Že v roce 2035 skončí prodej nových vozů se spalovacími motory, je dávno jasné. Evropská unie však jde se svými plány ještě mnohem dál, a hlavně mnohem dříve.
Evropská unie nemá k spalovacím motorům zrovna vřelý vztah, kulantně řečeno. To je obecně známý fakt. Naplno a popravdě řečeno dělá všechno proto, aby auta se spalovacími motory dostala co nejdřív ze silnice, aby jejich majitelům co nejvíce znepříjemnila život a aby se v Evropě už nikdy v nejen nevyráběly, ale ani neprovozovaly žádné motory na benzín nebo naftu. A je připravena do tohoto úsilí „vrazit“ celkem gigantickou sumu peněz. Moment. Nejsou evropské peníze náhodou peníze z rozpočtů jednotlivých zemí? A tedy i naše peníze? To se na to tedy podívejme.
HDP jednoho státu zdaleka nestačí
Jak napsala agentura Reuters, Evropská unie chce do roku 2030 výrazně eliminovat podíl aut se spalovacími motory na silnicích, a je připravena do tohoto projektu „nalít“ 600 miliard euro. To máme bratru téměř 15 bilionu korun. Kolik že byl HDP České republiky za rok 2021? Přesně 282,3 miliard dolarů. V přepočtu lehce přes 7 biliónů korun. Jinými slovy, do „likvidace klasických automobilů“ hodlá Evropská unie během příštích sedmi let vložit dva hrubé národní produkty tohoto státu. To zní tak šíleně, že to ani nemůže být pravda.
Jak už je ale u „ekologických“ projektů EU zvykem, pravda bývá ještě mnohem horší. A s tím bychom se v podstatě mohli rozloučit. Protože nic nezmění silně agresivní přístup úředníků z Bruselu k likvidaci všeho spalovacího na evropských silnicích. Nicméně, abychom jenom nehaněli a neviděli věci tak černě: hlavní prioritou je prý především energetická soběstačnost Evropy, zbavení se závislosti na ruském plynu a současně minimalizace ekonomických dopadů na domácnosti a podniky.
EU miliardy na digitální a ekologické projekty
Které by bez podpory miliard z EU pravděpodobně nebyly malé. Z 584 miliard, které je EU připravena utratit do konce dekády má jít celých 400 miliard do distribučních sítí. Z toho 170 miliard má financovat digitalizační projekty, jako jsou například „chytré rozvodné sítě“. Jejich posláním je rychle reagovat na místní výkyvy poptávky a nabídky energie. A právě za tímto cílem se Evropská unie chystá zahájit masivní investiční plán v energetickém sektoru. Peníze budou nápomocny při rozšiřování větrné a solární infrastruktury, nákupu elektromobilů a dalších ekologických projektech.
A jaký je vlastně cíl? Podle agentury Reuters, která citovala dokumenty EU poměrně smělý, neb se v nich praví mimo jiné toto: „Snížení emisí skleníkových plynů o 55 % a dosažení 45% podílu obnovitelné energie do roku 2030 bude možné pouze tehdy, bude-li na to energetický systém připraven. Dosažení těchto cílů si vyžádá na silnicích také 30 milionů vozidel s nulovými emisemi do roku 2030. A také solární panely nainstalované na všech nových budovách do roku 2029.“ Tak to bychom měli. 30 milionů elektromobilů do roku 2030. Hezky se nám to „rýmuje“. To abychom pomalu začali uvažovat o výměně našeho dieselu nebo benzínu, co myslíte?