EU nařídila, nová povinnost už platí: Týká se i českých řidičů. Auta nás budou od 7. 7. 2024 sledovat a „kecat“ nám do řízení

Nové auto už si bez systému, který vás bude 24/7 sledovat, nekoupíte. Ve jménu bezpečnosti tady máme dalšího „slídila“.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Salámová metoda je nebezpečná věc. Nemám ji rád, a popravdě jen velmi těžce se dá odhalit. Nejprve proběhne pár kroků, aby si to člověk mohl uvědomit. Takzvaně na první dobrou to prostě odhalit nejde. Jde o to, že k zavádění určitých principů dochází postupně tak, že dotčený člověk je ochoten akceptovat změnu ve více drobných krocích spíše než naráz jako blesk z čistého nebe. Někdy jde o relativně přirozený vývoj věci.

Bezpečnost na prvním místě, ale všechno má své meze

Popřípadě o kombinaci obojího. Tak jako v případě zavádění bezpečnostních systémů do aut. Začalo to bezpečnostními pásy. V pořádku, proti těm nelze nic namítnout. Pak se přidaly airbagy, také v pořádku. ABS? Ano, funguje to v autech řidičů, kteří neumí pracovat s brzdami. Prodlužuje to sice brzdnou dráhu, ale pro lidi je to ok. Tohle všechno bylo kdysi dobrovolné, dnes je to v autech povinné. ESP? Je tam.

iZdroj fotografie: Jiří Sedláček / Creative Commons / CC-BY-SA, Depositphotos

A tak bychom mohli pokračovat, z původního stroje stoprocentně ovládaného člověkem je cestovní prostředek, jenž dělá řadu činností bez přímého vlivu člověka. Salámovou metodou se do aut dostaly systémy, které do určité míry řídí za řidiče. A bude hůř. Řidičům po celé Evropské unii se brzy změní jízda v jejich automobilech opět zásadním způsobem. Pokud je vám, tak jako mně, milá svoboda za volantem, nová regulace Evropské komise vás možná překvapí.

Systémy fungují už dnes, ale díky EU pořádně přitvrdí

Možná dokonce i trochu znepokojí. Už jsem o tom psal několikrát a teď je to tady opět, s tím, že bratru za měsíc už to bude všude povinné. Není cesty zpátky. Jde o systém Advanced Driver Distraction Warning alias ADDW. Ten je schopný detekovat rozptýlení řidiče, tedy jeho nesoustředěnost. Ačkoliv už teď řada výrobců instaluje systémy a programy k detekci únavy řidiče, nový povinný systém má být podstatně pokročilejší. Hlavním úkolem je, zjednodušeně řečeno, monitorovat to, kam se řidič dívá.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Jak říká přímo samotný „evropský“ předpis, tak „systém ADDW rozpozná, kdy vizuální pozornost řidiče není zaměřena na úkoly řízení, a upozorní řidiče prostřednictvím rozhraní člověk-stroj vozidla.“ Dále je třeba vědět, že „systém ADDW musí být navržen tak, aby nepřetržitě zaznamenával a uchovával pouze údaje, které jsou nezbytné k tomu, aby fungování a činnost systému probíhaly v uzavřeném systému.“ Už tohle mi ale trochu „smrdí“.

Zachrání životy? Bezpochyby, v tomto ohledu to dává smysl

Data mají být uzavřena v systému. Na první pohled to znamená, že je nikdo zvenku nepřečte. Jenže to nemusí být až tak úplně pravda. Jakákoli data někde uložená se dají přečíst. A když ne „online“ v reálném čase, tak s pomocí diagnostický přístrojů. V předpise se sice říká, že „veškeré zpracování osobních údajů musí probíhat v souladu s právními předpisy Unie zaměřenými na ochranu údajů“, ale bude tomu tak? Myslím si, že nutně nemusí být. Technik s patřičným vybavením toto přečte. Zatím to nebude asi k ničemu, ale jedna myšlenka mne napadá.

