Staří lidé mají horší reflexy, jejich schopnost řídit auto je dříve či později omezená. EU tohle řeší novými pravidly.
Aktualizováno 14:47, dne 9.4.2025: Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Jak starý musí člověk být, aby automaticky přišel o řidičské oprávnění a nesměl dál řídit automobil? Tohle je velmi ožehavé téma a jen o něm mluvit a psát může v leckom vyvolat nepříjemné pocity, zdánlivý dojem nevraživosti vůči seniorům. Není tomu tak. Téma je to skutečně citlivé. Když člověk „začíná“, tedy je mladý a učí se nové věci, je to relativně jednoduché. Předpokládá se, že nemá žádné znalosti, že nemá žádné zkušenosti, že se tak říkajíc píše na nepopsaný list papíru. Na sklonku života je to naopak. Jedinec má za sebou řadu zkušeností.
Řízení auta seniory je ošemetným tématem, které vždy zabolí
Má i znalosti, ale bohužel tělo už není tak schopné jako dřív. Logika by tedy nabízela řešení, že tak, jako mladí „ještě“ nemohou řídit, dokud nesplní určité podmínky, tak senioři „už nesmí“ řídit, pokud nesplní dané podmínky. Jenže je tady společenský aspekt. A ten já plně respektuji. Proto tady jsou státem nařízené pravidelné kontroly pro řidiče od určitého věku. Objevují se ovšem hlasy, že by se i tyto kontroly měly zpřísnit. Jak to je u nás teď?
Je to vlastně docela jednoduché. K praktickému lékaři na povinnou zdravotní prohlídku musí řidiči poprvé, když dosáhnou věku 65 let. Jestliže je vše v pořádku, nic se neděje, další prohlídka je naplánována za tři roky, když je řidiči 68 let. Třetí prohlídka musí přijít v 70 letech a pak každé další dva roky. Systém je nastavený spravedlivě, není to o tom, že ten který doktor si sám řeší, jak seniora otestuje.
Rozsah zdravotních prohlídek stanovuje vyhláška č.277/2004 Sb. Z té vyplývá, že vyšetření je zaměřeno především na nemoci, které vylučují nebo podmiňují zdravotní způsobilost k řízení. Prohlídka obsahuje mimo jiné komplexní vyšetření, včetně orientačního vyšetření sluchu, zrakové ostrosti a barvocitu. Od ledna 2013 navíc platí, že pokud motorista onemocní chorobou omezující jeho schopnosti řídit, musí to lékař ihned nahlásit příslušnému úřadu.
Lékaři v ČR mají předepsaný rozsah prohlídky, není třeba mít obavy
Poté, co to bylo zavedeno, se počet hlášení lékařů oddělením dopravně-správních agend městských a obecních úřadů výrazně zvýšil. U některých zdravotních komplikací se aktuálně přistoupilo k tomu, že lidé s nimi mohou řídit, například u lehkých forem autismu. Což se netýká přímo věku. Stejně jako srdeční onemocnění, kde byl přístup naopak zpřísněn. Jak říkám, jedno i druhé není přímo závislé na věku, zejména mentální dysfunkce typu poruchy autistického spektra.
Autoškoly pro seniory?
„Senioři se často potýkají s pomalejšími reakcemi a zhoršeným periferním viděním. Pomoci by mohly například specializované seniorské autoškoly a pravidelná lékařská kontrola, díky níž lze řadu rizik minimalizovat.“ uvedl dopravní expert Petr Novčák pro redakci AutoŽivě.
Poznatek redakce AutoŽivě: žádné seniorské autoškoly zatím oficiálně neexistují, jsou ovšem možnosti různých kondičních jízd nebo akcí na polygonech
U srdečních potíží už asi zvýšený počet nemocných ve vyšším věku vysledovat lze. Jestliže vyjde najevo, že někteří lidé ve vysokém věku opravdu ze zdravotních důvodů nemohou zvládat řízení v určitém druhu provozu, neznamená to automaticky konec. Tedy konec s řízením motorového vozidla a ztrátu řidičského oprávnění. Existuje řešení v podobě institutu takzvaného harmonizovaného kódu, podle kterého lze řidiči omezit jízdu v okruhu určitých kilometrů od místa bydliště nebo pouze ve městě či regionu. Lidově řečeno, to jsou taková ta malá čísla na řidičáku, která říkají, jaké má řidič omezení.
