I v roce 2024 je možné vyvinout v Evropě spalovací motor a postavit kolem něj dechberoucí automobil. Navíc s vědomím, že v tomto segmentu Čína Evropu opravdu nepřekoná.
V záplavě článků a informací o tom, jak jsou dny evropského automotivu v podstatě sečteny a jak se máme připravit na opravdu masivní invazi vozů z Číny, je velmi osvěžující číst o premiéře vozu, který se všem těmto úvahám zvysoka vysmívá. A vysměje. Ví totiž moc dobře, že Čína nic podobného nikdy nevyrobí. Naopak, movití Číňané si velmi považují, pokud vůz od této značky zaparkují do své garáže. Pravda, to už musí být opravdu hodně movití. Ale není to nakonec jedno? Pojďme se na „záchranu Evropy“ podívat společně.
Evropa se spalovacími motory nekončí?
A jakkoli jsme nedávno psali o tom, že i klasické italské sportovní značky koketují s hybridy či přímo elektromobily, a potají utřeli slzu nad tím, že Lamborghini nebo Ferrari už nebudou mocně řvát ze svých V12 motorů, ale jen tiše bzučet z elektromotorů, něco se zřejmě změnilo. U „Lamba“ pod taktovkou VW to zatím na hybridy a elektro opravdu vypadá, ale ta druhá značka dala nejnovějším modelem najevo, že benzín a 12 válců vyznává nade vše. Dámy a pánové, Ferrari 12Cilindri je tady.
A jeden by musel být naprostý „antiglot“, nepolíbený jazyky a možná i lehce negramotný, aby z názvu nepochopil, co nám jím chtěl výrobce sdělit. Ano, nejnovější vlajková loď Ferrari, beroucí si designovou inspiraci z historického modelu 365 Daytona (popravdě je to hodně vidět; a je to zajímavá změna proti dosavadním tvarům Ferrari), má vpředu pod kapotou uloženou poctivou „vé dvanáctku“, atmosféricky plněnou a produkující zvuk, z něhož se vám zježí nejen chlupy na zátylku, ale zřejmě i všechno ostatní.
818 koní, návykový zvuk i láska na první pohled
6,5litrový benzinový motor V-12 v kupé a kabrioletu totiž produkuje 818 koní při 9 500 otáčkách za minutu a 678 Nm točivého momentu při 7 250 otáčkách za minutu, stejně jako speciální řada 812 Competizione, která je u konce svého výrobního cyklu. První dodávky kupé v Evropě budou ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku, kupé i (obzvlášť elegantní) Spider budou dodávány společně. Základní cena 12Cilindri v Itálii bude v přepočtu 10 milionů korun, zatímco Spider 12Cilindri bude zhruba o 800 tisíc korun dražší.
Ano, je to hodně peněz. Na druhou stranu, dostanete za ně vrcholný produkt evropského automobilového inženýrství, zabalený v jedinečném designu a schopný vás ohromit dnes a denně, každou vteřinou jízdy. I v klidu. Je to málo? Přijde mi to jako adekvátní protihodnota, jakkoli na něj zřejmě nikdy nebudu mít. Ale to je přece úplně jedno, všichni nemůžeme mít všechno, těch několik tisíc vyvolených své peníze investuje zřejmě ale velmi dobře. A budou to auto milovat.
Italové riskli atmosférickou V12 proti „elektrice“. Zdá se, že se to vyplatilo
Enrico Galliera, šéf marketingu Ferrari, řekl tento týden novinářům na akci v Maranellu, že vývoj 12Cilindri byl zahájen v roce 2020, kdy se zdálo jako hotová věc, že svět přejde na čistě elektrický pohon. „Byla to nákladná a riskantní volba, postavit kupé na nehybridním benzínovém motoru. Rádi si myslíme, že je stále dostatek prostoru pro technická řešení směřující jak do minulosti, tak do budoucnosti.“ To je sice poměrně květnatá formulace, ale nelze než souhlasit.
Zrychlení vám přeskupí vnitřnosti a zamáčkne oči
Vývoj motoru na 12Cilindri se soustředil hlavně na snížení hmotnosti komponentů, aby bylo možné dosáhnout vyšších otáček, řekl Gianmaria Fulgenzi, hlavní produktový vývojový ředitel. Písty jsou například o 2 procenta lehčí a klikový hřídel o 3 procenta. Osmistupňová dvouspojková převodovka 12Cilindri má o 30 procent rychlejší řazení než v 812. Převodové poměry na nižších rychlostních stupních jsou o 5 procent kratší, aby se zlepšila akcelerace: zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 2,9 sekundy a maximální rychlost je více než 340 km/h.
12Cilindri má zcela nový hliníkový podvozek s o 20 mm kratším rozvorem než 812, aby se zlepšila reakce a odezva. Má také řízení čtyř kol se zadními koly, která se mohou pohybovat nezávisle na sobě, což je systém, který debutoval u 812 Competizione. Torzní tuhost byla vylepšena novými litými komponenty, jako jsou tlumiče, řekl Ferrari, a zároveň se snížila hmotnost. I tak je 12Cilindri s 1 560 kg o 25 kg těžší než 812 Superfast.
Design zaměřený na budoucnost a čerpající z minulosti
Čísla jsou ale zcela zapomenuta, pokud proti němu stojíte tváří v tvář. Nadšení našeho kolegy Matta Watsona z britského Carwow, které můžete vidět na videu, opravdu není hrané. Neskončí ale Evropa jen u podobně exotických modelů, přičemž běžné vozy a mainstream přenechá Číně? Jak to vidíte právě vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!