absurdum, a aby toho nebylo málo, v roce 2035 je se spalováním v motorech konec, holenkové. Co s tím? Budeme vyrábět oboje současně? No to bude opravdu vrchol rentability, to proděláme kalhoty, ještě než začneme cokoli dělat. Budeme vyrábět jenom EV? A co když je nikdo nekoupí? Nebo jenom „spalováky“?
Ne, opravdu to dnes výrobci nemají lehké. Jak vidíme na příkladu „z nejbližších“, koncern VW má zřejmě z toho všeho nejtěžší hlavu za poslední desítky let a za stoprocentně jistý, spolehlivý a a pofitabilní návod, jak momentálně poskládat modelové portfolio, by zřejmě dal „nevěstu Golfa“ a půl království k tomu. Taková Dacie si s tím věru hlavu neláme, dokonce deklaruje, že do posledního možného dne pojede „na benzínu“, a kupodivu jí to přináší body. Nicméně do Etiopie už vyvážet nemůže.
Etiopie vystavila stopku všemu spalovacímu
Jak totiž uvádí mj. agentura Reuters, Etiopie s okamžitou platností zakázala dovoz vozidel se spalovacím motorem. Což v jejím případě de facto znamená stopku všemu spalovacímu. Podivuhodné? Ne tak docela. Etiopie je podle mnoha měřítek jednou z nejméně rozvinutých zemí na světě, ale často je považována za rozvíjející se mocnost. Má nejrychlejší ekonomický růst ze všech zemí subsaharské Afriky díky přímým zahraničním investicím do rozšiřujícího se zemědělského a zpracovatelského průmyslu.
V každém případě mluvíme o jedné z mála zemí v Africe, která dokázala odolat koloniálnímu tlaku, má minulost nezávislosti, na kterou jsou velmi hrdí. Přesto Etiopie loni utratila téměř 6 miliard dolarů na dovoz fosilních paliv a více než polovina z toho šla na pohonné hmoty pro vozidla. V reakci na to tamní ministerstva dopravy a logistiky oznámila drastické opatření: úplný zákaz dovozu aut do Etiopie, pokud nejsou elektrická.
Ve srovnání se zbytkem světa, který plánuje zakázat prodej vozidel se spalovacím motorem do roku 2040 (ve Střední Americe, Indii a několika afrických zemích), do roku 2035 (ve většině Evropy, Spojených státech, Japonsku, Singapuru nebo na Novém Zélandu) nebo 2025 (Norsko), Etiopie je hodlá zakázat právě teď. Alemu Sime, etiopský ministr dopravy a logistiky, říká, že hlavní plán logistiky země zakazuje dovoz neelektrických automobilů.
Nečekaná převaha obnovitelných zdrojů v energetickém mixu
Hlavním důvodem opatření je vážný nedostatek deviz, který ovlivňuje jeho schopnost dovážet ropu a další suroviny. Etiopie navíc v posledních dvaceti letech investovala obrovské částky do své energetické infrastruktury, a to až do té míry, že Etiopie, jejíž energie pochází z 97 % z obnovitelných zdrojů, se chystá otevřít 6 500MW vodní elektrárnu, největší v Africe. Zdá se tedy, že tento posun směrem k úplné elektrifikaci, i když reaguje na zjevné ekonomické tlaky, je součástí širší strategie, jež se připravuje již více než dvě desetiletí.
A hleďme na to. 97 % z obnovitelných zdrojů? Že by druhé Norsko? Popravdě mě tento údaj šokoval, možná bude i vás. V tomto kontextu se tedy rozhodnutí etiopské vlády nejeví až tak iracionální. A možná nám právě vzniká budoucí ohromný trh pro EV. Muskovi oblíbenci? Vypadá to tak. A možná, že to bude další hřebíček do rakve spalovacích motorů. Jak to vidíte vy? Povede se Etiopii „překlopit” provoz na elektromobily? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!