Zdravotní potíže neznamenají automaticky ztrátu řidičáku
Cílem opatření je, aby i řidič, jehož schopnost je v důsledku zdravotního stavu omezena, měl dále možnost využívat některé typy komunikací a pohodlně si dojet například ke svému lékaři nebo na nákup. Pokud tedy lékař u řidiče-seniora zjistí při prohlídce zdravotní problémy, neznamená to pro řidiče automatickou ztrátu možnosti řídit. Svého času proběhla před pár lety zpráva českými médii, že budou tyto prohlídky zpřísněny, vše že bude vůči seniorům přísnější. Ministerstvo dopravy tehdy oznámilo, že nepřipravuje žádná „nová“ tvrdší opatření ve vztahu k řidičům seniorům.
Jak situaci vnímají čeští senioři? Průzkum redakce AutoŽivě
Redakce AutoŽivě zjišťovala, jak situaci kolem možného omezení řízení automobilu vnímají čeští senioři. V úterý 8. dubna 2025 se proto vydala na parkoviště prodejny Kaufland v Praze, kde oslovila seniory-řidiče s otázkou, jak na danou problematiku nahlížejí. Úmyslně vybírala respondenty v raném důchodovém věku, které by případná nová opatření teprve čekala. Přinášíme jejich autentické reakce:
- Eva G. (68 let):
„Pokud jednou ucítím, že řízení nezvládám, omezení klidně přijmu. Bezpečnost mých vnoučat, která občas vozím, je pro mě důležitější než pohodlí dojet si nakoupit. Raději se naučím objednat si Rohlík nebo využívat taxi k doktorovi.“ - Karel C. (65 let):
„Raději se nechám pravidelně kontrolovat, než abych někomu způsobil nehodu. Omezení se proto nebojím, možná také proto, že jsem bývalý řidič z povolání a řízení je pro mě srdeční záležitostí. Myslím si, že řídím lépe než leckterý dnešní mladý.“ - Miroslav H. (72 let):
„Řídím celý život bez nehody a myslím, že věková omezení jsou nespravedlivá. Každý by měl být posuzován individuálně.“ - Věra B. (69 let):
„Automatická omezení kvůli věku rozhodně odmítám. Nechci se cítit jako člověk druhé kategorie jen proto, že jsem v důchodu.“
V rámci EU to ale pořádně bouří. Zejména ve Francii, kde dosud nebyli řidiči na nic takového zvyklí. Začaly se tam ale ozývat nespokojené hlasy, že budou zavedeny restrikce proti seniorním řidičům, včetně odebírání řidičského průkazu v určitém věku. Umím si představit, že to je pro Francouze, kteří stávkují kvůli každé drobnosti, jako červený hadr pro rozzuřeného býka. Podle mých informací se ale nic takového netýká. Nicméně určité sjednocení pravidel by mělo nastat. Francie se tedy připravuje na zásadní změny v pravidlech pro řidiče-seniory.
EU chystá nová pravidla, nejsou tak přísná jako ta naše
Ty by měly vstoupit v platnost v roce 2025. A co je na tom nejlepší? Diskuze o tom, zda by měl být zaveden maximální věkový limit pro řízení, vyvolává bouřlivé reakce. Na jedné straně stojí argumenty o bezpečnosti, na druhé obavy z diskriminace na základě věku. Francouzi podle všeho nechtějí pochopit, že s přibývajícím věkem se přirozeně mění fyzické i kognitivní schopnosti. Reakční doba se prodlužuje, zhoršuje se noční vidění a pohyblivost může být omezená. Statistiky ukazují, že senioři sice způsobují méně nehod než mladí řidiči, ale jejich nehody bývají vážnější.
