EU má utajený způsob „špehování“ vašeho automobilu. Dozví se o vás všechno, ve finále zakáže jízdu

Pomoc těžce zkoušené EU a jejím kriticky podfinancovaným úředníkům by měla být volbou číslo jedna každého řádného občana. A to i v případě, že na něho „donáší“ jeho vlastní auto.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Snaha Evropské unie o prosazení (dle jejího názoru) ekologičtějších způsobů dopravy jde, celkem pochopitelně, ruku v ruce se snahou o eliminaci těch méně ekologických. Drastická norma EURO7 v roce 2025 a konec spalovacích motorů o deset let později jen uspíšily rozhodnutí mnoha výrobců skončit s dalším vývojem spalovacích motorů a přejít co nejdřív na plnou elektromobilitu. Jak se říká, kdo je připravený, není překvapený. To by ale nebyli úředníci v Bruselu, aby to celé malinko nezdramatizovali. Malinko dost. Pojďme se na to podívat společně.

Systematická analýza dat s nejasným cílem

Od roku 2021 musí být každé nové auto registrované v EU vybavené technologií OBFCM – On Board Fuel Consumption Monitoring. Jak napovídá název, tento systém slouží k měření spotřeby v reálném provoze. Informace z tohoto systému potom software sbírá za účelem analýzy spotřeby emisí. Tyto informace jsou využívány ke sledování rozporu mezi výrobcem oficiálně udávanou spotřebou a reálnou spotřebou vozidla. To je jistě chvályhodný záměr a dokáže nás to upozornit na notorické „optimisty“, kteří spotřebu svých výrobků vykreslují skrze růžové brýle.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

To je však jenom jedna strana mince. Kritici tohoto systému se totiž současně obávají, že v brzké budoucnosti by mohla data z reálné spotřeby elektromobilů sloužit jako základ pro zdanění vozidel se spalovacími motory. Nařízení EU z roku 2017 stanovuje, že osobní a lehká užitková vozidla musí být vybavena zařízením pro sledování spotřeby paliva nebo elektřiny. Tato povinnost platí pro všechna nová vozidla s pohonem spalovacího motoru a hybridní elektrická vozidla.

EU přistižena při lhaní, náklady na Euro 7 budou u každého auta 10x vyšší, než Brusel tvrdil. Jak typické. A zaplatíme to my

Tedy i ta bez externího nabíjení, která využívají minerální naftu, bionaftu, benzin, etanol nebo jakoukoli kombinaci těchto paliv. Rozšířeně se tato povinnost týká také hybridních elektrických vozidel s externím nabíjením, která používají elektrickou energii a jedno z výše uvedených paliv. Což, suma sumárum, zahrnuje prakticky všechny plug-in hybridy.

Spotřeba paliva jako alfa a omega všeho

U všech vozidel se spalovacím motorem jsou sledovány různé parametry, které poskytují důležité informace o jejich provozu. Během celé doby používání je zaznamenáno celkové množství spotřebovaného paliva a také celková ujetá vzdálenost. Kromě toho jsou měřeny různé průtoky paliva v motoru, jako je přítok paliva v gramech za sekundu a přítok paliva v litrech za hodinu. V rámci provozu vozidla je sledován také průtok paliva ve vozidle a samozřejmě rychlost vozidla. U plug-in hybridů se k tomu navíc přidává:

Sledované parametry u plug-in hybridu

U plug-in hybridů se během celé doby provozu zaznamenává:

  • celkové množství spotřebovaného paliva během provozu na baterii,
  • celkové množství spotřebovaného paliva za dobu provozu,
  • celkové množství spotřebovaného paliva během provozu s možností, aby řidič zvýšil dobíjení.

Dále jsou zaznamenány celkové ujeté vzdálenosti:

  • celková ujetá vzdálenost za dobu provozu,
  • celková ujetá vzdálenost během provozu s vybíjením baterie s vypnutým motorem,
  • celková ujetá vzdálenost během provozu s vybíjením baterie s motorem v chodu,
  • celková ujetá vzdálenost během provozu s možností, aby řidič zvýšil stav nabití.

Můžeme se tomuto špiclování nějak bránit? Kupodivu, jde o tak zásadní zásah do užívání automobilu, že můžeme. Odesílání balíků dat (včetně GPS identifikace polohy pro posouzení profilu cesty) můžete výslovně zakázat. V případě aut, která je odesílají automaticky, musíte oslovit přímo výrobce, v případě aut, kde se data načítají mechanicky v servisu (například během pravidelné prohlídky nebo technické kontroly), je třeba vyjádřit nesouhlas přímo v servisu. Není to asi zcela komfortní, ale ta možnost tu je.

O tom, jestli nastartujeme naše auto, bude rozhodovat Evropská unie. To není vtip, ale smutná pravda

Nové zákazy? Můžeme poděkovat sami sobě

Otázkou je, kolik běžných uživatelů vůbec tuší, že jejich auto něco takového odesílá (nová auta vyrobená po roce 2021 všechna, tam je to jednoduché), a kolik tuší, jak se tomu eventuálně bránit. Jedno je jisté: až bude EU nařizovat nové restrikce proti spalovacím motorům, pomohli jsme jí v „analýze“ i mnozí z nás. Zdarma, zodpovědně a ve finále sami proti sobě. To nezní jako úplně nejlepší „kšeft“, co říkáte? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Vadilo by vám takovéto tiché slídění?

Zdroj: OBFCM EU
Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články