Velmi přísné požadavky

Norma Euro 7 může přinést revoluci automobilismu. V nové normě se počítá, že automobily nově prodávané budou muset splnit limit emisí CO2 do 30 g/km. Aktuálně jsme na 95 g/km. Dle přepočtu to pak vypadá následovně. Benzínový motor by měl dosahovat spotřeby 1,3 l/100 km a naftový 1,17 l/100 km. To jsou hodnoty spotřeby, které spíše připomínají spotřebu dieselelektrické centrály na off-roadovém polygonu při představení nového modelu Land Roveru.

Výrobci se snaží dosáhnout co nejnižších spotřeb již nyní. Za nadlimitní gramy CO2 jsou pokuty, které nejspíše zůstanou i u nové normy. Nicméně se proslýchá, že dojde k úpravám. „Aktualizované plány pro novou normu Euro 7 ukazují, že Evropská komise přijala hranice technicky možného a rozloučila se s cíli, kterých nelze dosáhnout. To je dobré znamení pro občany Evropy, ale i pro ochranu životního prostředí,“ oznámila předsedkyně Německé asociace automobilového průmyslu VDA Hildegarda Müllerová. 

Pravidla pro Euro 7 jsou tak přísná, že hrozí, že nedojde k očekávanému efektu. Tedy, že nákup nových aut splňujících Euro 7 bude řada lidí oddalovat nebo ztratí zájem o pořízení nového vozu úplně. Není se čemu divit. Technická složitost auta připraveného splnit 30 g/km je vysoká, navíc se neobejde bez elektrického motoru. K tomu bude zapotřebí zdroj pro elektrický motor, tedy baterie. Baterie jsou těžké a drahé na výrobu. Bohužel baterie se ekologicky nevyrábí, ani se nedají obnovit. Musí se vyrobit nová. Reálná životnost auta tedy bude klesat. .

Výrazné zdražení aut

Automobil, který v procesu svého životního cyklu klesne pod určitou cenovou hranici, pak bude neprodejný. Ekonomická rentabilita bude nesmyslná. Do vozidla bude zapotřebí po 10 letech pořídit novou baterii (možná i dříve), která bude převyšovat tržní hodnotu auta. Spotřebiteli tak zůstanou dvě možnosti. Jedna je, že automobil „dojede“ dokud bude nějakým způsobem schopný jízdy. S tím se spojují další otázky. Těmi jsou systémy v autech. Proslýchá se, že údajně by měly být s Euro 7 auta vybaveny hlídáním spotřeby.

V praxi to tedy znamená, že pokud by některý ze systémů vypověděl službu, tak v lepším případě bude vozidlo v nouzovém režimu. V horším případě neodjedete. Už i dnes vám některé automobily v některých případech nedovolí odjet. Druhá možnost bude „ekologická likvidace“ vozu a nákup nového.

Problémem je také zatím nepřipravená půda pro Euro 7. Infrastruktura není připravená na takový nápor elektrických aut a plug-in hybridů. Nákup nového vozu bude ekonomičtěji náročnější. Na jedné misce vah je fakt, že do prodejní ceny se promítnou nadlimitní gramy za nesplněné CO2, na druhé misce je technologická náročnost a vybavenost auta splňující Euro 7. To zdraží auto také. Je pak otázkou, zdali budou zákazníci chtít zaplatit například za novou Fabii o 160 tisíc Kč více než dosud.

K čemu směřujeme?

Chtělo by se říct, že vše směřuje k elektrifikaci. Jenže pojďme si vzít fakta. Elektrické auto je drahé, je problematické jeho „tankování“, řešení dopravních nehod i jeho likvidace po ukončení životnosti auta. Pro lidi bydlící ve městech na sídlištích, v centrech apod. je problematické dobíjení. Vystavení infrastruktury pro takový masivní nárůst elektromobilů je ekonomicky velmi zatěžující.

