Ukazuje se, že přechod na elektromobily nemusí sám o sobě nic vyřešit. V některých zemích má zatím spalovací motor nižší emise, než průměrný vůz na elektrickou energii.
Vzhledem k připravované emisní normě Euro 7 jsou elektromobily velmi diskutovaným tématem. Je samozřejmé, že při provozu jsou ekologičtější než klasické motory. Otázkou však zůstává, jak je tom produkce CO2 při výrobě elektřiny, baterií a vlastního vozidla. Úspora tak velmi závisí na konkrétním státě a jeho přístupu k výrobě pohonu pro elektromobily.
O desítky procent více CO2
Největším problémem elektromobilů je výroba baterie, které je největším emitorem CO2. Odborníci s MIT Energy Initiative spočítali, že při výrobě elektromobilu vznikne až o 40 % více emisí než při výrobě klasického automobilu (někteří uvádí dokonce 70 %). Největším producentem je právě výroba baterie. Současně přes 90 % jich vyrobí Čína v obrovských továrnách, které jsou poháněny fosilními palivy. Komplikovaná také bývá doprava baterie.
Problém je také v těžbě surovin, která je kritizovaná za neetický přístup k pracovníkům a její neekologičnost. Bude tedy muset dojít k tzv. dekarbonizaci sítě. To je však velký společenský a politický problém, který se nevyřeší ze dne na den. Je třeba, aby všechny články řetězu začaly snižovat svoji uhlíkovou stopu, jinak zavádění elektromobilů nemá smysl.
Výroba elektřiny
Další nepřímá produkce CO2 elektromobilů pochází z výroby potřebné energie. I zde bude potřeba velká a zásadní změna. Bude třeba přestat spalovat fosilní paliva a přejít na obnovitelné zdroje. Jsou státy, kde ani přechod na elektromobily emise nesníží. Výroba elektřiny je totiž tolik neekologická, že ve výsledku může nepřímá produkce CO2 přesáhnout emise spalovacích motorů (například Čína či Austrálie).
Spotřeba elektromobilu je velmi závislá na zemi, kde je provozován. Experti z německého institutu spočítali, že například v Polsku elektromobil průměrně vyprodukuje 160 gramů CO2 na kilometr, v Německu až kolem 90 gramů, což je skoro stejně, jako průměrný spalovací motor. Výsledky studie MIT Energy Initiative ukázaly, že výhoda elektromobilu se projeví po přechodu na obnovitelné zdroje, což může být až v roce 2050.
Výroba elektřiny v Česku
Podle Ministerstva průmyslu a obchodu se při výrobě elektrické energie vypustí přibližně 400 gramů CO2 na 1 kWh. Například podle ADAC vůz Hyundai Ioniq má průměrnou spotřebu 16,3 kWh/100 km, což tedy vychází na 65,2 g/km. Spalovací motor se stejnými údaji by měl spotřebu přibližně 3 l/100 km. Například v Estonsku jde však o čísla více než dvojnásobná a ve spojitosti s vyššími emisemi při výrobě se zde elektromobily nevyplatí.
Jak podle vás globálně snížit uhlíkovou stopu?