A zase ta Evropská unie. Tentokrát jsou v hledáčku senioři, přijdou o své řidičské průkazy a nic s tím neudělají

Tak jako se zapisují určitá data do servisní historie, proč by nemohlo dojít k načtení toho, jak moc se řidič nevěnoval řízení? A následně odeslání třeba na patřičný správní úřad? Možná jsem paranoidní, možná ne. To se ukáže časem. Jakkoli já doufám, myslím si, že u toho už jako řidič nebudu. Jak ADDW funguje? Jakmile v autě přesáhnete rychlost 20 km/h, ADDW se automaticky aktivuje a pečlivě sleduje, kam se řidič dívá.

Pokud se řidičova pozornost odchýlí o víc jak 30 stupňů od předpokládaného výhledu na silnici na delší dobu než 6 sekund, systém začne reagovat. Při rychlosti nad 50 km/h se tato časová hranice zkracuje na 3,5 sekundy. Když řidič překročí daný čas a nebude se dostatečně věnovat provozu, systém zahájí varování​. K tomu, aby systém zahájil měření stavu řidiče a zkalibroval se, je povolena celková doba až 1 minuta jízdy při rychlostech ≥ 20 km/h. Ano, je tady možnost sytém vypnout.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Podle oficiálního předpisu „řidič musí mít možnost ručně deaktivovat upozornění ADDW nebo systém ADDW, v závislosti na tom, kterou ze dvou možností (nebo obě) se výrobce vozidla rozhodl umožnit“. Je tady i opačná možnost, totiž že se systém „smí automaticky deaktivovat v situacích předem definovaných výrobcem“. Těch je celá řada, mě ale zaujalo „zvýšení nápadnosti prostřednictvím osvětlení, zatroubení, signalizace nebo gestikulace“. Co se mi nezdá?

Systém (ne)bude ukládat data o řidiči, (ne)půjdou přečíst

Nejde o to, že se systém vypne. Ale že bude sám vyhodnocovat podstatu a smysl řidičova jednání. Pokud pozná (aby se vypnul), že řidič na někoho mává, o čem všem za nás ještě systém bude rozhodovat? Zajímavý je odstavec „Povaha upozornění“ s definicí toho, jak bude systém na člověka za volantem „promlouvat“. Píše se tam, že „co nejdříve po výskytu aktivačního chování vyšle systém ADDW vizuální upozornění k informování řidiče a akustické a/nebo hmatové upozornění k upozornění řidiče, přičemž toto upozornění se může stupňovat a zesilovat do okamžiku, kdy aktivační podmínka stanovená (…) přestane být splněna“.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jinak řečeno, systém bude otravný a otravnější. Systém ADDW má fungovat na analýze dat sbíraných kamerami a senzory umístěnými v interiéru vozidla. Tyto senzory sledují obličej řidiče, oči, ruce a hlavu a zároveň monitorují okolní prostředí. Data ze senzorů jsou analyzována pomocí pokročilých algoritmů strojového učení. Takže umělá inteligence? Systém identifikuje vzorce chování, které naznačují rozptýlení, jako je například opakované odvracení pohledu od silnice, skloněná hlava nebo neobvyklé pohyby rukou.

Nařízení už platí. Nová auta už budou mít systém povinně

A teď to nejdůležitější, kdy nás to čeká? Kostky už jsou dávno vrženy, nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie, což bude 7. července 2024. Avšak ode dne 1. ledna 2024 nesmí vnitrostátní orgány odmítnout udělit EU schválení pro nový typ vozidla ani udělit rozšíření pro stávající typ, pokud o to výrobce požádá, splňuje-li předmětné vozidlo požadavky tohoto nařízení. Ještě pár dnů a pak budou všechna nová auta slídit vlastního majitele a řidiče. Ano, děje se to právě teď.

Má tento systém smysl?

Zdroj: EU
Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články