Zdroje pro výrobu baterií také nejsou nekonečné a neumíme dané kovy vyrobit ani je recyklovat, aby je šlo znovu použít. Z určitého pohledu má tato technologie určité výhody, z dlouhodobého využití zatím výhody nemá. Pokud během řekněme 15,3 roku (průměrné stáří vozového parku v ČR) dvakrát budete měnit drahou baterii, nedává pak takový automobil ekonomicky smysl.

V Asii si s ekologií hlavu nelámou. Čína a Indie vyprodukují mnohonásobně více spalin a tak drakonická opatření nedělají. My jako Evropa tuto situaci nezachráníme, pokud na východ od Evropy bude situace stejná. Jen se dostaneme do ekonomicky tíživější situace, ze které pak bude těžší se dostat.

Jaké máte zkušenosti s elektromobilem?

Zdroj: AutoExpress

"/> Nová emisní norma Euro 7 od roku 2025 | AutoŽivě.cz

Norma Euro 7 může znamenat konec spalovacích motorů. Má začít platit už za 144 týdnů

Do několika let nás nejspíše čeká výrazná změna v individuální dopravě. Připravovanou normu Euro 7 nemají šanci splnit klasické spalovací motory.

i

Rok 2021 začal v automobilovém světě novou vyhláškou. Tato vyhláška nese název Euro 6d-ISC-FCM. Její znění je obsáhlé, ale pro nás běžné spotřebitele je nejdůležitější fakt, že všechna nově prodaná auta musí splňovat limit emisí CO2 do 95 g/km. To je číslo hodně nízké, v praxi to v přepočtu znamená zhruba 3,7 litru paliva na 100 kilometrů u dieselového motoru a přibližně 4,1 l na 100 km u benzínového. A to ještě není konec. V roce 2025 má začít platit Euro 7, které může znamenat konec spalovacím motorům.

Velmi přísné požadavky

Norma Euro 7 může přinést revoluci automobilismu. V nové normě se počítá, že automobily nově prodávané budou muset splnit limit emisí CO2 do 30 g/km. Aktuálně jsme na 95 g/km. Dle přepočtu to pak vypadá následovně. Benzínový motor by měl dosahovat spotřeby 1,3 l/100 km a naftový 1,17 l/100 km. To jsou hodnoty spotřeby, které spíše připomínají spotřebu dieselelektrické centrály na off-roadovém polygonu při představení nového modelu Land Roveru.

Výrobci se snaží dosáhnout co nejnižších spotřeb již nyní. Za nadlimitní gramy CO2 jsou pokuty, které nejspíše zůstanou i u nové normy. Nicméně se proslýchá, že dojde k úpravám. „Aktualizované plány pro novou normu Euro 7 ukazují, že Evropská komise přijala hranice technicky možného a rozloučila se s cíli, kterých nelze dosáhnout. To je dobré znamení pro občany Evropy, ale i pro ochranu životního prostředí,“ oznámila předsedkyně Německé asociace automobilového průmyslu VDA Hildegarda Müllerová. 

Pravidla pro Euro 7 jsou tak přísná, že hrozí, že nedojde k očekávanému efektu. Tedy, že nákup nových aut splňujících Euro 7 bude řada lidí oddalovat nebo ztratí zájem o pořízení nového vozu úplně. Není se čemu divit. Technická složitost auta připraveného splnit 30 g/km je vysoká, navíc se neobejde bez elektrického motoru. K tomu bude zapotřebí zdroj pro elektrický motor, tedy baterie. Baterie jsou těžké a drahé na výrobu. Bohužel baterie se ekologicky nevyrábí, ani se nedají obnovit. Musí se vyrobit nová. Reálná životnost auta tedy bude klesat. .

Výrazné zdražení aut

Automobil, který v procesu svého životního cyklu klesne pod určitou cenovou hranici, pak bude neprodejný. Ekonomická rentabilita bude nesmyslná. Do vozidla bude zapotřebí po 10 letech pořídit novou baterii (možná i dříve), která bude převyšovat tržní hodnotu auta. Spotřebiteli tak zůstanou dvě možnosti. Jedna je, že automobil „dojede“ dokud bude nějakým způsobem schopný jízdy. S tím se spojují další otázky. Těmi jsou systémy v autech. Proslýchá se, že údajně by měly být s Euro 7 auta vybaveny hlídáním spotřeby.

