Nečekaný konec elektromobilů. EU je prosadila, aby je nyní zakázala? Vadí ji „drobný detail“, situace nemá řešení

Patová situace pro Evropskou unii, výrobce automobilů i koncové zákazníky. Nikdo nemá šanci vyhrát, odneseme to všichni.

i Zdroj fotografie: S vědomím Bjørn Nyland
                   

Evropská unie se rozhodla zakázat spalovací motory a nahradit je elektromobily. To vedlo k zavedení nových ekologických norem. Jestli čtete mé články, tak víte, jaký mám na elektromobily názor. Ne že bych je zatracoval, ale nevidím v nich budoucnost. Tedy ne tu, která nás všechny spasí. Elektrická auta jsou určitě platnou možností. Alternativou. Ale ne kompletním řešením. Elektromobily jsou poháněny bateriemi, které obsahují lithium.

Zákaz lithia de facto znamená zákaz elektrických aut, nebo ne?

Tento prvek je důležitý pro výrobu lithium-iontových baterií, které představují základní technologii pro ukládání elektrické energie. Auta na baterie jsou propagována jako ekologičtější alternativa k vozům se spalovacími motory, protože jejich provoz neprodukuje emise oxidu uhličitého, který je považován za hlavní příčinu globálního oteplování. To ale nelze říct o těžbě samotné suroviny. A její přepravě. Potažmo o její likvidaci.

iZdroj fotografie: Elemental Holding

Jinak řečeno, elektromobil možná neprodukuje žádné emise CO2, ale jeho výroba ano. A ne málo. Nicméně Evropská unie podpořila elektromobilitu a stanovila ambiciózní cíle, jako je kompletní přechod na elektromobily do roku 2035 a zavedení přísnějších emisních norem pro spalovací motory. To prakticky vede k postupnému zákazu jejich výroby a prodeje. Elektromobily však nejsou bez kontroverzí. Nejde jen o jejich vyšší cenu, nedostatečnou infrastrukturu pro dobíjení, ale také o samotné suroviny potřebné k výrobě baterií, zejména lithium.

3 automobilky se spojily, aby vytvořily novou generaci spalovacích motorů. Bude čistší než elektromobily, EU mlčí a valí oči

Už jsem to zmínil. Surovina se těží v několika částech světa, včetně Austrálie, Číny a Jižní Ameriky, a její těžba má značné dopady na životní prostředí. Kromě toho je lithium klíčové pro výrobu dalších technologií, jako jsou baterie pro mobilní telefony a počítače. Tak a teď to bude, jako kdybychom byli v Kocourkově. Jako kdybychom řešili témata pro nějaké absurdní drama. Ale ne, jde o realitu. Tohle není stále se opakující scéna ve stylu audience v pivovaru z pera Václava Havla. Ale absurdní to je, uvidíte.

Pokud jsou elektromobily slepou uličkou, EU je zakáže. Jak?

Elektromobily se prostřednictvím tlaku Evropské unie staly symbolem ekologického pokroku. Jenže teď Evropská komise zvažuje, že zařadí lithium mezi toxické prvky. To by mohlo mít dalekosáhlé důsledky pro celý průmysl. Komise pro posouzení rizik Evropské agentury pro chemické látky (ECHA) přijala překvapivý návrh. Ten navrhuje klasifikovat některé soli lithia, jako je uhličitan lithný, hydroxid lithný a chlorid lithný, jako látky toxické pro reprodukci.

Tyto látky by měly být zařazeny do kategorie 1A, což je nejvyšší úroveň toxických látek podle evropských standardů. Tento krok je motivován obavami z negativních účinků lithia na lidskou plodnost a zdraví nenarozených či kojených dětí. Pokud by k této reklasifikaci došlo, lithium by mohlo být zařazeno na seznam látek vzbuzujících mimořádné obavy (SVHC), což by vedlo k omezení jeho těžby, zpracování a použití.

Zákaz lithia by znamenal konec elektromobilů. Možná o to jde

Jinak řečeno, lithium by bylo zakázané. A jak propagovat a prosazovat elektromobily, když nebude lithium? Nijak. Podle mého názoru EU otočí a elektromobily zakáže. Změna by mohla mít katastrofální dopad na výrobu baterií a elektromobilů, které na lithiu závisí. Evropská komise se tak dostává do paradoxní situace. Na jedné straně podporuje elektromobilitu a zavádí přísné emisní normy, jež mají vést k postupnému zákazu spalovacích motorů.

iZdroj fotografie: Paul Sladen / Creative Commons / CC-BY-2.0

Na druhé straně však nyní zvažuje omezení jednoho z klíčových materiálů pro výrobu baterií. Tento krok by mohl ohrozit plány Evropské unie na dosažení soběstačnosti v oblasti výroby lithium-iontových baterií do roku 2025 a vážně zkomplikovat dodavatelský řetězec, který je teprve v počáteční fázi. Co tedy bude? Není jasné, zda tento návrh bude přijat. Pokud by k tomu skutečně došlo, mohlo by to znamenat vážné problémy pro evropský automobilový průmysl.

Slepá ulička pro automobilky, a hlavně pro nás jako zákazníky

Tento krok by mohl způsobit další nejistotu v odvětví, které se snaží přizpůsobit novým ekologickým standardům. Pokud by lithium bylo skutečně zařazeno na seznam toxických prvků, celý proces jeho těžby, zpracování a recyklace by byl vážně ohrožen. Ačkoli lithium není jediným materiálem používaným v bateriích, je v současné době nejdůležitější a jeho ztráta by byla těžkou ranou pro automobilový průmysl. Evropská komise se tak ocitá v obtížné situaci. Musí vyvážit potřebu ochrany lidského zdraví s ambiciózními ekologickými cíli.

Pokud by došlo k omezení lithia, mohlo by to znamenat vážné zpomalení přechodu na elektromobilitu. To by bylo v přímém rozporu s cíli EU na dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050. Tento krok by mohl také způsobit další tlak na ceny elektromobilů, které jsou již nyní vyšší než ceny vozidel se spalovacími motory, což by mohlo zpomalit jejich přijetí mezi spotřebiteli. Takže co se může stát? Že EU zakáže lithium a nebude žádná další alternativa, která by je nahradila. Pak by EU musela ustoupit od svého plánu.

iZdroj fotografie: Petr Kinšt / Creative Commons / CC-BY-SA

Ale jak to udělat, aby neztratila tvář? Je tady idea, že by mohlo dojít k obratu, k potlačení propagace elektrických aut. A argumentem by byl právě zákaz lithia. Každopádně jsou tady dvě oblasti, které to tak jako tak odnesou. Automobilky. Zejména ty, které už začaly s koncem spalovacích motorů a přešly na elektromobilitu. A druhou skupinou jsou zákazníci. Jsme to my. Zaplatíme to. Buď jako extra drahé elektromobily, nebo na pokutách za spalovací auta. Jednoduše řečeno, ať bude, co bude, nedopadne to dobře a odneseme to my.

Jak tohle dopadne?

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články