Desítky let dlouhá historie zavazuje nejednoho výrobce k udržování tradice, i když mezitím technika značně pokročila. A to i když jde o tradici z války a vyráběnou v Polsku.
Kdybyste mi před několika lety řekli, že první místo v prestižní anketě Evropský automobil roku získá v roce 2023 snad ta nejvíc americká značka, jaká může být, poklepal bych si na čelo. A nabídnul vám odpočinkovou místnost, nebo první konzultaci s terapeutem zdarma. A kdybyste k tomu ještě dodali, že tato americká legenda jí bude vyrábět v sousedním Polsku, pomyslel bych si něco o tom, jestli se opravdu bavím se svéprávným člověkem. A vida, přesně tak to nakonec dopadlo. V tomto příběhu je ale zajímavostí mnohem více. Pojďme se na ně společně podívat.
Jedna z nejvíc amerických značek, tělem i duší
Není totiž možná větší známkou změn ve světovém automotivu, než to, že legendární značka, spojená s cowboys , Marlboro a nesvázanou americkou přírodou vyrábí jeden ze svých modelů – v polských Tychách. A ještě k tomu v závodě Fiatu, nyní tedy Stellantisu, pod který Fiat i Jeep patří. Když jsem si nastudovával informace pro tento článek, našel jsem zajímavé číslo: 12 500 000. Přesně tolik vozů bylo 29.9. 2022 vyrobeno od roku 1971 v Tychách, kdy prvním modelem byl dnes již kultovní Fiat 126P „Maluch“.
Polský závod s jasnou budoucností
Přiznám se, že mne to číslo docela překvapilo. A protože rok 1971 se (bohužel, co nadělám) kryje i s rokem mého narození a Fiata 126P pamatuji ještě na silnicích, nejde než malinko bilancovat. Přes tři miliony „Maluchů“, přes 2,6 milionu „pětistovek“ Fiatů, přes dva miliony Fiatů Panda… To nejsou čísla, kterými by se mohli pochlubit nějací „nazdárci“, to je automotive v nejvyšším levelu, jakkoli se tomu Maluchu můžete posmívat. Mimochodem, zamiloval si ho a od Poláků ho dostal i Tom Hanks.
Dnes je tedy závod v Tychách ve vlastnictví Stellantisu a zdá se, že má před sebou světlou budoucnost. V plánu je totiž nejen nový Jeep Avenger, ale i budoucí nový elektrický Fiat a nová Alfa Romeo, zatím v interních materiálech nazývaná KID. Do roku 2025 chce Jeep uvést v Evropě další 4 nové vozy s nulovými emisemi. A do roku 2030 se pak chce stát jedním z leaderů celé nové „elektrozóny“. Můžeme si o tom myslet cokoli, ale Stellantis to tak má zkrátka nastavené. Pojďme ale k Avengeru, Vozu roku 2023.
Když se na něj v naší galerii podíváte, nemůžete se (pokud trochu znáte produkci Jeepu) myslím ubránit myšlence, že je to v podstatě Grand Cherokee, jen o tři třídy menší. A jsem si víceméně jistý, že to bylo záměrem designérů nového Avengeru – vytvořit něco s jasným rukopisem Jeepu, něco, co by v záplavě všech nových korejských, čínských a japonských malých a menších SUV bylo jasně identifikovatelné na první dobrou. Což Avenger splňuje, Jeep v něm poznáte zcela okamžitě.
Američané ve válce, aneb tradice zavazuje
To je mimochodem zásluhou jednoho prvku, který je Jeepům vlastní už od nasazení původního Willysu Američany v druhé světové válce. Celá ta historie s výběrovým řízením a vítězstvím Jeepu (název vznikl údajně z fonetického přepisu původního označení vozu „General Purpose“, tedy „Dží-pí“) je dostatečně známá, stejně jako je znám jeden designový prvek, jenž nemůže žádnému Jeepu od dob Willysu chybět: a tím je sedm svislých lamel v přední masce vozu. Najdeme je u válečné legendy, najdeme je i u zcela moderní inkarnace z roku 2023, Jeepu Avenger.
Která má tedy popravdě s původním Willysem společného už asi jen ten počet lamel, protože ani chladič za nimi už se u Avengeru nekoná. Ano, nejnovější přírůstek do rodiny legend je na baterie, jak jsme již ostatně naznačili. Jestli je to dobře, nebo špatně, necháme na dalším vývoji, tady opravdu ukáže jen čas. Nebude nás zřejmě málo, kdo si budou myslet, že takto dobře vypadajícímu pokračovateli tak předlouhé tradice by slušel moderní, úsporný a silný turbodiesel, ale koncern Stellantis si evidentně myslí něco jiného.
Malý Jeep zcela elektrický, s jednou poháněnou nápravou
Proto Avenger vybavilo elektromotorem o výkonu 115 kW a točivém momentu 260 Nm, pracujícím ve 400voltové palubní síti. Baterie má kapacitu 54 kWh a nový elektrický Jeep by na ní měl ujet dle metodiky WLTP 400 km, případně až 550 km v městském cyklu. Který je k elektromobilům, díky výrazně častější možnosti rekuperace obecně příznivější (spalovací motory to mají přesně naopak). Přes zatím poháněnou přední nápravu (pohon všech kol se nicméně rýsuje možná v‘ budoucnu) si je Jeep „terénními“ vlastnostmi nového Avengeru zcela jistý.
Cenová politika více než příznivá
A zdůvodňuje je mimo jiné nízko položeným těžištěm, díky baterii vestavěné v podlaze vozu. S tím asi nelze než souhlasit, nicméně vliv na opravdovou průchodnost terénem už bude asi spíše zbožným přáním marketérů Jeepu. I bez off-roadových schopností se však novému Avengeru nedá upřít působivý vzhled, praktičnost ani příznivá cenovka (v Polsku v přepočtu od 750 000 korun). Uvidíme, jak si povede na čím dál obsazenějším „elektro trhu“. Šance by mohl mít nemalé. A nejen díky tomu pradědečkovi z války.