V praxi to tedy znamená, že pokud by některý ze systémů vypověděl službu, tak v lepším případě bude vozidlo v nouzovém režimu. V horším případě neodjedete. Už i dnes vám některé automobily v některých případech nedovolí odjet. Druhá možnost bude „ekologická likvidace“ vozu a nákup nového.

Problémem je také zatím nepřipravená půda pro Euro 7. Infrastruktura není připravená na takový nápor elektrických aut a plug-in hybridů. Nákup nového vozu bude ekonomičtěji náročnější. Na jedné misce vah je fakt, že do prodejní ceny se promítnou nadlimitní gramy za nesplněné CO2, na druhé misce je technologická náročnost a vybavenost auta splňující Euro 7. To zdraží auto také. Je pak otázkou, zdali budou zákazníci chtít zaplatit například za novou Fabii o 160 tisíc Kč více než dosud.

K čemu směřujeme?

Chtělo by se říct, že vše směřuje k elektrifikaci. Jenže pojďme si vzít fakta. Elektrické auto je drahé, je problematické jeho „tankování“, řešení dopravních nehod i jeho likvidace po ukončení životnosti auta. Pro lidi bydlící ve městech na sídlištích, v centrech apod. je problematické dobíjení. Vystavení infrastruktury pro takový masivní nárůst elektromobilů je ekonomicky velmi zatěžující.

Zdroje pro výrobu baterií také nejsou nekonečné a neumíme dané kovy vyrobit ani je recyklovat, aby je šlo znovu použít. Z určitého pohledu má tato technologie určité výhody, z dlouhodobého využití zatím výhody nemá. Pokud během řekněme 15,3 roku (průměrné stáří vozového parku v ČR) dvakrát budete měnit drahou baterii, nedává pak takový automobil ekonomicky smysl.

V Asii si s ekologií hlavu nelámou. Čína a Indie vyprodukují mnohonásobně více spalin a tak drakonická opatření nedělají. My jako Evropa tuto situaci nezachráníme, pokud na východ od Evropy bude situace stejná. Jen se dostaneme do ekonomicky tíživější situace, ze které pak bude těžší se dostat.

Jaké máte zkušenosti s elektromobilem?

Zdroj: AutoExpress

                   

Rok 2021 začal v automobilovém světě novou vyhláškou. Tato vyhláška nese název Euro 6d-ISC-FCM. Její znění je obsáhlé, ale pro nás běžné spotřebitele je nejdůležitější fakt, že všechna nově prodaná auta musí splňovat limit emisí CO2 do 95 g/km. To je číslo hodně nízké, v praxi to v přepočtu znamená zhruba 3,7 litru paliva na 100 kilometrů u dieselového motoru a přibližně 4,1 l na 100 km u benzínového. A to ještě není konec. V roce 2025 má začít platit Euro 7, které může znamenat konec spalovacím motorům.

Velmi přísné požadavky

Norma Euro 7 může přinést revoluci automobilismu. V nové normě se počítá, že automobily nově prodávané budou muset splnit limit emisí CO2 do 30 g/km. Aktuálně jsme na 95 g/km. Dle přepočtu to pak vypadá následovně. Benzínový motor by měl dosahovat spotřeby 1,3 l/100 km a naftový 1,17 l/100 km. To jsou hodnoty spotřeby, které spíše připomínají spotřebu dieselelektrické centrály na off-roadovém polygonu při představení nového modelu Land Roveru.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Výrobci se snaží dosáhnout co nejnižších spotřeb již nyní. Za nadlimitní gramy CO2 jsou pokuty, které nejspíše zůstanou i u nové normy. Nicméně se proslýchá, že dojde k úpravám. „Aktualizované plány pro novou normu Euro 7 ukazují, že Evropská komise přijala hranice technicky možného a rozloučila se s cíli, kterých nelze dosáhnout. To je dobré znamení pro občany Evropy, ale i pro ochranu životního prostředí,“ oznámila předsedkyně Německé asociace automobilového průmyslu VDA Hildegarda Müllerová. 

