Je tady nabídka na levná elektrická auta, ale to se EU nelíbí. Udělá vše pro to, abychom museli kupovat předražené automobily.
Brusel před pár dny udělal zásadní krok. Ten i tentokrát dopadne v horizontu času tvrdě na běžné občany v České republice i jinde v Evropě. Evropská unie totiž rozhodla o uvalení cel na levná čínská auta. Konkrétně na ta s elektrickým pohonem. Tento krok je jen dalším z mnoha rozhodnutí, jež ovlivní dostupnost vozidel pro evropské spotřebitele, a to způsobem, který se pro většinu z nich stane značně nekomfortním. Důvod?
Chcete elektormobil? Pak ne levný, ale jen drahý a z Evropy
Můžeme chodit kolem horké kaše a debatovat prostřednictvím ekonomických výrazů. Ale faktem je podle mého názoru něco jiného. Evropské automobilky vyrábějí elektromobily, které jsou drahé. Čínské automobilky vyrábějí elektromobily, které jsou levné. Z čínských elektromobilů EU nemá nic. Peníze z evropských elektromobilů, to je jiná písnička. Takže ať si budeme říkat, co chceme, pokud je čínský elektromobil levný, EU z něj nic nemá.
Ale zákazník se raduje. Občan se raduje, což EU nemá ráda. Takže je třeba zatnout tomu tipec. Každopádně tímto opatřením Evropská unie zamezila přístupu k levnějším alternativám elektromobilů. To dlouhodobě povede k výraznému zdražení těchto vozidel na trhu, včetně České republiky. Celý problém začal rozhodnutím EU, že od roku 2035 nebude možné na evropském trhu prodávat vozidla se spalovacími motory.
Toto rozhodnutí samo o sobě vyvolalo bouři nesouhlasu. Odborníci varovali, že Evropa není na tuto změnu připravena. Infrastruktura pro elektromobily není dostatečně rozvinutá, a navíc se očekává, že ceny těchto vozidel budou pro většinu spotřebitelů příliš vysoké. Argumenty, že technologie elektromobilů se postupně zlevní a že cena těchto vozidel klesne na přijatelnou úroveň, se zatím ukazují jako mylné.
Čínská vláda podporuje výrobu dotacemi, to se EU nelíbí
V Číně dokážou tyto vozy vyrábět s relativně nízkými náklady a ve velmi dobré kvalitě. To by bylo přece tou odpovědí na ono zlevnění? Ano, ale to by to nesmělo být v Číně, ale v Evropě. Takže výsledek je takový, jaký by si koncový zákazník přál, ale stále je to špatně. Podle některých analytiků právě tím řešením, kterého se EU tak obávala. Čínské elektromobily začaly být velmi konkurenceschopné. Staly se populárními i v Evropě.
Díky nízkým výrobním nákladům a solidní kvalitě se ale tyto vozy staly hrozbou pro evropské automobilky. Prodeje čínských elektromobilů v Evropě tak rychle rostly, zatímco evropské automobilky čelily a čelí stále větším problémům. Nejen v Evropě, ale i na samotném čínském trhu, kde o jejich vozy výrazně klesá zájem. Evropská unie se rozhodla, že nejlepší způsob, jak tuto situaci řešit, je uvalení cel na čínské elektromobily.
EU nás donutí platit víc. Co je levné, na to připadne velké clo
Vyrovnávací cla mohou dosahovat téměř 50 %, navzdory varování německé vlády o možném riziku obchodní války s Čínou. Tato nová cla, která Evropská komise oznámila výrobcům automobilů, mají podobu dodatečných cel ve výši 17 až 38 % na dovážené čínské elektromobily. Tato cla se přidávají k již existujícím 10% clům na všechny čínské elektromobily a jsou uplatňována podle toho, jak jednotliví výrobci vyhověli šetření EU týkajícímu se elektromobilů.
Evropská komise tvrdí, že její šetření odhalilo, že dodavatelský řetězec elektromobilů v Číně je výrazně dotován. A že dovoz čínských elektromobilů představuje pro evropský průmysl bezprostřední hrozbu. Toto předběžné rozhodnutí je výsledkem vyšetřování státní podpory čínských výrobců elektromobilů. To bylo zahájeno předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyen v září loňského roku.
USA zavedly clo ještě vyšší, de facto jde o zákaz dovozu
Komise na základě tohoto vyšetřování rozhodla o uvalení různých úrovní cel na tři hlavní čínské výrobce elektromobilů. Společnost BYD, která se přetahuje s Teslou o pozici největšího světového prodejce bateriových elektromobilů, dostala nejnižší dodatečné clo ve výši 17,1 %. Geely, majitel švédské automobilky Volvo, musí platit dodatečné clo ve výši 20 % a na SAIC se vztahuje nejvyšší dodatečné clo ve výši 38,1 %.
Ostatní čínští výrobci elektromobilů, kteří spolupracovali při šetření EU, jsou zatíženi dodatečným clem ve výši 21 %. Zatímco na ty, kteří nespolupracovali, se vztahuje dodatečné clo ve výši 38,1 %. Tato cla jsou však stále nižší než 100% clo, které na čínské elektromobily uplatňují Spojené státy.
Co je výsledkem? Tak nebo tak, jakmile je na autě další clo, znamená to vyšší cenu. Vyšší cenu, kterou nezaplatí nikdo jiný než koncový zákazník. Já elektromobily nemám rád, nekoupil bych si ani čínský, ani evropský. A evropský si teď nekoupím už jen ze samé podstaty věci. Jen proto, že se mě do toho snaží EU natlačit.