EU přistižena při lhaní, náklady na Euro 7 budou u každého auta 10x vyšší, než Brusel tvrdil. Jak typické. A zaplatíme to my

Že jsou některé informace z orgánů EU místy ne zcela přesné, jsme si už v podstatě zvykli. Tento „omyl“ však pocítíme všichni ve svých peněženkách, a není zrovna malý.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Probírat se tady údaji, kdy a kolikrát se Evropská unie (resp. její výkonný orgán Evropská komise) „sekla“ v nějakých analýzách či výpočtech, by byla podobně smysluplná práce, jako Popelčino probírání se rozsypaným hrachem a čočkou na zemi. Tedy nekonečná. Na druhou stranu, opak by byl také s podivem. Tak velká instituce zkrátka nemůže být neomylná. Nicméně jsou omyly a omyly, ten s výší zdražení automobilů kvůli EURO 7 se dotkne téměř každého z nás. A je navíc kolosální. Pojďme se na něj podívat společně.

Desetkrát většího rozdílu si už všimnete

Jak totiž uvedla průmyslová skupina ACEA s odkazem na novou studii, navrhované emisní předpisy EURO 7 povedou k přímým nákladům pro výrobce automobilů, které jsou až 10krát vyšší než prognózy Evropské komise. Podle studie poradenské společnosti Frontier Economics by přímé náklady na benzínová auta a dodávky, včetně schválení typu, investic a nákladů na vybavení, aby splňovaly normu EURO 7, činily 1 862 eur (zhruba 45 600 korun) na vozidlo oproti odhadu Komise 184 eur (4 508 korun) na vozidlo.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz

To je 10x více, téměř přesně. Statistická chyba? Nevypadá to tak. Přímé náklady na autobusy a kamiony by pak v průměru činily 11 707 eur (272 120 korun) na vozidlo ve srovnání s odhadem EK 2 765 eur (67 742 korun), uvedla studie. To je více než 5x více. ACEA uvedla, že zvýšení cen pro spotřebitele a společnosti nakupující tato vozidla bude ještě vyšší. Pochopitelně, výrobci si do zdražení musí promítnout i náklady spojené s úpravou vozidel na samotnou normu EURO 7. Stejně jako třeba vývoj a nákup metrologických přístrojů.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

EURO 7 není tou správnou cestou ke snížení emisí

Evropský automobilový průmysl se zavázal k dalšímu snižování emisí,“ uvedla generální ředitelka ACEA Sigrid de Vries v prohlášení. „Nicméně návrh EURO 7 prostě není správný způsob, jak toho dosáhnout, protože by měl extrémně nízký dopad na životní prostředí za extrémně vysoké náklady.“ Tento názor rezonuje napříč odbornou veřejností, u nás například v našem rozhovoru s ředitelem odborného sdružení AutoSAP Mgr. Zdeňkem Petzlem. Škoda, že zatím nedorazil k povolaným do Bruselu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Norma EURO 7 v té podobě, jak je nyní navržena, zkrátka představuje více komplikací než reálného užitku. Evropští výrobci automobilů se jí nejen proto brání a tvrdí, že předpisy jsou příliš nákladné a zbytečné, protože průmysl utrácí desítky miliard eur za elektromobily s nulovými emisemi. Minulý týden italský ministr dopravy Matteo Salvini řekl, že země a její spojenci v EU „disponují čísly“ na to, aby přijetí termínu a stávající podoby EURO 7 zablokovali. Nutno se skromností dodat, že Česká republika prostřednictvím ministerstva dopravy v tomto procesu hraje důležitou roli.

Kvůli normě EURO 7 se ekologická situace může nakonec zhoršit

Můžeme tedy jen doufat, že se podaří nakonec najít shodu mezi dikcí Evropské komise a výrobci automobilů, resp. celého evropského automotivu. Představa, že vývoj spalovacích motorů skončí výrazně dřív, než přijdou na řadu elektromobily, a v důsledku toho se ekologická situace kvůli emisím z dopravy ještě zhorší, není opravdu příjemná. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Myslíte, že ze strany Evropské komise jde jen o „statistickou chybu“?

Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články