iZdroj fotografie: Pixabay

Pravidla pro Euro 7 jsou tak přísná, že hrozí, že nedojde k očekávanému efektu. Tedy, že nákup nových aut splňujících Euro 7 bude řada lidí oddalovat nebo ztratí zájem o pořízení nového vozu úplně. Není se čemu divit. Technická složitost auta připraveného splnit 30 g/km je vysoká, navíc se neobejde bez elektrického motoru. K tomu bude zapotřebí zdroj pro elektrický motor, tedy baterie. Baterie jsou těžké a drahé na výrobu. Bohužel baterie se ekologicky nevyrábí, ani se nedají obnovit. Musí se vyrobit nová. Reálná životnost auta tedy bude klesat. .

Výrazné zdražení aut

Automobil, který v procesu svého životního cyklu klesne pod určitou cenovou hranici, pak bude neprodejný. Ekonomická rentabilita bude nesmyslná. Do vozidla bude zapotřebí po 10 letech pořídit novou baterii (možná i dříve), která bude převyšovat tržní hodnotu auta. Spotřebiteli tak zůstanou dvě možnosti. Jedna je, že automobil „dojede“ dokud bude nějakým způsobem schopný jízdy. S tím se spojují další otázky. Těmi jsou systémy v autech. Proslýchá se, že údajně by měly být s Euro 7 auta vybaveny hlídáním spotřeby.

iZdroj fotografie: Depositphotos

V praxi to tedy znamená, že pokud by některý ze systémů vypověděl službu, tak v lepším případě bude vozidlo v nouzovém režimu. V horším případě neodjedete. Už i dnes vám některé automobily v některých případech nedovolí odjet. Druhá možnost bude „ekologická likvidace“ vozu a nákup nového.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Problémem je také zatím nepřipravená půda pro Euro 7. Infrastruktura není připravená na takový nápor elektrických aut a plug-in hybridů. Nákup nového vozu bude ekonomičtěji náročnější. Na jedné misce vah je fakt, že do prodejní ceny se promítnou nadlimitní gramy za nesplněné CO2, na druhé misce je technologická náročnost a vybavenost auta splňující Euro 7. To zdraží auto také. Je pak otázkou, zdali budou zákazníci chtít zaplatit například za novou Fabii o 160 tisíc Kč více než dosud.

K čemu směřujeme?

Chtělo by se říct, že vše směřuje k elektrifikaci. Jenže pojďme si vzít fakta. Elektrické auto je drahé, je problematické jeho „tankování“, řešení dopravních nehod i jeho likvidace po ukončení životnosti auta. Pro lidi bydlící ve městech na sídlištích, v centrech apod. je problematické dobíjení. Vystavení infrastruktury pro takový masivní nárůst elektromobilů je ekonomicky velmi zatěžující.

iZdroj fotografie: Tesla

Zdroje pro výrobu baterií také nejsou nekonečné a neumíme dané kovy vyrobit ani je recyklovat, aby je šlo znovu použít. Z určitého pohledu má tato technologie určité výhody, z dlouhodobého využití zatím výhody nemá. Pokud během řekněme 15,3 roku (průměrné stáří vozového parku v ČR) dvakrát budete měnit drahou baterii, nedává pak takový automobil ekonomicky smysl.

iZdroj fotografie: Pexels

V Asii si s ekologií hlavu nelámou. Čína a Indie vyprodukují mnohonásobně více spalin a tak drakonická opatření nedělají. My jako Evropa tuto situaci nezachráníme, pokud na východ od Evropy bude situace stejná. Jen se dostaneme do ekonomicky tíživější situace, ze které pak bude těžší se dostat.

Jaké máte zkušenosti s elektromobilem?

Zdroj: AutoExpress

Diskuze Vstoupit do diskuze
74 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články