Rychlý konec elektromobilů: Zprvu si je EU prosadila, nyní je zakázala. Vadí jí jedna „drobnost“

Evropská komise zvažuje reklasifikaci lithia v seznamu zdraví nebezpečných prvků. Mohlo by to ohrozit výrobu baterií pro elektromobily a značně zpomalit proces jejich nástupu.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Kdyby to nebylo tak smutné, tak je to neuvěřitelně vtipné. To už jsme někde slyšeli. Tady to navíc bude asi oboje současně, vtipné i smutné. Protože jinak si počínání Evropské komise neumíme vysvětlit. Vadily nám spalovací motory? Vadily. A vadí. OK, tak uděláme všechno, ale opravdu všechno proto, aby zanikly. Všechny Euro normy, všechna omezení pro CO2, všechny emisní povolenky. To nikdo dlouho nevydrží. Máte pravdu, komisaři, to nikdo dlouho nevydrží.

Spalovací motory nám vadí. Lithium taky

A pojďme dál. Čím budeme tedy jezdit? Elektromobily. Samozřejmě, o tom není diskuse. Všichni si koupíte Fiat 500e, Teslu, nějaké to ID.X od VW anebo, když budete hodně „ve vatě“, tak elektrickou EQS od Mercedesu. Trošku nátlak, ale budiž. Začínáme se s tím smiřovat. Na co jezdí elektromobily? Na baterie. Co obsahují baterie? Lithium, a ne úplně málo, popravdě. Jenže nám lithium vadí, a uvažujeme, že ho zakážeme. Aha. Tak to bychom měli. A na co budeme jezdit? Na vzduch. Vítejte v EU.

iZdroj fotografie: Tesla

Jak totiž napsal server Standard & Poor’s Global, tím, že si Evropská komise pohrává s myšlenkou zařadit lithium mezi toxické prvky je „na nejlepší cestě“, jak zlikvidovat teprve nedávno se urodivší dodavatelsko-odběratelský řetězec na výrobu baterií. Což by nejen pro Elona Muska opravdu nebyla dobrá zpráva. Celý automotive se potýká s krizí, jaká tady snad ještě nebyla, tohle by byl možná jeden z posledních hřebíčků do rakve. Otázka, jestli do rakve automotivu, nebo do rakve kompetentních úředníků (nejen) v Bruselu.

Komise pro posouzení rizik, zřízená v rámci Evropské agentury pro chemické látky (ECHA) totiž ke konci 2021 přijala francouzský návrh klasifikovat soli lithia (konkrétně uhličitan lithný, hydroxid lithný a chlorid lithný) do kategorie 1A, čili jako látky toxické pro reprodukci. Důvodem jsou obavy z možných negativních dopadů na plodnost lidí, stejně jako na zdraví nenarozených či kojených dětí. To jsou vcelku pochopitelné důvody a obavy, nicméně reklasifikace do kategorie 1A je jen začátek.

Cesta, jak se stát nepohodlným pro EU

Pokud by se tak totiž skutečně stalo, otevřela by se tak cesta zařadit tyto soli mezi látky vzbuzující mimořádné obavy (SVHC), což by mohlo vést k omezení použití těchto látek v rámci udržitelné strategie EU pro chemické látky. Přeloženo do srozumitelného jazyka, lithium by dostalo cejch „prvku non grata“ a celý proces jeho těžby, rafinace, použití a recyklace by byl zpochybněn. A není třeba dodávat, co se stane s čímkoli, co se Evropské komisi jakkoli znelíbí. Spalovací motory by mohly vyprávět. Hodně dlouho vyprávět. A že lithium potřebujeme pro náhradu spalovacích motorů? No a?

Musíme jen doufat, že zvítězí rozum a EK si pod vlastními silami prosazovanou elektromobilitou nepodřeže větev, obrazně řečeno. A pochopitelně se hlasitě ozvala i sdružení a výrobci, kteří mají do bateriového byznysu co mluvit. Jak se například vyjádřil Vincent Ledoux Pedailles, obchodní ředitel společnosti Vulcan Energy Resources, nejsou zatím k dispozici žádné náznaky o přijetí či nepřijetí tohoto návrhu. Jeho přijetí by bylo ostatně i v rozporu s cílem EU stát se soběstačnou v oblasti Li-On baterií, včetně 80% vlastní produkce lithia do roku 2025. Můžeme jen doufat, že se tomu tak skutečně stane. Na vzduch totiž auta opravdu jezdit nebudou.

Už se také těšíte se na „světlou“ elektrobudoucnost?

Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články