Zapalovací svíčky ve vozidle je třeba měnit alespoň jednou ročně. To se obvykle provádí v servisu během sezonní údržby. Mnoho motoristů sice věří, že výměna svíček je nejjednodušší věc, kterou si můžete v autě udělat sami. A pak dělají chyby, které vedou k poměrně vážným následkům. Chcete vědět, jak během poměrně jednoduché operace nedělat hloupé chyby, které mohou mít později nechtěné následky.
Co může být jednodušší než výměna zapalovacích svíček ve vašem autě?
Nic, – odpoví zkušený řidič. Odšroubovat staré svíčky, našroubovat nové – a to je vše. V praxi však při výměně zapalovacích svíček motoristé dělají velmi hloupé chyby, které mohou vést k problémům s motorem a nákladným opravám.
Například je velmi nežádoucí měnit svíčky na horkém motoru. Ignorování běžných fyzikálních procesů a nadměrné použití síly může vést k přetržení vláken v jamkách. Na horkém motoru, když je kov náchylnější k deformaci, můžete poškodit cívku.
Pokud je v motoru automobilu více než osm ventilů, pak jsou svíčky zpravidla ponořeny do hlubokých otvorů, ve kterých se samozřejmě může hromadit prach a nečistoty. Pokud nečistoty neodstraníte před vypnutím svíček, všechno, co se v jamkách během roku nahromadilo, určitě spadne do válců. Motor rozdrtí drobné úlomky a vyplivne je. A pokud do spadnou větší a tvrdší částice, může dojít k odření stěn válců. Proto je vždy před výměnou zapalovacích svíček nutné otvory vyfouknout stlačeným vzduchem. Čistota, jak se říká, je půl zdraví. A to platí nejen pro lidi, ale také pro stroje.
A bez ohledu na to, zda vaše auto má osmi nebo 16ventilový motor, musíte před zašroubováním nových svíček dobře vyčistit závity od oleje a jiných nečistot. Protože jejich přítomnost může vést k nesprávnému utažení.
Další chybou je, že většina řidičů při údržbě svých vozů nepoužívá momentový klíč
To je také vážná chyba. Kroucením svíčky “od oka” riskujete, že na ni použijete nadměrnou sílu. Přitom pro každý typ svíček existují doporučení, která výrobce zpravidla uvádí na obalu náhradního dílu. Navíc není možné použít stejnou sílu na části, které již nějakou dobu sloužily, a které nelze použít na nové. Jde o to, že každá zapalovací svíčka je vybavena vícevrstvou podložkou. Pokud není správně utažena, naruší se termoregulace narušena a brzy svíčka selže. Ze stejného důvodu byste v žádném případě neměli měnit původní podložku svíčky za jinou.
Svíčky měňte včas, při nákupu na nich nešetřete, nerozhodujte se ve prospěch levnějších výrobců, při výměně věnujte pozornost detailům a motor vašeho vozu bude sloužit déle.