Je to kvůli jejich větší fyzické zranitelnosti. Podle dostupných dat mají řidiči starší 75 let vyšší úmrtnost při dopravních nehodách než průměrná populace. Evropská unie navrhuje harmonizaci pravidel pro řidiče seniory napříč členskými státy. Jedním z hlavních bodů je zavedení povinných pravidelných kontrol pro řidiče starší 70 let. Tady se vrátím k nám do ČR. My kontroly už zavedené máme, navíc od těch pětašedesáti. Takže nás se to nijak netýká. Diskutuje se také o zavedení řidičského průkazu pro seniory s omezenou platností, například na pět let.
Senior musí mít u sebe fyzicky lékařský posudek či potvrzení
Některé země, jako Španělsko nebo Itálie, tento návrh podporují, zatímco jiné, včetně Francie, se obávají, že by mohlo jít o diskriminaci na základě věku. Pokud tedy přijmou země EU daná pravidla, mohlo by to znamenat, že řidiči starší 70 let by museli každých pět let absolvovat lékařskou prohlídku. Žádný věk pro odevzdání řidičského průkazu stanoven nebyl. Znovu, nic, co by naše seniory mělo zneklidňovat. Já bych řekl, že rozvolňovat se nebude, že to u nás zůstane tak, jak to je.
Můj osobní názor na věc? To je těžké. Vím, že i já jednou zestárnu a nebudu moct dál řídit. Tedy pokud se toho dožiju. Nevím, jestli poznám, že už nastal čas nesedat za volant. Teď, když je „do důchodu daleko“, si nepřipouštím, že stáří znemožňuje adekvátně a bezpečně řídit. Ne z pozice sebe sama. Na druhou stranu je tady zážitek z minulého týdne, kdy do mě naboural dědoušek, který zjevně už v autě neměl co dělat. Rozhodně ne na dálnici ve velkém SUV. Jak to vidíte vy? Téma je to ale skutečně ožehavé.
Doporučení pro seniory za volantem: Sedmero redakce AutoŽivě
Redakce AutoŽivě připravila tento přehled praktických doporučení, aby pomohla seniorům jezdit bezpečně a s jistotou i ve vyšším věku. Doporučení vycházejí z odborných zdrojů, zkušeností dopravních psychologů a lékařů, statistik Policie ČR a také ze zpětné vazby od našich čtenářů. Naším cílem je zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu.
1. Pravidelné lékařské kontroly
Nechte si pravidelně kontrolovat zdravotní stav, zejména zrak, sluch a motorické funkce. Včasná diagnostika pomůže předejít problémům na silnici.
2. Tréninky bezpečné jízdy
Absolvujte speciální kurzy zaměřené na řidiče v seniorském věku. Zopakujete si dopravní předpisy, získáte jistotu v krizových situacích a zvýšíte bezpečnost pro sebe i okolí.
3. Přizpůsobení vozidla
Zvažte vybavení automobilu doplňky, které usnadní řízení. Například: Parkovací senzory nebo kamera, automatická převodovka, ergonomická sedadla a pohodlný nástup, větší a přehlednější zpětná zrcátka, jízdní a krizoví asistenti.
4. Plánování cest
Doporučujeme řídit zejména za dobrého počasí a během dne. Vyhýbejte se husté dopravě, noční jízdě a komplikovaným dopravním situacím.
5. Sebereflexe a naslouchání okolí
Sledujte vlastní schopnosti a zdravotní kondici. Neodmítejte zpětnou vazbu od rodiny nebo přátel, pokud si všimnou změn ve vašem stylu řízení. Vaše bezpečnost je prioritou.
6. Pozor na léky
Pokud užíváte léky, vždy se ujistěte, že neovlivňují schopnost řídit. Konzultujte užívání medikamentů s lékařem nebo lékárníkem.
7. Dostatek odpočinku
Nikdy nepodceňujte únavu. Pokud se cítíte unaveni, raději jízdu odložte nebo přerušte na krátký odpočinek.