Snaha omezit ranní a odpolední špičky, ve kterých bývá většina automobilů obsazena pouze řidičem vede k systémům svozu zaměstnanců, které ušetří životní prostředí i čas.
Člověk nemusí být kdovíjakým ekologickým fanatikem, aby mu nejpozději každé ráno při cestě do práce došlo, co mají zastánci smyslupného využívání automobilů na mysli. Stačí se rozhlédnout kolem sebe. V drtivé většině vozů sedí jeden, maximálně dva cestující, dámy ladí poslední detaily make-upu a pánové kontrolují výsledky včerejšího fotbalu na svých telefonech. Je tohle cesta k čistější planetě? Těžko. Jedna evropská firma se s tím rozhodla něco udělat a my se na to můžeme nyní podívat společně.
Snaha o omezení stylu „1 auto = 1 člověk“ je pochopitelná
Možná totiž není daleko doba, kdy k nám nějaké omezení individuálního dojíždění do práce přijde „ze shora“. Problém ucpaných silnic při každodenní ranní špičce totiž pochopitelně není jenom ekologický, je i ekonomický a dopravní. Experimentální rozdělení na sudé a liché týdny a stejné dělení podle čísel registračních značek (a možnost ranního dojíždění) již některá evropská města vyzkoušela, stále to však neřeší to hlavní: proč na je dovoz 8 lidí do práce potřeba 8 automobilů.
Jak je totiž uvedeno i v níže přiloženém materiálu Evropské komise, „Ekologizace mobility musí pro dopravu znamenat novou cestu růstu. Mobilita v Evropě by měla být založena na účinném a vzájemně propojeném multimodálním dopravním systému osobní i nákladní dopravy, vylepšeném dostupnou vysokorychlostní železniční sítí, hustou infrastrukturou pro dobíjení a doplňování paliva dopravních prostředkůs nulovými emisemi a dodávkami obnovitelných a nízkouhlíkových paliv a čistší a aktivnější mobilitou v ekologičtějších městech, která přispívá ke zdraví a dobrým životním podmínkám jejich občanů.“
Cíl do budoucna je tedy celkem zřejmý: zvýšit podíl bezemisní hromadné i individuální dopravy tak, aby se naopak snižovalo procento individuální dopravy se spalovacími motory, neb speciálně ve městech je počet automobilů vs. počet jimi dopravovaných osob výrazně neekologický. Nicméně, ne do všech firem a závodů se dá hladce dostat prostřednictvím MHD. Systémové řešení zkusila najít německá firma e.Volution, která přišla s technicky i designově revolučně řešeným „pendlbusem“ Shuttle.
5 osob na jednu kyvadlovou dopravu
Což je mimochodem zažité pojmonování nejen pro raketoplán, ale i pro všechny mini- a mikrobusy, fungující jako svozové prostředky například pro hotely. Německý výrobce vychází z předpokladu, že asi 70 % všech aut ve městě bývá obsazeno jednou osobou. Systém e.Volution Shuttle META je pak navržen tak, aby výrazně snížil počet jízd autem průměrem pěti osob na kyvadlovou dopravu, čímž se výrazně omezí cesty v dopravní špičce. Navíc lze v závislosti na zaměstnání využít cestu i jako součást své pracovní doby – pracovní místa jsou vybavena počítači.
Systém se skládá z elektrického Shuttle META s až 7 sedadly, včetně až 4 kancelářských pracovních stanic, IT rezervační platformy a parkování v Mobility-Hubs. Zaměstnavatelé si předplatí systém kyvadlové dopravy, který jejich zaměstnanci mohou využívat pro bezplatné jízdy do práce a z práce. Shuttle META je navíc jedním z prvních vozidel s technologií, umožňující výměnu a modernizaci jednotlivých komponentů – a zvyšující tím výrazně jejich životnost. Což je řešení, které třeba Tesla Elona Muska naprosto opomíjí.
Cirkulární ekonomika a obnova komponentů vozidel
Společnost e.Volution, založená profesorem Güntherem Schuhem představila první prototyp svého Shuttle META na Greentech Festivalu. „S naším Shuttle META jsme první, kdo vytvořil sériové vozidlo pro oběhové hospodářství, které bude v pravidelných intervalech efektivně obnovováno a vylepšováno. To umožňuje našim vozidlům dosáhnout životnosti několika desítek let. Cílem e.Volution je stát se jedním z nejudržitelnějších systémů mobility,“ říká profesor Günther Schuh, zakladatel a CEO společnosti e.Volution.
To popravdě nezní úplně špatně. Shuttle META má architekturu založenou na prostorovém rámu z hliníkových profilů a odnímatelné částí z vysoce kvalitního termoplastu. To umožňuje postupné inovace a tovární renovovace přibližně každých 5 let. Výsledkem je téměř čtyřnásobná životnost ve srovnání s automobily se spalovacím motorem. Vždy po 5 letech jsou pak bateriové moduly Shuttle META přesunuty do stacionárních napájecích stojanů pro fotovoltaické systémy.
Design jak z Lynchova sci-fi filmu Duna
Shuttle META bude primárně určen k pronájmům firemním zákazníkům. Ti ve finále ušetří i za parkovací místa automobilů svých zaměstnanců – místo nich budou venku stát a čekat „shuttly“. Jejich design je přitom zcela futuristický a ze všeho nejvíc připomínající onu scénu s příchodem (či spíše příjezdem) „temné síly“ v první verzi filmové Duny od Davida Lynche. Jak to vidíte, má takovýto systém budoucnost? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!
Do článku byla doplněna citace z materiálu Evropské komise.