Proti dotované produkci čínských automobilek je opravdu těžké bojovat klasickými prostředky, bez ohledu na náskok, který Čína v automotivu má. Konečně si toho všimla i EU.
Jen několik hodin čerstvá zpráva světových agentur z projevu Ursuly von der Layenové, předsedkyně Evropské komise, přinesla malou naději do nerovného boje mezi čínskými výrobci, kteří jsou často mohutně dotováni čínskou vládou, a zbytkem světa. V tomto případě tedy spíše Evropou, na kterou se Čína zaměřila jako na objekt svého nejvyššího zájmu a míní sem v dalších měsících podniknout totální invazi svých automobilek. S cenami, na které Evropa nyní neumí reagovat. Má se Evropa bránit? Nebo se má nechat působit „volná ruka trhu“? Pojďme se na to podívat společně.
Doufejme, že na ochranu trhu Evropy už není pozdě
Jak uvádí zpráva z Bruselu, Evropská unie zahajuje vyšetřování čínských dotací na elektrická vozidla, protože se obává konkurenceschopnosti svého průmyslu. Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová ve středu oznámila vyšetřování s tím, že globální trh je zaplaven levnými čínskými auty. „Jejich cenu udržují uměle nízko obrovské státní dotace. To deformuje náš trh,“ uvedla šéfka výkonné složky EU ve svém výročním projevu v Evropském parlamentu.
A dodala: „A protože na našem trhu nepřijímáme toto zkreslení zevnitř, nepřijímáme to ani zvenčí.“ Popravdě, můžeme být asi rádi, že si toho nejvyšší „šéfka“ Unie alespoň všimla. To je jistě chvályhodný počin. Nemohu si však odpustit poznámku, že to možná mohlo být o trochu dříve. Stačilo číst tyto stránky, píšeme o tom se železnou pravidelností měsíc co měsíc. Klidně budu každý článek k tomuto tématu posílat přímo do mailu paní Ursuly von der Layenové, i s příslušným překladem.
Čínská vláda dotuje domácí výrobu elektromobilů
Ale dost legrace. Jak dnešní zpráva z EK uvádí, čínští výrobci automobilů, včetně lídra v oblasti elektromobilů BYD a nově vstupujících společností MG a Nio, se připravují na zvýšení prodeje v Evropě řadou elektromobilů za konkurenceschopné ceny, které v případě úspěchu zasáhnou výrobce na masovém trhu, jakými jsou Stellantis a Volkswagen Group. Ano, to víme. MG je ale v Evropě již drahnou řádku let a třeba BYD má společnou gigafactory s Finy. Jak je chcete odtamtud dostat?
A to, že jsou čínští výrobci dotováni vládou a nuceni ke stále větší a větší produkci, si už štěbetají vrabci na střeše. Doma totiž není nikdo prorokem: na domácím trhu naopak poptávka zpomaluje, důsledkem čehož je i agresivní cenová války, započatá i Teslou, která v lednu tohoto roku razantně zlevnila svoje modely. Následoval dominový efekt: kostky a ceny padaly jedna po druhé. Výsledek? Nemůžeme aktuálně prodávat doma, jak bychom si představovali, cíl je tedy jasný: Evropa!
Pokud se Evropa rychle neprobudí, může už spát věčně
Francouzský ministr financí Bruno Le Maire ve středu jednal v Berlíně, aby přiměl Německo k tvrdším opatřením na ochranu evropského průmyslu. „Nyní potřebujeme evropskou průmyslovou strategii, která je mnohem proaktivnější, mnohem inovativnější a mnohem více chrání naše průmyslové zájmy ve vztahu k Číně a USA,“ řekl Le Maire v úterý ve francouzské televizi LCI. „Není den, který bychom mohli ztratit.“ Paradoxně však tento jeho postoj příliš nesdílí ti, jichž se to nejvíc týká.
Šéf Mercedesu s pročínským vyjádřením
Minulý týden na výstavě IAA Mobility v Mnichově všichni generální ředitelé BMW Group, Mercedes a VW Group pozitivně hovořili o prohlubování vztahů s Číňany. Šéf Mercedesu Ola Kallenius řekl, že cla a obchodní bariéry s Čínou nejsou cestou vpřed. „Měli bychom podporovat volný obchod,“ řekl na Světovém kongresu nových energetických vozidel pořádaném Čínou. Když ovšem uvážíte, kde to řekl, tak to na jeho slova vrhá trochu jiný pohled. Opravdu je to míněno upřímně?
Jak to vidíte vy? Měla by EU chránit své výrobce, nebo to nechat na volné ruce trhu, jak to kdysi prosazoval jeden z našich exprezidentů? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!