EU s pokutováním českého zlozvyku přitvrdí. I vám hrozí odebrání řidičáku. Cíl je jasný: Definitivně ho vymýtit ze silnic

Evropská unie chce zvýšit bezpečnost na silnicích a nekompromisně trestat zejména přestupky, které vedou ke zbytečným úmrtím. Na české řidiče tak čeká velká změna.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Asi se mnou bude drtivá většina z vás souhlasit, když napíšu, že české silnice opravdu nejsou zářnou ukázkou bezpečné dopravy. Je to možná spíše přesně naopak. A popravdě, jak jsem v mnoha otázkách s rozhodnutími a kroky EU spíše v kritickém postoji, zrovna v tomto případě mi (alespoň ta původní myšlenka) přijde jako v zásadě smysluplná. Jen si nejsem jist, že to, co navrhuje EU, je právě tou ideální cestou, jak to vyřešit. Pojďme se na to podívat společně.

Počty úmrtí na českých silnicích jsou pro Skandinávii nepředstavitelné

Jestli jste byl někdo někdy ve Skandinávii, mluvil tam s přáteli, známými, obchodními partnery a došla řeč i na bezpečnost silničního provozu, asi mi potvrdíte ten „galaktický“ rozdíl mezi tím, jak tuto problematiku vnímají oni a jak nahlížejí na naše statistiky nehodovosti. Byl jsem chvíli v Dánsku a díky kontaktům jsme se dostali až k radním z Aarhusu, což je první větší město za německými hranicemi. Mimochodem velmi půvabné město, s teplým mořem a dechberoucí galerií moderního umění.

Video: Po 30 letech našli v lese opuštěné Volvo. Bez problémů ukázalo, jak vypadá švédská kvalita

Pro Dány je zkrátka nemyslitelné, resp. velmi špatně představitelné, aby úmrtí na silnicích byla tak častá, jako je tomu u nás. A ačkoli údaje Eurostatu uvádí, že nejvyšší míra úmrtí v kategorii osobních automobilů (82 na milion obyvatel) je zaznamenána v Bulharsku (údaje za rok 2023), ČR je se 46 úmrtími přesně v polovině této tabulky, shodou okolností přesně na průměru celé Evropské unie. Jenže. Zmíněné Dánsko je třetí, s 27 úmrtími, a zcela „přeautované“ Německo je páté s 34 případy.

Češi jsou přesně v průměru Evropské unie. Bohužel, nebo bohudík?

Jak je to možné? Jezdí se snad v Dánsku méně než v Čechách? To je pochopitelně nesmysl, Dánsko je bohatá ekonomika a auto je tam rozhodně více dostupné než u nás. Podobně ve Švédsku, které je mimochodem první. S 22 případy, což je téměř polovina našeho počtu. Kde je tedy „zakopaný pes“? Proč v Dánsku umře na silnicích třikrát méně lidí než v Bulharsku a téměř dvakrát méně než u nás? A o Švédsku platí to samé, tam je to ještě markantnější.

iZdroj fotografie: Centrum dopravního výzkumu

Mimochodem, švédské Volvo se ubírá podobným směrem, jakým se nyní chce ubírat Evropská unie. A tedy snížit a snižovat rychlost. Již dnes mají Volva „maximálku“ omezenou na 180 km/h a Volvo na sebe „dobrovolně“ vzalo závazek, že v jeho vozech od roku 2030 nikdo nezemře. Volva byla vždy synonymem pro bezpečnost, spolu se snižováním rychlosti by to mohla být kombinace, jež by zřejmě nejednoho zájemce o nové auto zaujala.

Nárazový test ukázal, proč je Volvo z hlediska bezpečnosti jedničkou na světě

Evropská unie se do celé problematiky míní rázně „obout“

A Evropská unie? Jak uvádí mj. německý Bild, EU chce celkem zásadně revidovat své směrnice o řidičských průkazech. Cíl je přitom jasný: v rámci projektu „Vize Nula“ do roku 2050 snížit počet úmrtí při nehodách na nulu. Jinými slovy, aby v roce 2050 za volantem při nehodě nezemřel jediný člověk. To je velmi ambiciózní plán, skoro bych řekl, že možná těžko splnitelný. A protože začít se má bez zbytečných průtahů, začneme „utahovat šrouby“ u toho, co by tomu plánu mohlo stát v cestě: a tím je vysoká rychlost.

22letý bezmozek v BMW si natáčel svou jízdu na telefon. Zabil přitom mámu ve Fabii, nenarozenou dceru a zmrzačil dva syny

A tak EU vážně uvažuje o tom, že řidičské průkazy by byly odebírány po překročení povolené rychlosti o 30 km/h. Je to jeden z prvků, které mají být implementovány v rámci balíčku pro bezpečnost silničního provozu, na němž byly zahájeny práce v březnu 2023. V současné době přitom platí, že pokud řidič přijde o řidičský průkaz v důsledku dopravního přestupku v jiné zemi EU než v té, která mu řidičský průkaz vydala, sankce se ve většině případů uplatní pouze v zemi, kde byl přestupek spáchán.

iZdroj fotografie: Policie ČR

To se také brzy změní. Pokud vstoupí v platnost nové předpisy, informace o dočasném odebrání řidičských oprávnění se zanesou do speciálního systému, jehož výsledkem bude zákaz řízení ve všech zemích Evropské unie. To se však nestane okamžitě. Hovoří se o 10denní lhůtě pro vzájemné informování o rozhodnutích ohledně diskvalifikace řidiče a o dalších 15 dnech na rozhodnutí, zda bude zákaz platit v celé EU. Nicméně, pokud o řidičák přijdete kdekoli v EU, dojezdili jste – také kdekoli v EU.

Zabavení řidičáku snazší než kdy jindy

EU se dále velmi snaží snížit počet vážných nehod, resp. nehod s vážnými následky. Citujeme z materiálu Euronews: „Ke snížení počtu smrtelných dopravních nehod, v roce 2022 (přes 20 tisíc) stále velmi vysokého, je uzákonění zpřísnění postihu proti řidičům a snazší možnost zabavování řidičských průkazů prakticky povinným krokem, alespoň z hlediska prevence. Na mimoměstských komunikacích by měl být odebrán řidičský průkaz těm, kteří překročí maximální povolenou rychlost o 50 kilometrů v hodině. Limit by měl být snížen na 30 kilometrů za hodinu nad limit pro městské oblasti.“

Darwinova cena pro pár roku: Vesele popíjeli a vesele přišli o řidičák. Policie zveřejnila nahrávku

Jinými slovy, o řidičák můžete přijít, i když na čtyřicítce v obci pojedete 70 km/h. Nebo si zkrátka nevšimnete začátku obce, cokoli. Dále z Euronews: „Jsem přesvědčen, že tato směrnice přispěje nejen ke snížení počtu dopravních nehod, ale také přispěje ke zvýšení povědomí občanů o zodpovědnějším řízení a přijímání důsledků jejich porušení bez ohledu na to, kde v EU jezdí,“ řekl Petar Vitanov (S&D ), zpravodaj opatření, po hlasování v Evropském parlamentu. Jak to vidíte vy? Je vysoká rychlost opravdu tím hlavním problémem na silnicích? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Je rychlost na silnicích tím hlavním problémem Čechů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články