Některé TV spoty automobilek nabízejí dokonalou úroveň obrazové kvality, vídanou spíše u celovečerních filmů. A některé k nim přidají i extra velkou dávku vtipu.
Že televizní reklamy tvoří nedílnou součást marketingového mixu, ví každý gymnazista v prvém ročníku. A že to pro automobily platí dvojnásob, je jasné gymnazistovi i reklamním agenturám, které TV reklamy pro automobilky vymýšlejí a natáčejí. Automobil je navýsost emotivní záležitost, má svoji vůni, má schopnost pohybu, má (nebo také někdy nemá) elegantní tvary a je tak vděčným objektem pro kamery. Umí ve vás probudit touhu se svézt, řídit, vlastnit. Nebo tančit. Přesně jako v téhle reklamě. Tak se (nejen na ni) pojďme podívat.
Reklamy na Škodovky v proudu času
Televizní reklamy a reklamní vizuál Škody obecně si za tak dlouhý čas pochopitelně prošly podobně dlouhým vývojem. Od socialisticky naivních fotografií slečen s drdoly u Škody MB 1000 na kraji rybníka až po opravdu sofistikované TV spoty v tuzemských i zahraničních produkcích s rozpočty, za něž by čeští filmaři zvládli celovečerní film. Ten níže přiložený na druhou generaci Škody Fabie RS je (krom brilantního provedení) kouzelný ještě v jedné věci: dělá si legraci sám ze sebe (a vykrádá sám sebe).
Nejsladší Fabia na světě
V úvodních vteřinách totiž vidíme záběry z původního „dortového“ spotu, který byl již u nás nesčetněkrát reprízován. A jemuž se i s odstupem času nedá upřít vynalézavost a originálnost. A nepochybně také extrémní pracnost, tohle vyrobit (a natočit) je trochu jiný šálek kávy než klasická reklama auta jedoucího v krajině, na kterou vám (ve správné produkci) stačí partička s kamerami a dronem. A domluva s policií na uzávěrách silnic. Zato „upéct Fabii“ v měřítku 1 : 1 je rozhodně „vyšší cukrářská“, o dalších kreativních profesích v celém procesu ani nemluvě.
Asijské taneční kreace jako cesta k úspěchu
Nás však naprosto uhranula taneční reklama z produkce taiwanské společnosti, sloužící jako podpora prodeje Škody právě na Taiwanu. Až nepříjemně chytlavý motiv a mírně infantilní pohyb ramenou vás po chvíli naprosto odbourají, a pokud vás nepřimějí k následování, tak stoprocentně rozesmějí. Poněkud odlišné vnímání zábavy mezi Evropou a Asií vede nakonec k tomu, že i kulturně a geograficky zcela jinak vnímající diváky reklama zaujme – zkrátka tím, jak jim přijde „neuvěřitelně ujetá“.
Vzpomínáte ještě na rappera PSY a jeho Gangnam Style? Na první pohled obskurně vypadající (a tancující a zpívající) chlápek s excelentně sestříhaným videem. A prvním, které mělo na YouTube 1 miliardu shlédnutí. Aktuálně jich má téměř pět, čili téměř polovina populace ho viděla. Neskutečné. Jak vidno, lehká obskurnost postav i jejich pohybů není ve výsledku nijak na škodu. Nebo na Škodu? Nevíme, nakolik tato reklama pomohla prodejům Fabie a Rapidu Spaceback na Taiwanu, ale chytlavá je neskutečně. Už také hýbete ramenem?