Systém evidenčních kontrol na STK se od března 2023 zásadně mění

Některá „vylepšení“ ze strany úřadů vedou ve finále k většímu papírování a kratším lhůtám na vyřízení. Možná však vidíme světlo na konci tunelu.

i Zdroj fotografie: S vědomím STK na Přerovské v Olomouci
                   

Evidenční kontroly na STK představovaly vždy jakési „nutné zlo“, administrativu a s ní spojené úkony, které byly zkrátka daní za vlastnictví (prodej, přepis) automobilu a jako takové je většina z nás také vnímala. Že musíme v roce 2023 dojít na úřad s nějakým „papírem“, když v zemích kolem nás všechno sviští online, je už druhá věc. Brali jsme to, jak to je, s pokorou a odevzdaností. Nejsem si úplně jist, jestli se opravdu blýská na lepší časy, ale trochu by možná mohlo. Pojďme se na to společně podívat.

Rozšíření platnosti z 30 dnů na 1 rok? To bereme

Jak totiž ohlásilo Ministerstvo dopravy, u evidenčních kontrol dochází k prodloužení platnosti ze současných 30 dnů na 1 rok, a to bez omezení počtu úkonů. A platí to zpětně i pro již vykonané kontroly. Pokud tedy například řidič úspěšně absolvoval evidenční kontrolu v únoru 2023, platí mu nově do února roku 2024. Zároveň nebude nutné předkládat protokol o jejím provedení při zápisu vozidla ani při změně vlastníka či provozovatele. Tyto informace si digitální systémy státu předají mezi sebou automaticky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Konečně, chtělo by se říci. Tahání listů z desek a jejich předkládání úředníkovi se možná vyjímalo v Dietlově seriálu Muž na radnici, v dnešní době je to již poněkud přežité. Velmi mírně řečeno. Nově také nebude třeba provádět při změně, kdy se provozovatel vozidla stává jeho vlastníkem, typicky po skončení leasingu vozidla – tedy v případě, kdy má být jako nový vlastník zapsán jeho stávající provozovatel. „Každoročně probíhalo kolem 1 milionu evidenčních kontrol. Nyní se tento počet výrazně sníží a lidé tak ušetří spoustu svého času i peněz,“ dodává ministr Kupka.

Pozitivní změna i pro žadatele o registrační značky

Jednodušší bude i rezervace registrační značky. Od 1. března 2023 si zájemci budou moci zarezervovat značku už 1 měsíc před registrací vozidla. „Usnadníme práci a ušetříme čas například autodopravcům, kteří si zařizují všechny formality spojené se zařazením nového auta do svých flotil,“ přibližuje význam této novinky ministr dopravy. To nezní úplně špatně. Pozitivní změna bude i pro držitele registračních značek na přání. K 1. 3. se také prodlužuje rezervace značky na přání při jejím uložení na úřadu obce s rozšířenou působností, a to ze tří měsíců na půl roku.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Od 1. 3. 2023 se již také k novým vozidlům nebude vystavovat čistopis technického průkazu, který byl při prodeji předkládán společně s vozidlem. Jediným dokumentem k vozidlu bude nově Prohlášení o shodě, tzv. COC list. Teprve v rámci registrace vozidla bude na úřadě vytištěn a předán technický průkaz. Může se stát, že k vozidlu byl technický průkaz vystaven před 1. 3. a vozidlo fyzicky předáno až poté – v takovém případě technický průkaz s vozidlem předán bude.    

Mohlo by to takto fungovat i jinde, prosím?

A konečně od začátku března 2023 platí, že v případě ukončení vyřazení vozidla už nebude nutné dokládat absolvování STK. Nově postačí pouze zelená karta. Tolik úřední změny a tisková zpráva Ministerstva dopravy. Po někdy složitém zařizování a „vyběhávání“ s rostoucím počtem lejster toto popravdě nezní špatně. Tak je houšť a větší kapky, a prosím předložit na ostatní ministerstva jako návod a manuál, jak se chovat ve vztahu k občanovi. Méně papírů, méně omezování, více vstřícnosti. A bude lépe.

Jak hodnotíte změnu systému kontrol?

Zdroj: MDČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
60 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články