Přes složitost elektroniky u moderních vozů je stáčení tachometrů stále rozšířeným způsobem pro „omlazení“ při prodeji. Některé značky pak na stáčení trpí přímo extrémně.
Zatímco trh s ojetými vozy se v průběhu let stal transparentnějším, stáčení kilometrů je stále „v kursu”. Kupci přicházejí o svoje peníze a zdá se, že situace se v dohledné době nijak drasticky nezmění. Které modely jsou ale mezi podvodníky nejoblíbenější? Abychom na tuto otázku odpověděli, podívali jsme se na výzkum specialistů z Car Vertical, kde prozkoumali tisíce zpráv o historii, aby následně vytvořili seznam 20 nejvíce „stáčených” modelů. Pojďme se společně podívat, co se stalo v sekci tachometrů v roce 2023.
Německé značky trpí na podvody s kilometry nejvíce
Pro někoho možná překvapením, pro někoho potvrzením, ale Audi A8 bylo nejvíce stáčeným vozem na CarVertical v roce 2023. V řeči čísel mělo 10,67 % všech kontrolovaných modelů změněný počet najetých kilometrů. To je celkem významné číslo, které naznačuje, že 1 z 10 velkých Audi může mít upravený kilometrový proběh. Těsně v závěsu jsou Volkswagen Phaeton (10,46 %), Audi A7 (9,56 %), Toyota Prius (9,4 %) a Volkswagen CC (9,28 %).
Navíc 13 z 20 nejvíce stáčených vozů patří těmto německým výrobcům: Audi, Mercedes-Benz, Volkswagen, Porsche a Opel. Německé značky jsou obecně známé svou spolehlivostí, technologickým pokrokem a prémiovými funkcemi. Díky čemuž jsou také zřejmě „atraktivní volbou” na trhu „upravených” vozů. Podvodníci v různých zemích však mají různé preference. Ve Francii je nejvíce stáčeným modelem Porsche Panamera (5,1 %), v Česku – Porsche Cayenne (15,07 %), v Polsku – Mercedes-Benz třídy GL (12,38 %) nebo v Rumunsku – Audi A8 (16,25 %).
Naši sousedé a takříkajíc „bratia” jsou v tomto ještě vyhraněnější: Mezi 20 nejstáčenějšími modely na Slovensku jich 7 vyrábí Audi. Tato tendence je patrná i v jiných zemích. Na trhu existuje silná poptávka po ojetých vozidlech vyšší třídy v dobrém stavu, což vysvětluje, proč jsou mezi podvodníky tak oblíbené vozy Audi. Možná to je i dobrá vizitka pro ingolstadského výrobce, že jeho výrobky stárnou pomaleji a „jsou v kursu” i jako ojeté. Na druhou stranu to pro případného kupce nemusí být zpráva zrovna pozitivní. S ohledem na riziko krádeže.
Ekonomická třída se těší menšímu zájmu, zlodějům se to „nevyplatí“
13 z 20 vozů v žebříčku „TOP 20” nejvíce stáčených vozů je možno považovat za prémiovou třídu, což znamená, že vozy ekonomické třídy jsou stáčeny méně často. Je to asi pochopitelné: pokud už máte riskovat problémy s policií (či dokonce vězení), budete se raději snažit „upravit” značky, na jejichž prodeji získáte minimálně nižší (ideálně vyšší) tisíce eur. Případně dokonce desítky tisíc eur. Pustíte se do práce s ojetou unavenou Astrou, na jejímž rozdílu v kilometrech vyděláte několik stovek eur? Odpověď je jasná.
A protože zločinci a podvodníci z východní Evropy bývají hamižnější a netrpělivější, tachometry vozidel ekonomické třídy se stáčí více v západní a jižní Evropě než ve východní části kontinentu. Opět – chápeme to, my jsme v tom žili. Tady si raději každý lapka stočí pár velkých Audi nebo Mercedesů, aby byl co nejrychleji „za vodou”. Naproti tomu ve Velké Británii je Kia Ceed nejvíce stáčeným vozidlem s podílem 9,43 % ve své třídě. V Portugalsku je to Peugeot 206 – 6,38 %, v Itálii – Opel Zafira (10,49 %). Že by se západní šejdíři drželi hesla „stačí když kape, nemusí pršet“?
Tato auta se stáčí nejméně – tady je větší jistota
Nejméně stáčeným vozem se v statistice CarVertical ukázal Jeep Wrangler s podílem 6,32 %, což znamená, že je 1,5krát riskantnější koupit si Audi A8 než Wrangler. Kupodivu i prémiový Mercedes Benz třídy SL na tom není špatně (6,35 %), následován Volkswagenem Touareg (6,38 %), Audi A6 (6,49 %) a Volvem S80 (6,87 %), které rovněž patří k vozidlům s nejmenším počtem najetých kilometrů.
Co je poměrně zajímavé, je to, že „nejméně riziková“ auta se v různých zemích liší. V Maďarsku, Francii a Estonsku jsou stáčeny nejméně hatchbacky, v Lotyšsku, Litvě a Polsku naopak velká SUV. Každý trh je však jiný, má jiné priority a situace i v sousedních zemích se může výrazně lišit, viz Slovensko a jejich extrémní obliba Audi. Při hledání ojetého vozidla nemůže být nikdo v bezpečí před podvodníky, proto je tak zásadní a důležité trvat na servisní dokumentaci a kontrolovat historii najetých kilometrů a záznamy škod.
Provedení zkušební jízdy a návštěva autorizovaného prodejce za účelem kontroly také zvyšuje šance na koupi vozidla v dobrém stavu. Jakou máte zkušenost se stočenými tachometry vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!