Nejen v Rusku jsou silné mrazy obvyklým jevem. Také v našich končinách jsou dny, kdy rtuť teploměru klesne až k mínus třiceti stupňům. Co se může stát s automobilem v chladném počasí.
Novinář v automobilovém průmyslu Jurij Timkin se vydal na zimní cestu, během které ujel více než 2 000 kilometrů v mrazech, které místy dosahovaly až -59 stupňů Celsia. Tato teplota je v Rusku ale více než obvyklá, v některých místech je to norma. Víte, co se stane s vozidlem, pokud musí být delší dobu v takových teplotách?
V testy byly použity automobily Renault Arkana a Kaptur
Během testu došlo k několika situacím, které není snadné vyřešit bez pomoci technika nebo další pomoci. Pokud na noc vypnete motor, dokonce i když má izolovaný prostor, teplota v něm klesne až k mínus 35 stupňům. Poté nemusí každý vůz nastartovat, což byl také tento případ. Půl hodiny po vypnutí motoru může zamrznout stalaktit, který se do rána promění ve stalagmit, což poznáte podle toho, že dosáhl země.
Zahřívání motoru je ale jen část problému s autem, všechno ostatní, jako je odpružení, řízení, spojka nebo pásy, bude ledové. Jestliže se podaří nastartovat, je důležité jet velmi opatrně, protože mohou zmrznout elastické pásky, olejová nebo prachová těsnění a tím ztratí pružnost. Zamrznou také pneumatiky, mohou získat nepravidelný „hranatější“ tvar, což vede k nepříjemným vibracím při jízdě hlavně v prvních minutách.
Musíte věnovat čas zahřátí motoru
Běžící motor ale není zárukou tepla, poskytne příjemnou teplotu pouze při jízdě, ale bez zatížení teplo z motoru na zahřátí kabiny stačit nebude. Pokud nenecháte motor dostatečně zahřát, může zamrznout těsnění na olejovém filtru, což vede k rychlejší ztrátě oleje. Motor zamrzne nenápadně, ale jistě, a navíc zamrzne i vnitřek olejové lázně. Při teplotách nižších než -50 stupňů se automobil začne pohybovat jiným způsobem, než na jaký jste zvyklí.
Tlumiče přestanou fungovat kvůli zahuštěnému oleji, brzdový pedál se stane tvrdým a těžce ovladatelným a auto budete velmi těžko zastavovat. Dveře budou chrastit, protože těsnění bude od mrazu zkamenělé. Nemá smysl zapínat ani stěrače nebo ostřikovače – pouze by vám poškrábali přední sklo. Nárazníky se díky mrazu stanou křehkými, takže stačí jen lehký ťukanec a okamžitě se objeví prasklina. Pokud se rozhodnete pro jízdu v silných mrazech, dbejte na určitá pravidla, abyste nejel dojeli do cíle v pořádku, ale aby auto pracovalo tak, jak má.