Postupná elektromobilizace měla vést k pozvolné stagnaci a klesání emisí. Podle Evropské agentury pro životní prostředí se ale emise CO2 stále zvyšují, a to už několikátým rokem po sobě. Výrobci automobilů tak neplní cíl EU, jejíž vizí je směřování ke snižování emisí z dopravní infrastruktury.
Dokážeme se udržet pod hranicí 95 g/km?
Dle dostupných informací, bylo zjištěno, že se emise v EU zvedly minulý rok až o 1,6 g/km ve srovnání s rokem 2018. Výrobci budou muset v následujících letech zapracovat na tom, aby maximální výše emisí činila 95 g/km. V jiném případě jim může být udělena pokuta. Finanční sankce za nesplnění limitů můžou dosahovat až k 11 miliardám eur, podle agentury Moody. Co se týče naší České republiky, tak ta, se podle zveřejněných informací společnosti JATO Dynamics, umístila za loňský rok na 17. místě s průměrem 126 g/km. A jakým automobilům se podařilo emise v minulém roce snížit?
- 1. místo-Toyota (97,5g/km)
- 2.místo-Citroёn
- 3. místo-Peugeot
Jaké vlivy působí na zvyšování emisí?
Mezi veřejností jsou stále více oblíbenější větší a těžší automobily, které mají logicky zvýšenou spotřebu paliva, jako třeba SUV. Dále za to může ne přílišná popularita dieselových motorů, přičemž tyto motory jsou mnohem hospodárnější ve srovnání s těmi benzínovými. Další velký důvod je ten, že firmy reagují hlavně na poptávku zákazníků, a ti nejsou v mnoha případech motivováni k tomu, aby si nějaký elektromobil pořídili. Na vině může být to, že v mnoha zemích se nevyskytuje dostatečný počet nabíjecích stanic pro elektromobily.
Prodej elektromobilů každý rok mírně stoupá, ale mnohem větší zájem je o automobily s benzínovým motorem. U každé automobilky se limity emise oxidu uhličitého budou trochu lišit, podle toho, na jaké automobily se specializuje. Podaří se nám v budoucnosti udržet optimální hranici emisí?