Evropská unie 14. července představila balíček Fit for 55, jenž může rozhodnout o osudu naftových a benzinových motorů. Jeho cílem je snížení emisí.
Tento balíček by měl výrazně zpřísnit plán snižování emisí CO2 v zemích Evropské unie. Odborníci mluví o přelomu. Domnívají se, že tento den bude zlomovým okamžikem pro zákaz spalovacích motorů v nových automobilech. Na jednu stranu je to dobrá věc pro naše ovzduší a atmosféru, avšak některým lidem to znepříjemní životy.
Co je to balíček Fit for 55
Takzvaný Fit for 55 je energetický a klimatický balíček Evropské unie, který zavazuje její země k rychlejšímu snižování emisí CO2. Současný cíl byl stanoven na rok 2030. Emise vypouštěné spalovacími motory by se měly snížit o nejméně 40 procent.
Nicméně předpisy, připravené pod tlakem ekologických aktivistů, zvyšují hranici až na 55 procent do roku 2030. To s největší pravděpodobností znamená konec spalovacích motorů. Odborníci se domnívají, že se jedná o nezbytný krok k dosažení cílů evropské zelené dohody, která předpokládá nastolení klimatické neutrality komunity do roku 2050.
Jaké budou důsledky aplikace Fit for 55?
Pokud balíček bude skutečně schválen, bude to mít velmi vážný dopad na automobilový průmysl. Výrobci budou muset urychlit elektrifikaci své nabídky automobilů. Neexistují již žádná jiné řešení než plug-in hybridy nebo úplná elektrifikace. Všechno toto by se muselo stát, protože návrh EU předpokládá snížení současných emisí až o 55 procent do roku 2030. To však stále není vše – je více než pravděpodobné, že v roce 2035 budou výrobci moci prodávat pouze automobily s nulovými emisemi.
Taková radikální změna vyvolává v automobilovém průmyslu obrovský problém. Německé sdružení automobilového průmyslu VDA to dává jasně najevo a varuje: „Omezení technologie na pouze jednu možnost hnacího ústrojí v tak krátkém čase je nemožná, a hlavně nezohledňuje zájmy spotřebitelů,“ uvedlo VDA ve svém prohlášení. Němci také vypočítali, že přechod na masovou výrobu elektromobilů by znamenal nutnost propustit přibližně 215 000 pracovníků. To by znamenalo další problémy.
Nejedná se o jediný problém s naftovými a benzínovými motory
Osud naftových a benzínových motorů v Evropě se zdá být odsouzen k zániku. Fit for 55 není jedinou hrozbou pro spalovací motory. Poslední summit skupiny G-7 skončil neúspěchem, zákaz prodeje nových spalovacích automobilů od roku 2030 neprošel. Téma na zasedání vznesla Velká Británie, která již takové předpisy přijala a počítá s nimi do budoucna. Pokud by se k tomuto kroku rozhodly také velké země EU, jako je Francie nebo Německo, Fit for 55 by se mohl dále zpřísnit.
Na obzoru je také nová emisní norma Euro 7. Popularita plug-in hybridů by tímto krokem okamžitě vzrostla, což by znamenalo další snížení emisí. Zatím ale nikdo nedokáže odhadnout, jak by tato možnost pomohla. Očekává se, že Evropská komise přijme konečné rozhodnutí o normách Euro 7 v listopadu. Konečné předpisy budou uvedeny v platnost nejpozději v roce 2027.